Obehandlat betonggolv och plywoodvägg med öppning för planerad trappa mellan husnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt över en tillbyggnad med betonggolv och höjdskillnad jämfört med trägolvet i det befintliga huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa klädd med matta leder uppåt från ett trägolv, visar övergång från en del av huset till en annan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad trätrappa med slitage och byggspår, leder uppåt mot höjdskillnaden i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Sitter fast i mina tankar och tänkte se vad ni tror hade varit bäst.
Vi har byggt en tillbyggnad till huset som vi varit tvungna att placera lägre än befintligt hus.
Det gör att vi idag har en höjdskillnad på 60cm från golv till golv.

I tillbyggnaden har jag bara slipat efter gjutningen och behandlat med Betsil. Så i nya delen blir det betonggolv.

Min första tanke var då att helt enkelt gjuta en trappa i betong i den nya delen så hade det smält in bra.
Men ju mer jag vrider och vänder på det så kommer det kännas klumpigt när den sticker ut över 1 meter.

Så nu funderar jag på att såga mig in genom syllen, betongsockeln och golvet och vidare bygga trappan i den gamla delen.

Man blir då mer omfamnad av väggarna då man går ner tänker jag, samt så nyttjar man utrymmet bättre.

Huset är från -62 och golvet är uppreglat på betongplatta.

Jag har då dels frågor om konstruktionen och dels designen.

Föreligger det någon risk att såga sig in i syllen och sockeln som jag missat?
Tycker ni att den trappen som byggs upp ska vara i ren betong?

Annars lutar jag åt att klä samtliga trappor i huset med likadan matta som jag lagt på trappen ner mot källaren .
Isådanafall bygger jag trappen av trä och klär den med matta.
Vad tror ni?
 
Närbild av en trappstegsmatta i naturfärg på trätrappsteg med vitt steg undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker du kan ha trappan i det nya rummet. Låt trappan komma från alla håll. Låt nedersta trappsteget vara bredast typ dom en entré trapp
Breda stentrappsteg framför en vit husentré med svart dörr och sidofönster.
 
Handritad skiss över en våningsplanslayout med möbler och belysningsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för inlägget!
Jag har gett lite dålig information .
Det här är den tänkta layouten.
Nu är detta våran belysningsplanering men den visar ändå möbleringen något sånär .
Så jag har inte riktigt plats att bredda trappen i sidled och det blir även avigt. Sedan ska trappen ta upp en höjdskillnad på 60 cm så jag hamnar nog på 4 steg hur jag än vrider på det.
Ifall 1 steg är 15 cm högt.
Är varje steg ca 27 cm djupt så hamnar jag 1080mm ut i tillbyggnaden. Alternativ 2 är att första steget börjar i den äldre delen och jag hamnar ca 27 cm in i befintligt hus . Då slutar trappen 810 mm ut i tillbyggnaden och det är såklart snyggast.

Men skulle du rent utseendemässigt ha placerat trappan i den nya delen om vi bortser från att det är jobbigare att bygga in den i befintligt hus
 
Jag har ingen kunskap vad gäller konstruktionen i de två förslagen (trappa i nybyggd del resp gammal del) och vad som är bäst ur den synpunkten.

Rent designmässigt har jag däremot idéer. :)
Jag tycker trappan ska placeras i den nya delen och jag tänker på någon med ”lättare” utseende än en gjuten betongtrappa. Svårt att med ord förklara, så jag bifogar ett par bilder för att illustrera. Material/kulör väljer du utefter vad som passar resterande inredning. En sådan trappa går även att ändra/byta om du ångrar dig, det blir klart jobbigare med en gjuten variant. En trappa i äldre delen ger visserligen stöd, men tar yta från det rummet, fundera på var ytan är viktigast, i ny eller gammal del? En placering i nybyggda delen kan du sitta på och titta ut över rummet samtidigt ha en konversation med de som befinner sig i i rummet, inbyggd trappa ger inte samma möjlighet, du hamnar ”utanför”.

Modernt utformad svävande trappa med metallräcken och mörka steg mot en texttryckt vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En modern, öppen trappa i trä med fyra steg framför en vit vägg, intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt utformad flytande trappa med trästeg och metallräcken i en inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Jag har ingen kunskap vad gäller konstruktionen i de två förslagen (trappa i nybyggd del resp gammal del) och vad som är bäst ur den synpunkten.

Rent designmässigt har jag däremot idéer. :)
Jag tycker trappan ska placeras i den nya delen och jag tänker på någon med ”lättare” utseende än en gjuten betongtrappa. Svårt att med ord förklara, så jag bifogar ett par bilder för att illustrera. Material/kulör väljer du utefter vad som passar resterande inredning. En sådan trappa går även att ändra/byta om du ångrar dig, det blir klart jobbigare med en gjuten variant. En trappa i äldre delen ger visserligen stöd, men tar yta från det rummet, fundera på var ytan är viktigast, i ny eller gammal del? En placering i nybyggda delen kan du sitta på och titta ut över rummet samtidigt ha en konversation med de som befinner sig i i rummet, inbyggd trappa ger inte samma möjlighet, du hamnar ”utanför”.

[bild]
[bild] [bild]
M MetteKson skrev:
Jag har ingen kunskap vad gäller konstruktionen i de två förslagen (trappa i nybyggd del resp gammal del) och vad som är bäst ur den synpunkten.

Rent designmässigt har jag däremot idéer. :)
Jag tycker trappan ska placeras i den nya delen och jag tänker på någon med ”lättare” utseende än en gjuten betongtrappa. Svårt att med ord förklara, så jag bifogar ett par bilder för att illustrera. Material/kulör väljer du utefter vad som passar resterande inredning. En sådan trappa går även att ändra/byta om du ångrar dig, det blir klart jobbigare med en gjuten variant. En trappa i äldre delen ger visserligen stöd, men tar yta från det rummet, fundera på var ytan är viktigast, i ny eller gammal del? En placering i nybyggda delen kan du sitta på och titta ut över rummet samtidigt ha en konversation med de som befinner sig i i rummet, inbyggd trappa ger inte samma möjlighet, du hamnar ”utanför”.

[bild]
[bild] [bild]
Jag köper vad du säger, jag sitter i skrivande stund med benen i nya delen och rumpan i gamla och laddar batterierna för nästa gipsskiva. Man tar in hela rummet där man sitter. Renoveringsprojekt med en hög av gipsskivor på bockar, fönster och arbetsstege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser fördelen med en ”öppen” trappa, man kan ändra sedan men efter att ha renoverat huset i ca 5 år så vet jag att det aldrig blir gjort ifall det inte görs direkt:)

Det finns alltid andra projekt som tar tiden.
Sedan så har vi 4 barn i åldrarna 2-3-9-11 så det är/kan bli en del spring så ifall man kan stödja sig mot en vägg ifall man blir jagad av ett syskon i full pareta kander ju hindra kanske en del skador :)
Man kan iofs låta trappan gå in halva vägen i äldre delen.

Jag lovar i vilket fall att följa upp med bilder oavsett vad jag gör .
 
D DaDolly skrev:
Jag köper vad du säger, jag sitter i skrivande stund med benen i nya delen och rumpan i gamla och laddar batterierna för nästa gipsskiva. Man tar in hela rummet där man sitter. [bild] Jag ser fördelen med en ”öppen” trappa, man kan ändra sedan men efter att ha renoverat huset i ca 5 år så vet jag att det aldrig blir gjort ifall det inte görs direkt:)

Det finns alltid andra projekt som tar tiden.
Sedan så har vi 4 barn i åldrarna 2-3-9-11 så det är/kan bli en del spring så ifall man kan stödja sig mot en vägg ifall man blir jagad av ett syskon i full pareta kander ju hindra kanske en del skador :)
Man kan iofs låta trappan gå in halva vägen i äldre delen.

Jag lovar i vilket fall att följa upp med bilder oavsett vad jag gör .
Jagande syskon är inget att leka med. :)

Du kan ha räcken typ dessa och ta bort dem när barnen blir större (eller kanske det blir en massa fingeravtryck att torka bort...).

Du har inte fått något påpekande kring barnsäkerhet från kommunen i samband med bygglov/anmälan?

Barnsäkert räcke av glas och metall installerat i husets trapphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med trästeg och rostfritt räcke i en modern inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att fälla in trappan i en kort korridor är det som kommer se mest genomtänkt ut. Korridoren skulle kunna sticka in lite i huset och lite i tillbyggnaden.

En extern trappa helt i tillbyggnaden får tillbyggnaden lätt att upplevas som en inglasad uteplats.

Dessutom tycker jag iden med matta i trappan är bra, bra grepp, mindre skramligt samt varmt och ombonat.

Trappa under konstruktion med tydliga markeringar av där den ska integreras i en korridor, omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Nej, det blev ett enklare papper jag kan fylla i själv.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Att fälla in trappan i en kort korridor är det som kommer se mest genomtänkt ut. Korridoren skulle kunna sticka in lite i huset och lite i tillbyggnaden.

En extern trappa helt i tillbyggnaden får tillbyggnaden lätt att upplevas som en inglasad uteplats.

Dessutom tycker jag iden med matta i trappan är bra, bra grepp, mindre skramligt samt varmt och ombonat.
Haha...här tycker vi precis tvärtom.
Vi gör det verkligen lätt för TS. :)
 
D DaDolly skrev:
Nej, det blev ett enklare papper jag kan fylla i själv.

Ok, någon form av egenkontrollplan som ska fyllas i innan du får slutbesked antar jag.
 
M MetteKson skrev:
Haha...här tycker vi precis tvärtom.
Vi gör det verkligen lätt för TS. :)
Alltså det beror på hur man gör det såklart. Vill man ha "ditställd pall" känslan?
Dessa större glastrappor tycker jag funkar när dom är stora och tar mer plats i ett rynligt utrymme. Då är de dessutom härligt att se ut över en stor rymd.

Här är det en såpas liten trappa att jag tycker det passar bättre med något inbyggt likt min bild. Men det beror också på stilen
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Att fälla in trappan i en kort korridor är det som kommer se mest genomtänkt ut. Korridoren skulle kunna sticka in lite i huset och lite i tillbyggnaden.

En extern trappa helt i tillbyggnaden får tillbyggnaden lätt att upplevas som en inglasad uteplats.

Dessutom tycker jag iden med matta i trappan är bra, bra grepp, mindre skramligt samt
Oj, att förlänga korridoren hade jag inte ens tänkt på , det är såklart ett alternativ . Men jag håller med av exakt samma anledning . Vill inte att det ska kännas som en uteplats .
 
M MetteKson skrev:
Ok, någon form av egenkontrollplan som ska fyllas i innan du får slutbesked antar jag.
Exakt, bor i Karlskrona . Väldigt lätt att bygga här :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tänker TS bo kvar i huset även när TS uppnått "viss ålder" är TS's första förslag både snyggare och känns tryggare. Absolut inte i betong. Jag bedömer inte den tekniskt dyrare lösningen.

Har själv betonggolv men innetrappan är i trä. Den nyare typen av öppna trappsteg kan visserligen se flotta ut men är inte behagliga att gå i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.