Hej,
Jag behöver borra hål i betongväggar och tak på flera olika områden. På taket vill montera en plafond och den kommer ligga vid uttaget. Bor i en bostadsrätt som är byggd på 50-talet. Hur vet jag vart man ska borra för att undvika elledningar? Hur djupt in i betonget är elledningar dragna?
Finns en multidetektor Bosch D-tect 120 som ska klara av att hitta elledningar i betong. Har däremot sett att den har ganska dåliga omdömmen. Den kostar 2500kr så vill inte köpa den om den inte kommer kunna hitta något.
Hur gör ni för att undvika borra i elledning?
 
Väggar: kolla om det finns uttag/brytare/kopplingsdosa rakt uppåt eller nedåt. Chansa.
Tak: om det inte är takdosa så gissa hur röret går. (Mot strömbrytare?)
 
Känns farligt att gissa och chansa :)
På två av väggarna finns det eluttag nedanför där jag vill borra.
 
Det finns inget säkert djup som man lan räkna med att ledningarna ligger på.
 
Öppna dosor och titta åt vilket håll rören går, dom går ofta rakast möjliga väg till nästa dosa så leta även reda på vart trådarna går.
Djupet på rören kan variera från en cm till 5-6 cm. När man borrar i betong brukar man känna när underlaget övergår från betong till metall och då är det dags att börja borra ett nytt hål.
 
Tack för hjälpen!
Jag ska öppna och försöka se hur elledningarna går. Finns några ställen vägg och tak där jag vill borra hål i som jag tror det möjligen går elledningar. Hade velat hyra en Hilti multidetektor PS 50 men verkar inte hitta någon i närheten.
Ungefär hur mycket blir reparationskostnaden om man råkar borra i en elledning?
 
K Kuhrazee skrev:
Tack för hjälpen!
Jag ska öppna och försöka se hur elledningarna går. Finns några ställen vägg och tak där jag vill borra hål i som jag tror det möjligen går elledningar. Hade velat hyra en Hilti multidetektor PS 50 men verkar inte hitta någon i närheten.
Ungefär hur mycket blir reparationskostnaden om man råkar borra i en elledning?
Det är ju inte svårare än att dra i en ny ledning, tar max ett par minuter.
 
K Kuhrazee skrev:
Tack för hjälpen!
Jag ska öppna och försöka se hur elledningarna går. Finns några ställen vägg och tak där jag vill borra hål i som jag tror det möjligen går elledningar. Hade velat hyra en Hilti multidetektor PS 50 men verkar inte hitta någon i närheten.
Ungefär hur mycket blir reparationskostnaden om man råkar borra i en elledning?
Jag råkade ut för det för ett par dagar sedan. Har inte sett fakturan än, men det blev under timmen, men tog en stund för oss att lista ut *vilken* ledare jag kapat, då det visade sig vara i ett rör som gick *bakom* den dosan som vi först misstänkte. :)
 
Man kan även behöva bila upp och laga det skadade röret samt dra nya ledningar det tar "normalt" en par tre timmar. Samt lite ställ, resor, städning, lagning, målning kanske en par timmar till. Själva tråddragningen tar kanske några minuter, men det är ju rätt ointressant.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ok, det var inte lika farligt som jag trodde. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.