Hej!
Behövs bygglov för växttunnell (stålbågar med plast spänt över).
Utom plan men samlad bebyggelse.
Friggebod 10 kvadrat finns redan,
Räknas hela byggytan eller skall det vara en viss höjd för att det skall räknas?
 
Jag skulle tro, med betoning på tro, att det räknas som växthus och därför är en byggnad. Då kräver det bygglov.
Nu har du inte sagt hur många kvadrat den ska vara på, men du har 5 kvadrat kvar att nyttja då du har 15 kvadrat totalt du får bygga bygglovsfritt.

Om du vill använda din möjlighet till ett Attefallshus för detta ändamål kan du göra det, men det kräver byggtillstånd och en del pappersarbete.

Enklast är att kolla vad din kommun säger. De kan ha en liberal inställning till en växttunnel om det räknas som en tillfällig anordning. Typ tält.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Beror väl också på om du tänkte ha det uppe året om?
 
Vi satte upp en växttunnel för 3 år sen. 21 kvadratmeter. Vet att det egentligen kräver bygglov men tänker att om någon anmäler så plockar vi ner den. Inget har hänt än så länge.

Vi placerade den 1 meter från tomtgräns och frågade grannen på den sidan om det var ok innan vi satte upp den.
 
P Petter Forsen skrev:
Hej!
Behövs bygglov för växttunnell (stålbågar med plast spänt över).
Utom plan men samlad bebyggelse.
Friggebod 10 kvadrat finns redan,
Räknas hela byggytan eller skall det vara en viss höjd för att det skall räknas?
Hur stor och hög är den tänkt att bli?
 
Vi har inte sökt bygglov för vårat som vi håller på att sätta upp nu. Jag tycker inte att stålrör med plast på är en byggnad. Klagar någon får vi väl anmäla det som ett attefallbygge.
 
Marojo Marojo skrev:
Vi har inte sökt bygglov för vårat som vi håller på att sätta upp nu. Jag tycker inte att stålrör med plast på är en byggnad. Klagar någon får vi väl anmäla det som ett attefallbygge.
Byggnad enligt PBL;

En byggnad definieras i plan- och bygglagen så som en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.

I min kommun krävs lov eller anmälan beroende på storlek.
 
Hur definieras varaktig då?
 
N
P Petter Forsen skrev:
Hej!
Behövs bygglov för växttunnell (stålbågar med plast spänt över).
Utom plan men samlad bebyggelse.
Friggebod 10 kvadrat finns redan,
Räknas hela byggytan eller skall det vara en viss höjd för att det skall räknas?
Hej
Jag har läst in mig på det. Samlad bebyggelse är ett begrepp som användes i Äldre Plan och bygg lagen. Uttrycket är likställt med sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen.

Sedan är frågan om det du vill bygga är i direkt anslutning till ditt hus samt minst 4.5 meter från tomtgräns. Då kan det vara bygglovbefriat.

Enligt Plan och byggförordningen krävs bygglov för tunnel , bergrum som inte är avsedda för väg, järnväg tunnelbana mm. Detta tror jag inte angår dig. Ordet plank är inte definierat i Pbl eller Pbf. Däremot finns det ett antal domar. Många plank anses vara bygglovspliktiga och det bedöms enligt ett par parametrar där de viktigaste verkar vara genomsiktlighet och insynsskydd. Om ditt syfte är att avskärma dig alltså som ett insynsskydd så bedöms det som lovpliktigt. Om din växttunnel är lång kan omgivningspåverkan anses vara stor och då är det bygglovpliktigt. Spaljéer är däremot inte bygglovpliktiga när det är en genomsiktlighet på 50 procent med rejäla mellanrum. Material som tyg eller glas kan kräva bygglov. Andra parametrar är utförande, beständighet samt skuggning.

Om arbetet inte är för stort, alltså om du redan har ritningar på ditt hus och jag enkelt kan rita till din spaljé så kan jag göra det för dig kostnadsfritt och du meddelar mig vilket beslut som du fick.

Vad gäller byggnadsarea så är det själva avtrycket något gör på marken. Det direkta avtrycket inte skuggning av överhängande tak. Höjd mer än 1800 bedöms vid altaner ofta som tillhörigt huset och tar byggnadsarea eftersom ytan kan göras tjänlig om man sätter in väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.