För drygt tre år sen skrev vi på avtal om fiberanslutning med IP-Only. Nu verkar det närma sig att de faktiskt ska börja gräva och då kom de med ett erbjudande. Mitt ursprungliga avtal sa att anslutningen skulle kosta 19 900 kr, ”erbjudandet” är att samma anslutning nu kostar 29 900 men att de drar av 3000 för att jag samtidigt skriver upp mig på ett internetabonnemang, 3900 i ROT-avdrag och 4950 i RUT-avdrag. Min slutsumma skulle då bli 18 050kr.
Kan de verkligen villkora ROT och RUT på det sättet?
RUT ska ju dessutom vara 50% av arbetskostnaden som utförs inomhus. I det här fallet menar de alltså att det kostar knappt 10 000 att borra ett hål i väggen och sätta upp en CPE!
Bifogar en bild från IP-Onlys kampanj: Skärmdump som visar fiberkampanj med priser, rabatter och slutsumma på 18 050 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ja, risken är att skatteverket synar det där och ni får betala tillbaks avdraget. Helst ska ni kräva skriftligt intyg på att iponly tar på sig risken att avdraget inte godkänns (så länge ni uppfyller alla krav för rot/rut såklart).
Dessutom brukar internettjänsten man måste köpa vara dyrare än vad man hade valt annars, så kolla upp och jämför månadskostnaden under bindningstiden.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Jag var visst lite otydlig- jag har inga planer på att ta erbjudandet. Med tanke på hur kass IP-Only är på att leverera fiber så vill jag absolut inte ha mer att göra med dem än nödvändigt. Jag har egentligen två saker jag undrar över: kan jag få ROT och RUT på mitt ursprungliga avtal och av rent intresse, är det lagligt att göra så som de försöker i den här kampanjen. De höjer priset med 10 000 och sänker det sen med (mycket tveksamma) skatteavdrag...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Då det är företaget, IP Only, som utförande som söker ROT/RUT är det de som avgör. Du kan inte själv söka.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då det är företaget, IP Only, som utförande som söker ROT/RUT är det de som avgör. Du kan inte själv söka.
Instämmer. 10,000 för håltagning, montage och installation är rimligt om de kan ta denna kostnad det kan inte Skatteverket ha så mycket synpunkter på.
IP-Only/EQT har nog jurister som granskat detta.

Vill man betala en tusenlapp mer så ska man så klart inte nappa.
 
Är det rimligt att ge bort 9000 av våra gemensamma medel för att spara 1000kr i den egna plånboken? Det känns rätt egoistiskt.
 
  • Gilla
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det rimligt att ge bort 9000 av våra gemensamma medel för att spara 1000kr i den egna plånboken? Det känns rätt egoistiskt.
Om det är det som krävs för att vi som bor på landsbygden också ska få fiber. Det är inte gemensamma medel för övrigt så vitt jag vet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Va? Läste du vad jag skrev?
 
D Daniel 109 skrev:
Va? Läste du vad jag skrev?
Ja men uppenbarligen förstår jag inte vad du menar eller syftar på. Vilka är dessa gemensamma medel och hur ger man bort dessa?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Hela syftet med byte av avtal är att Iponly ska få 9000kr av våra skattemedel och kunden får 1000kr av dem för att gå med på avtalsbytet.
Dvs kunden ger bort 9000kr av våra gemensamma skattemedel för att få 1000kr i den egna plånboken. Jag skulle absolut inte gå med på ett sådant upplägg.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hela syftet med byte av avtal är att Iponly ska få 9000kr av våra skattemedel och kunden får 1000kr av dem för att gå med på avtalsbytet.
Dvs kunden ger bort 9000kr av våra gemensamma skattemedel för att få 1000kr i den egna plånboken. Jag skulle absolut inte gå med på ett sådant upplägg.
Jag fattar hur du resonerar men skatteavdrag är inte gemensamma pengar. Men jag antar att du menar att man berövat staten dessa pengar. Oavsett så handlar det inte om att ge bort. Det är en affärstransaktion.

Om valet står mellan att gå med på detta nya avtal eller är inte få fiber alls så tycker du att TS ska välja det sista?

Nätägaren har uppenbarligen problem med att få ihop sina projekt ekonomiskt. Det finns väl ett skäl till att det bara är IP-Only kvar av de stora aktörerna på marknaden mig veterligen bygger ingen annan fiber längre på denna skala.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det borde skatteverket ha synpunkter på, det är ju uppenbarligen ett jobb de kan göra för 19 900. Fy f-n vilka affärsmetoder!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas verkligen att det INTE är så att bolaget kan bestämma att samma jobb är avdragsgillt eller inte, baserat på om du vill acceptera ett högre utgångspris. Kanske borde anmälas...?
Inne på Daniels linje här. De nästan 9000:- som utgör ROT och RUT i det upplägget är pengar som tas från skattemedel och hamnar i IP-ONLY's kassa. Det kan ALDRIG ha varit meningen med ROT och RUT. Är det inte ett olagligt upplägg så nog fasen är det moraliskt förkastligt. Förhoppningsvis är det både och.

Kan du få avdrag om jobbet kostar 29.900:- ska du få avdrag om det kostar 19.900:-, det är ju samma jobb som utförs.
 
  • Gilla
Guzzi och 9 till
  • Laddar…
S Schobre skrev:
Jag fattar hur du resonerar men skatteavdrag är inte gemensamma pengar. Men jag antar att du menar att man berövat staten dessa pengar. Oavsett så handlar det inte om att ge bort. Det är en affärstransaktion.
På vilket sätt gör det skillnad vad man kallar det? Hade inte ROT och RUT funnits hade de 9.000:- hamnat i statskassan om jobbet verkligen kostar 29.900:- Med det upplägget skulle de inte göra det utan de hamnar hos IP-ONLY istället.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vad gör IP-Onlys UEs som gör att arbetskostnaden för inkopplingen ligger på nästan 10000 kr?

Hur många installationer tar mer än 2 timmar?
Ni som har mer erfarenhet av det kan kanske svara?

Men det är ju inte IP-Only som tar risken för att de ska få in mer pengar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.