Hej

Finns det någon laglig möjlighet att bygga en skogshuggarkoja i den egna skogen? Jag tänker mig en liten koja med övernattningsmöjlighet och enkel värmekälla typ A-frame. Tänk er en plats i skogen dit man kommer i änden av stigen.

Tog en bild från Byggahus senaste artikel om en som bygger ett storslaget A-frame hus i fjällen.

Men jag tänker mig 6kvm byggyta, 3m högt. Typ.

Skogen har ingen annan byggnad.
 
  • A-frame skogshuggarkoja med träbeklädnad och mossa på taket, placerad i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jens Hallgren
  • Laddar…
Lite mer inspirationsbilder :)
 
  • Träkonstruktion av litet A-ramshus i skogen med öppen dörr och interiör synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av ett A-ramstuga med dörr och fönster omgivet av skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A-frame stuga omgiven av grönska med mossa på taket som visar tecken på naturlig integration i landskapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästuga med sovplattform och uteplats omgiven av blomkrukor i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MatsGyver och 3 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Finns ju en riktigt bra byggtråd här på något liknande!

[länk]
Den är definitivt inspirerande, men jag skulle inte vilja kalla det en bra byggtråd :oops: Men jag skulle ljuga om hans syfte och mål liknar mitt eget och verkat inspirerande på mitt sinne :)
 
Är ju ett riktigt hantverk! :rofl:
 
Lulaua Lulaua skrev:
Är ju ett riktigt hantverk! :rofl:
Det kanske inte är helt fackmannamässigt utfört, men jag vill inte kasta någon skugga på hans verk. Han hade ett mål, slog slag i sak och byggde det som jag tror han föreställde sig :) Det är ändå mer än många kan säga :cool:

Men krasst tänker jag mig att timra gavlarna, tre åsar och ett undertak av grovt plank. Sedan blir det sannolikt någon takpapp och ytterst ett trätak. Allt sågat med virke från skogen. Börjar ångra att jag sålde min 064 nu...
 
Frågan kvarstår dock om man får sätta upp en huggarkoja/kolarkoja?
 
Sätt någon typ av hjul på den. :)
 
Har du en näringsfastighet och behöver en ekonomibyggnad "skogshuggarkoja" för att kunna sköta din skog är det väl bara strandskyddsreglerna som kan hindra dej?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Bara o bygga om du har en jordbruksfastighet. Blir en utmärkt jakt och skoghuggar bod.
 
  • Gilla
karin.melin och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Hej

Finns det någon laglig möjlighet att bygga en skogshuggarkoja i den egna skogen? Jag tänker mig en liten koja med övernattningsmöjlighet och enkel värmekälla typ A-frame. Tänk er en plats i skogen dit man kommer i änden av stigen.

Tog en bild från Byggahus senaste artikel om en som bygger ett storslaget A-frame hus i fjällen.

Men jag tänker mig 6kvm byggyta, 3m högt. Typ.

Skogen har ingen annan byggnad.
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Hej

Finns det någon laglig möjlighet att bygga en skogshuggarkoja i den egna skogen? Jag tänker mig en liten koja med övernattningsmöjlighet och enkel värmekälla typ A-frame. Tänk er en plats i skogen dit man kommer i änden av stigen.
Den bör väl gå som ekonomibyggnad.

sen beror det givetvis på hur du utformar den invändigt och utvändigt.

Tog en bild från Byggahus senaste artikel om en som bygger ett storslaget A-frame hus i fjällen.

Men jag tänker mig 6kvm byggyta, 3m högt. Typ.

Skogen har ingen annan byggnad.
 
useless useless skrev:
[länk]
Tack! Där fanns det lite matnyttigt att börja arbeta utifrån Klockers!
 
Frågan är väl mer åt ett moraliskt dilemma.
Personligen så hade jag byggt, och sagt något till något. 6kvm med 3 meter i tak och kanske någon solpanel med tillhörande batteri för att generera lite värme och kanske lite belysning stör ingen. Är inte så stort ingrepp heller.

Jag hade som sagt byggt, och inte nämnt något, har du jakträtt i din skog så torde det vara fritt fram, då jaktstugor är ok, men skicka inte någon frågan eller anmälan till länsstyrelse eller kommun.
 
  • Gilla
Matte001 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.