Osäker på om den rörelsevakten är tänkt att kunna driva ditt relä, men om det är möjligt skall väl i så fall fas ut på rörelsevakten till "1" på reläet.
 
E
Höghus Höghus skrev:
Jag köpte mig en ABB/Busch rörelsesensor 6800-104M med relä 6401U-102 för att ersätta en enpolig strömbrytare. Hur ska den kopplas in?

Inkopplingsanvisningen är lite förvirrande med "sidoapparater" och flera faser och enheter.
[länk]
Enligt
[länk]
skall bara två ledare anslutas, fas in och fas ut. Är dom ute och cyklar?

/Höghus
Hej, du skriver att du har relä 6401 men är länkat till 6804 som passar lite äldre tyngre ljuskällor, denna behöver inte Neutralledare, nej.

Men har du faktiskt universella 6401 så kräver den nollan, se schema.

Antar du ännu inte hämtat ut pjäsen men där borde det även framgå tycker jag.
 
E El-Löken66 skrev:
Hej, du skriver att du har relä 6401 men är länkat till 6804 som passar lite äldre tyngre ljuskällor, denna behöver inte Neutralledare, nej.

Men har du faktiskt universella 6401 så kräver den nollan, se schema.

Antar du ännu inte hämtat ut pjäsen men där borde det även framgå tycker jag.
?
På sidan 27 är det visat en 6401. Det är denna inkopplingsanvisning ABB länkar till men den visar inte mitt exempel.
Det finns 4 anslutningar på 6401U-102, L, N, 1 och pil.
I dosan finns fas, neutral och tändtråd.
Fas till L, Neutral till N och tändtråd till pil?

/Höghus
 
A alfista skrev:
Osäker på om den rörelsevakten är tänkt att kunna driva ditt relä, men om det är möjligt skall väl i så fall fas ut på rörelsevakten till "1" på reläet.
?
Vakt och relä är inte separerade utan det ser ut som på bilden i Clas-Ohlsonlänken.
Relät in i kopplingsdosan och ir-sensorn snäpps fast i relät.

/Höghus
 
Kanske bäst att du fotar vilka grejor du har fått från Clas och dess inkopplingsterminaler. Enligt Clas webb har du fått 6804U/6810-214 dvs närvarosensor med en "MOS-FET insats" som tillåter en begränsad effekt på ljuskällorna. Det framgår inte av Clas brux hur de kopplas in, men det antyds att endast fas och tändtråd ska räcka.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kanske bäst att du fotar vilka grejor du har fått från Clas och dess inkopplingsterminaler. Enligt Clas webb har du fått 6804U/6810-214 dvs närvarosensor med en "MOS-FET insats" som tillåter en begränsad effekt på ljuskällorna. Det framgår inte av Clas brux hur de kopplas in, men det antyds att endast fas och tändtråd ska räcka.
Jag handlade inte på Clas, jag köpte en bättre begagnad. Snodde bara bilden därifrån.
Reläinsatsen med kopplingsplint är dock densamma även om sensorn är en annan.

/Höghus

Två olika reläinsatser för byggprojekt, en med kopplingsplint och en med tidsinställningsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad reläinsats med kopplingsplint och sensor för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade varit bra (besparat oss en massa tid) om du hade varit tydligare med detta i ditt första inlägg.
Här är inkopplingsschemat. Strömbrytaren till höger representerar din närvarosensor.
Bry dig inte om att schemat använder två olika faser. Du kan använda en o samma fas till både sensor och relä.

Elkopplingsschema med strömbrytare, närvarosensor och relä för belysningsstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hade varit bra (besparat oss en massa tid) om du hade varit tydligare med detta i ditt första inlägg.
Sorry, jag trodde inte det spelade någon roll var jag köpt den.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här är inkopplingsschemat. Strömbrytaren till höger representerar din närvarosensor.
L till fas, N till neutral och pil till tändtråd alltså?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bry dig inte om att schemat använder två olika faser. Du kan använda en o samma fas till både sensor och relä.
Jag upprepar, sensor och relä sitter ihop, piggy-back.
De kan inte matas med olika faser.

/Höghus
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Höghus Höghus skrev:
Sorry, jag trodde inte det spelade någon roll var jag köpt den.

L till fas, N till neutral och pil till tändtråd alltså?

Jag upprepar, sensor och relä sitter ihop, piggy-back.
De kan inte matas med olika faser.

/Höghus
Har du tittat i länkade kopplingsschemor?
 
E El-Löken66 skrev:
Har du tittat i länkade kopplingsschemor?
Ja, och jag fattade inte. Det fanns inget exempel där relä+sensor ensamt manövrerade en lampa.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
...
Det finns 4 anslutningar på 6401U-102, L, N, 1 och pil.
I dosan finns fas, neutral och tändtråd.
Fas till L, Neutral till N och tändtråd till pil?

/Höghus
Svarar mig själv här då detta verkar vara ett sällsynt djur.
Jag köpte ytterligare en annan rörelsesensor med lite tydligare inkopplingsanvisning.
Den hade samma symboler så jag provade enligt ovan och det funkade.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.