Magnus E K
Det problemet att temperaturen i frysen blir för hög på en kombinerad kyl/frys med termostaten i kyldelen uppstår på mitt skåp bara rumstemperaturen är lite lägre än normalt, säg 15 grader. Så att köra det i +5 skulle nog inte fungera så bra.
 
P Pernille skrev:
Tack för en lysande förklaring, nu förstår jag mycket bättre.


Och det som damen i butiken trodde var alltså att det inte räckte med 10 grader, att det måste vara minst 14 eller 16? Och att jag haft enbart 10 kunde vara grunden till att mitt kyl/frys-skåp gått sönder... ja det kan då vara spekulationer.

Nå. Nu har jag köpt separat, och då borde jag alltså bara kolla att manualen säger 10 grader och sen köra på det för kylskåpet (det är ändå det jag kör med luftvärmepump för att hålla frostfritt). Frysen (när/om jag köper en minifrys) som då kör på egen maskin borde också klara 10 grader - om det står så i manualen.

åter tack.
På produktbladen brukar man skriva klimatklass på skåpet. SN-ST så klarar den 10 grader, om Det står N istället för SN så är det 16 grader som gäller.
 
  • Gilla
Pernille
  • Laddar…
Har också haft problem i ”snålställd” sommarstuga med en kyl/frys med gemensam kompressor.

Min morbror som är elektriker förklarade hur det låg till. Bytte till en modell med dubbla kompressorer efter det. Sen inga problem även om vi numera har +12-17 grader inomhus med luftvärmepump.
 
Dubbla kompressorer är ganska dyrt och få modeller som har.
Själv överväger jag att ha två separata skåp i fritidshuset vilket också kan vara en lösning på problemet.
 
A
H hempularen skrev:
Det brukar framgå av manualen att kyl/frys skall stå i utrymme som håller minst 10 grader.

Just det där med problemet med temp. regleringen är lite klassisk.

De flesta kombinerade skåp med en kompressor, har termostaten på kylskåpet, den kör kompressorn så att kylen håller ex. 4 grader. Samtidigt kyler den frysen. Frysen blir så kall den blir, utan reglering. Detta fungerar då bra om kylen behöver köra ex. 10 minuter per timme vid normal rumstemp.

Blir det då 4 grader i rummet, så behöver kylen inte köra alls, och frysen får ingen kyla. För en del år sedan fanns det en "sommarstugemodell" från Siemens (tror jag). Den hade en knapp som tillät att man hade nollgradigt i rummet.

Funktionen på knappen? Om den var intryckt så lyste lampan inne i skåpet även när dörren var stängd. Den värme som då alstrades av lampan behövde ju kylas bort, så kompressorn gick även om det var kallare än 4 grader utanför skåpet. Men det gäller ju att lampan håller för alla timmarna...
Och nu är det Led...
 
A
T toolman77 skrev:
Det är nya miljövänligare köldmedium i nya kyl/frysar som inte smörjer lika bra när de blir kalla. Leta reda på en gammal freonfrys så kan du köra den i hur många minusgrader du vill
Den risken är obefintlig då kompressorn går Hela tiden för att, bygga ett tryck som inte kan uppnås med kondenserings temperaturen på R600A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.