Skulle det vara möjligt att fimpa husets enrörssystem för värme och bygga ett tvårörssystem?

Bor i en enplansvilla utan källare byggd på 60 -talet och tillbyggd 2000.

Det befintliga huset har ett enrörssystem inbyggt i golven och värms med vedpanna från 1999 med 1500 liters accvolym (2 st. 750 liters tankar).

Tillbyggnaden värms upp av oljeradiatorer (två sovrum och en hall). Har tre st. Oljeradiatorer om vardera 1000 Watt.

Huset är självdragsventilerat.

Har en ganska öppen planlösning med befintligt hus och tillbyggnad.

Hösten 2019 installerades en luft-luft värmepump för att öka värmen inomhus på morgonen och få lite rotation på inomhusluften.

Eftersom vedpannan är över 20 år och jag funderar på att byta ut den till antingen en bergvärmepump eller en luft-vatten värmepump och samtidigt sätta in en slinga med ett tvårörs radiatorsystem i tillbyggnaden och isåfall ha ett tvårörssystem och ett enrörssystem till uppvärmning.

Men eftersom att alla element idag ligger i linje (både vatten och el) i befintligt hus och tillbyggnad är frågan om man inte lika gärna skulle kunna byta ut hela systemet och endast ha en slinga med tvårörssystem?
 
Måste bli väldigt grova rör om man enbart har en slinga tvårör i hela huset. Minst motsvarande 28 mm kopparrör större delen.
 
Ok, men om man behåller enrörsystemet och installerar ett tvårörsystem i tillbyggnaden då?
 
Jo det går ju bra och man har olika rör till olika slingor som utgår från pannan. Varje slinga bör ha en injusteringsventil så man kan balansera värmen till de olika delarna av huset. Vissa radiatorkoppel har dock injusteringsventil inbyggt.
 
Har för mig att jag sett att det ska finnas speciella sockellister (dock rätt höga) som man kan dölja kopparrören bakom
 
Målar man rören i samma kulör som väggen så syns de knapps alls.
 
Ok, det är en variant
 
En annan variant skulle kunna vara att lägga golvvärme i tillbyggnaden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.