Hej! Jag ska sätta upp en hylla av limfog på konsoler som fästs i en betongvägg, och funderar på vilket mått på konsolerna som behövs för att vridmomentet på hyllan inte ska bli för stort. Hyllan är 25cm djup. Konsolerna är i metall och av märket Sixten (se bild nedan). Konsolen jag kikar på är 15cm resp. 12,5cm. Det finns större varianter av modellen men jag vill att konsolerna ska vara så diskreta som möjligt. Om jag fäster den längre sidan av konsolen under hyllan, och den kortare i betongväggen, kommer då hyllan att hålla? Konsolerna fästs i hyllan med en skruv ytterst och två innerst, och likadant mot betongväggen. Böckerna kommer ju att placeras någon eller några cm. in på hyllan, vilket minskar vridmomentet något. För övrig kännedom tänker jag placera fyra konsoler under hyllan som är 1,8m lång. Tack på förhand från någon som är ny i gamet!
 
  • Vit metallkonsol av märket Sixten för montering av hylla på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Sahca
  • Laddar…
Hur stor tyngd ska du placera på hyllan. Du nämner böcker, ska det vara det hela vägen?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur stor tyngd ska du placera på hyllan. Du nämner böcker, ska det vara det hela vägen?
Tanken är att den ska kunna fyllas från ända till ända med böcker. Känner mig trygg med antalet konsoler för att klara detta. Frågan är mer huruvida konsolen är för kort för att orka med vridmomentet.
 
N n.erik.h skrev:
Tanken är att den ska kunna fyllas från ända till ända med böcker. Känner mig trygg med antalet konsoler för att klara detta. Frågan är mer huruvida konsolen är för kort för att orka med vridmomentet.
Pocketböcker?
Finbladiga biblar?
Kurslitteratur?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Pocketböcker?
Finbladiga biblar?
Kurslitteratur?
Ja du, huvudsakligen fack- och skönlitteratur i pocket- och inbunden form. Ca. 26cm mellan hyllplanen, så större böcker än så får inte plats.
 
N n.erik.h skrev:
Ja du, huvudsakligen fack- och skönlitteratur i pocket- och inbunden form. Ca. 26cm mellan hyllplanen, så större böcker än så får inte plats.
Tänker att om du vill räkna på vridkrafter/nedböjning så behöver man ha en hum om vilka tyngder det rör sig om.
Spelar därför lite roll vilket träslag det är i limfogen och hur tjock den är också.
Spontant tror jag det kommer hålla, men nörden i mig säger att det borde räknas på :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Tänker att om du vill räkna på vridkrafter/nedböjning så behöver man ha en hum om vilka tyngder det rör sig om.
Spelar därför lite roll vilket träslag det är i limfogen och hur tjock den är också.
Spontant tror jag det kommer hålla, men nörden i mig säger att det borde räknas på :)
Jag förstår :) Jag är väldigt nördig, jag med, att tänka på krafter hit och dit för att få det att hålla ;) Svårt att uppskatta faktiska vikter för beräkning. Om många i forumet har erfarenhet av konsoler och hyllor med dylika mått där det har hållit för böcker blir jag tryggare. Jag tänker att hyllan ska vara 18mm men träslag har vi inte bestämt.
 
  • Gilla
Tomas Tomplast Gustavsson
  • Laddar…
N n.erik.h skrev:
Jag förstår :) Jag är väldigt nördig, jag med, att tänka på krafter hit och dit för att få det att hålla ;) Svårt att uppskatta faktiska vikter för beräkning. Om många i forumet har erfarenhet av konsoler och hyllor med dylika mått där det har hållit för böcker blir jag tryggare. Jag tänker att hyllan ska vara 18mm men träslag har vi inte bestämt.
Hur gick det med hyllan? Håller det, eller ligger allt på golvet?
Jag är i precis samma val och kval om jag ska använda korta sidan eller rusa tillbaka till Bauhaus och köpa längre varianten. Så är väldigt intresserad av ditt resultat. Jag kommer ha liknande last på min hylla. Dock har vi lite längre hylla (250 cm) så osäker på om man vill chansa.
 
G gtigerstrom skrev:
Hur gick det med hyllan? Håller det, eller ligger allt på golvet?
Jag är i precis samma val och kval om jag ska använda korta sidan eller rusa tillbaka till Bauhaus och köpa längre varianten. Så är väldigt intresserad av ditt resultat. Jag kommer ha liknande last på min hylla. Dock har vi lite längre hylla (250 cm) så osäker på om man vill chansa.
Hej!

Efter 1,5 månads användning håller den än, trots många böcker på och ställda ut till kanten. Vi använde den längre sidan av konsolen (15cm) under hyllan och den kortare (12,5cm) mot väggen, på hyllplan med ca. 25cm i djup. Bifogar en bild som exempel. Hyllorna är ca. 1,8m långa och vi satte ut fyra konsoler på varje hyllplan, vilket nu kanske känns överflödigt, men ville inte riskera alltför bågnande brädor. Hör av dig om du har frågor om specifika mått, etc. Lycka till! Välfyllda bokhyllor med böcker ordnade i olika höjder och en vit figur på ett hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
N n.erik.h skrev:
Hej!

Efter 1,5 månads användning håller den än, trots många böcker på och ställda ut till kanten. Vi använde den längre sidan av konsolen (15cm) under hyllan och den kortare (12,5cm) mot väggen, på hyllplan med ca. 25cm i djup. Bifogar en bild som exempel. Hyllorna är ca. 1,8m långa och vi satte ut fyra konsoler på varje hyllplan, vilket nu kanske känns överflödigt, men ville inte riskera alltför bågnande brädor. Hör av dig om du har frågor om specifika mått, etc. Lycka till! [bild]
Snyggt! Tack för responsen.
Då tror jag vi vågar oss på det också, att ha kortare mot väggen. Vi har något djupare skivor (30 cm) i ek, så kanske lite tyngre, men vi har också något längre konsoler (26cm och 18cm).
Under är det betongvägg, så jag hoppas det kommer att hålla med rätt skruv och plugg.
 
  • Gilla
n.erik.h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.