Vi behöver lägga om tak på en större villa med kraftig sluttning och flera kupoler. Befintligt tak är i papp och vi lutar åt att byta till nytt papptak. Plåt är vackrare (tycker jag) men samtidigt är det inte taket vi vill prioritera främst i renovering. Undrar om någon annan har papptak på liknande hus (dvs inte platt tak eller ekonomibyggnad). Är ni nöjda? Har ni bilder? Vad tycker ni andra om att välja papptak? Färgat? Tacksam för input!
 
Det går att få till fina lösningar med papptak! På rätt hus förstås. Med listtäckning ser det lite mer omhändertaget ut än med platt papptäckning. Till exempel som på det här huset ritat av danska Lendager Group:
Trähus med listtäckt papptak och vedstapel vid fasaden, designat av Lendager Group.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Holiday Cabin / Lendager Group | ArchDaily
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Listtäckning är som sagt mest vanligt i Danmark och Skåne. Vad jag förstår är det lite mer ovanligt nu, men absolut snyggt.

Man sätter trälisterna på taket, täcker över med papp säkert 20 cm på sidan av vardera listen. Och ovanpå det lägger man ett vanligt papptak. Absolut en idé att fundera över!
 
  • Gilla
Jenny44
  • Laddar…
Takshingel kan ju vara ett alternativ till vanlig takpapp, skapar lite liv i en annars plan yta.
Kostnadsmässigt vet jag inte hur det står sig mot takpapp.
 
  • Gilla
Jenny44
  • Laddar…
Min arkitekt plockade upp byns gamla mått och tak. Då huset byggdes för 15 år sedan återstod endast ett par äldre hus med listtäckt papptak i byn. Det är glädjande att se att nyrenoverade gamla hus har återfått de gamla taken på senare tid. Det finns någon bild i min profil av mitt listtäckta papptak.

Oftast är pappen svart. Jag valde grått till den grå fasaden - fasaden har dock bleknat betydligt.
 
J Jenny44 skrev:
Vi behöver lägga om tak på en större villa med kraftig sluttning och flera kupoler. Befintligt tak är i papp och vi lutar åt att byta till nytt papptak. Plåt är vackrare (tycker jag) men samtidigt är det inte taket vi vill prioritera främst i renovering. Undrar om någon annan har papptak på liknande hus (dvs inte platt tak eller ekonomibyggnad). Är ni nöjda? Har ni bilder? Vad tycker ni andra om att välja papptak? Färgat? Tacksam för input!
Goggla lite på hus i usa där är det ganska vanligt och kan vara riktigt snyggt ” roof shingles ”
 
J Jenny44 skrev:
Vi behöver lägga om tak på en större villa med kraftig sluttning och flera kupoler. Befintligt tak är i papp och vi lutar åt att byta till nytt papptak. Plåt är vackrare (tycker jag) men samtidigt är det inte taket vi vill prioritera främst i renovering. Undrar om någon annan har papptak på liknande hus (dvs inte platt tak eller ekonomibyggnad). Är ni nöjda? Har ni bilder? Vad tycker ni andra om att välja papptak? Färgat? Tacksam för input!
Papptak kan vara fint. En av fördelarna är att man kan få till väldigt tunn och elegant takfot. Eftersom ni har kupoler gissar jag dock att taket är mer av en volym och kanske har kraftiga vindskivor etc?

Eftersom man tydligt ser mönstret gör det stor skillnad om man planerar fogarna och är noga med detaljerna kring kupoler etc.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.