Nybyggd grund av betongblock, våt betong, arbets handske, utomhus, byggarbetsplats, omgivet av jord och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag bygger en jordkällare på platsen av en äldre jordkällare som var oanvändbar av flera skäl. Jag murar med lecablock innanför de gamla stenväggarna. Jag har också grävt ur golvet en halvmeter för att få ståhöjd, och gjort en ny ordentlig ingång till källaren, i stället för ”hålet i gräsmattan”, samtidigt som jag utökar källaren en dryg meter.
Jag kommer inte åt att putsa lecablocken på utsidan (bara någon cm mellan leca och stenvägg) och hade därför tänkt stoppa ner en platonmatta däremellan istället. Men det kanske inte behövs? Gamla stensatta källarväggar är ju inte täta, och viss fukt kanske behövs i en jordkällare? Taket blir ett plattbärlag som jag kommit över, så det blir garanterat tätt. Dessutom blir det ett tegeltak ovanpå det, för utseendets skull.
Ska jag skippa platonmattan?

Sätt platon på utsidan och ett schickt jordgolv med kanske några plastplattor med hål i att gå på, då finns det fukt som det ska vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.