Hej!
Handtagen på mina innerdörrar har gett upp och lutar liksom nedåt och svårt att öppna och stänga när man drar i handtaget, jag antar att huslåset pajat. Jag har sökt i diverse butiker efter nya huslås, men hittar inga som passar dessa måtten. Någon som vet vart jag kan finna huslås i dessa mått? Två metalliska dörrlåsdelar ligger på ett papper med måttangivelser, visar fram- och baksida, använda och nya.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en vit metallskena märkt "BODA" ovanför suddig bakgrund med papper och föremål.
Skapa konto

ASSA 2020 har ersatt ASSA 404 och 404T men ersätter även Bodas motsvarighet.
Teknisk ritning av ett lås, perspektivvy med måttangivelser, konstruktionsdetaljer synliga.
Skapa konto

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
1 123abc skrev:
ASSA 2020 har ersatt ASSA 404 och 404T men ersätter även Bodas motsvarighet.
[bild]
Wow! Tack snälla du!! Ska kika på denna :)

hsd
Bara att byta fjädern, skruva isär låset så ser Du fjädern som gått av, dessa finns att köpa nya men oftast går det att böja till en ny ögla och montera låset

• Gilla
Hjnilsson
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Bara att byta fjädern, skruva isär låset så ser Du fjädern som gått av, dessa finns att köpa nya men oftast går det att böja till en ny ögla och montera låset
Hej! Tack snälla för ditt svar! Ska prova detta :)

Tyvärr är ju många av dessa enklare kistor ihopnitade så det går sannolikt inte att skruva isär dem...

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tyvärr är ju många av dessa enklare kistor ihopnitade så det går sannolikt inte att skruva isär dem...
Har du kanske också koll på om Assa 2020 är ett stabilare bygge än husen det ersätter?
Smått trött på hur rangliga Boda och äldre Assa varianterna känns här hemma.

Det brukar gå att försiktigt slipa bort nitskallarna och ta isär låshuset. Åtminstone har jag lyckats med det. Problemet är hur man får ihop det igen. Man kan ersätta nitarna med skruvar eller svetsa en punkt på niten.

V Viktualia skrev:
Har du kanske också koll på om Assa 2020 är ett stabilare bygge än husen det ersätter?
Smått trött på hur rangliga Boda och äldre Assa varianterna känns här hemma.
ASSA 2020 tycker jag är bättre än 2014 men de äldre 404 låshusen var bra så undrar varför de upplevs rangliga.
Mellandörrlås är enklare konstruktion än modullåshus som vanligtvis används i ytterdörrar.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.