Byggahus.se
Värmesystemet behöver byggas om och jag tänkte skulle läsa på lite innan jag ger mig i kast med att planera om systemet tillsammans med hantverkarna.

Kan verkar lite överkurs men det är ett 60-talshus med original vattenburen golvvärme ingjuten i betongplatta med några element framför större fönsterpartier samt på ovanvåning.

När det av tidigare ägare byttes till bergvärme så tror jag det gjordes några fel i tänket:

- Tidigare satt det dubbla stora pumpar externt, nu är det värmepumpens interna pump som kör elementslingan och så är det en shuntad slinga med en av de stora gamla pumparna till golvvärmen. Nånstans blev det nog inte helt rätt dimensionerat för ska jag få tillräcklig värme i golvslingan, och den behöver vara lika varm som elementet i denna typen av gamla golvvärmesystem, så blir det för dåligt flöde i elementslingan....
- Ett stort element i torkrummet precis intill pannrummet som det går gigantiska rör till verkar enligt originalritningarna ha haft en helt egen anslutning till den gamla oljepannan, utan pump. Med tanke på rörens dimension tror jag att det var självcirkulation i denna slinga men nu är den kopplad till den vanliga elementslingan utan tillräckligt bra strypventil vilket gör att jag får välja mellan att ha det elementet avstängt eller så blir recirkulationen så stor att det höjer returtempen för mycket och systemet blir lurat

När vi renoverade huset la vi till ytterligare golvvärme för badrummet på ovanvåningen och ett extra lager slinga i badrummet på nedervåningen, när vi ändå hade bilat upp golvet, om den gamla skulle ge upp framöver. VVS-firman som gjorde detta valde att lägga till ytterligare en shuntad pump för dessa slingor eftersom dom tyckte övrig inkoppling såg sådär ut..... då hade vi inte tid att gå vidare med det men nu är det dags.

/Dea

Tveksam om det finns någon så detaljerad litteratur i ämnet, som matchar den kompetens som finns bl.a. här på detta forum.
Har du försökt starta någon tråd kring dina funderingar?
För så extrema tycker jag inte att de verkar vara..

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Att läsa böcker i ämnet ger en mycket snabb inblick. Frågan är att hitta bra böcker på svenska. Kanske måste du skaffa en tysk bok eller annat språk. Jag är säker på att någon tysk har skrivit bok om detta.

Sök t.ex i "libris.kb.se" med sökord som värmesystem, villa, enfamiljshus, justering etc

då hittar du t.ex. boken:

Omslag

Lorenz, Klaus, 1955- (författare)
Välja värmesystem för villan : enkla tips som sparar miljön och ger valfrihet inför framtida förändringar / Klaus Lorenz & Annette Henning tryckt år 2005.

och du ser i vilket bilbliotek du kan låna dem.

Finns inte boken på ditt bibliotek, så kan de låna den från annat bibliotek, troligen utan kostnad för dig. Men du får vänta ett par dagar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.