P Putte 9497 skrev:
Konstigt att vissa inte kan läsa vad man skriver eller kanske inte vill.
Jag kan läsa och förstå vad du skriver. Och jag ifrågasätter vad du skriver. Det får man göra i ett forum inom vissa ramar. Du kommer med angrepp. Du kommer med påståenden som säger emot vad du skrivit tidigare. När du blir ifrågasatt skriver du bara att det står vad du menar utan att tala om vilket av dina inlägg som motsäger andra som gäller.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Problemet är väl snarare att folk läser det du skriver, men att det du skriver kanske inte är det du vill säga?
Alla människor (även jag) är lite lata till mans och kanske inte orkar att läsa alla inlägg. Men jag skrev i ovan inlägg: "Kan vi lämna detta infekterade ämne nu???". Då svarar MatCan "Vi är nog ganska många som ser fram emot att du gör det".

Var det det jag skrev???
Är sandlådenivå på vissa kommentarer.
 
A Avemo skrev:
Jag kan läsa och förstå vad du skriver. Och jag ifrågasätter vad du skriver. Det får man göra i ett forum inom vissa ramar. Du kommer med angrepp. Du kommer med påståenden som säger emot vad du skrivit tidigare. När du blir ifrågasatt skriver du bara att det står vad du menar utan att tala om vilket av dina inlägg som motsäger andra som gäller.
Man kan verkligen röra till det för sig för att i slutändan tro sig ha rätt.
 
Konstigt att denna tråd spårade ur på första sidan och sedan ska det behöva ta ytterligare 10 sidor (om det nu räcker) för att den stora massan ska första vad man menar. Det är sorgligt att kunskapsnivån i Sverige bara sjunker med åren.
 
P Putte 9497 skrev:
Alla människor (även jag) är lite lata till mans och kanske inte orkar att läsa alla inlägg. Men jag skrev i ovan inlägg: "Kan vi lämna detta infekterade ämne nu???". Då svarar MatCan "Vi är nog ganska många som ser fram emot att du gör det".

Var det det jag skrev???
Är sandlådenivå på vissa kommentarer.
Ja det var lite sandlåda på det, jag håller med.
Men du framställer dig själv på ett otroligt tråkigt sätt.
Du tillför ingen kunskap eller nytta i tråden utan tjafsar bara. Du kommer med angrepp och dålig attityd och emotsäger dig själv.
Jag förstår inte vad det är du vill uppnå.
Vi har förstått din inställning. Vi håller inte med.
Det här forumet bidrar med en massa kunskap och skapar säkrare elinstallationer i och med att personer som annars skulle gjort ett tveksamt hempul nu kan göra ett bra hempul. Vi är medvetna om att det är emot lagen och vi har förstått din inställning till det.
Jag gör nu som du skrev för ca 20 inlägg sedan, jag lämnar tråden.
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men då ska du upplysa den personen om att han måste ta reda på vad som gäller hos personen som har behörigheten.
Jag kan göra det eftersom jag vet vad som är rätt och vad som är fel i dessa två saker, men det finns många som tar in hantverkare (elektriker) och litar på att denne gör rätt.

Ett sätt att kontrollera att hantverkaren (elektrikern) gör rätt är att fråga på olika forum som tex detta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Konstigt att denna tråd spårade ur på första sidan och sedan ska det behöva ta ytterligare 10 sidor (om det nu räcker) för att den stora massan ska första vad man menar. Det är sorgligt att kunskapsnivån i Sverige bara sjunker med åren.
Ok en sista sak. Om det krävs 10 sidor för att den stora massan ska förstå vad du menar så är det kanske inte den stora massan som är problemet... :)
 
P Putte 9497 skrev:
Man kan verkligen röra till det för sig för att i slutändan tro sig ha rätt.
Det är vi åtminstone överens om.
 
M MatCan skrev:
Ok en sista sak. Om det krävs 10 sidor för att den stora massan ska förstå vad du menar så är det kanske inte den stora massan som är problemet... :)
Den stora massan utgörs av flera personer som kommer med inlägg som är dummare än det sista dumma inlägget så blir det 10 sidor minst i slutändan men vi lever i en demokrati och då ska alla få säga sitt hur dumt det nu må vara och är man det minsta läskunnig (och vuxen) förstår man utan att man ens behöver dra en dum kommentar och förlöjliga sig själv mer än vad man redan gjort.
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
En jordfelsbrytare skyddar endast de uttag som är jordade...
P Putte 9497 skrev:
Nähä och förklara då för mig hur en jordfelsbrytare skyddar ett ojordat uttag?
P Putte 9497 skrev:
Fick jag lära mig något nytt. När jag satte in jfb år 2000 sa elektrikern att den endast skulle skydda de jordade uttagen och den elektrikern jobba 50% i egen firma och lärde ungdomar 50% på elprogrammet.
P Putte 9497 skrev:
Jag har auktorisation och vill bara att ni håller er till vad man får göra och inte eftersom att ni saknar all relevant kunskap om el.
Jag har lite svårt att få ihop de inläggen.
Först säger du att en jordfelsbrytare endast skyddar ojordade uttag. Sen är du skeptiskt till att du har fel, men blir slutligen lite övertygad av Wikipedia. Du hade även en elektriker hemma hos dig som satte in jordfelsbrytare och det var denna som gett dig den felaktiga informationen.

Därefter säger du att du är auktoriserad!
Eftersom du lät någon annan installera jordfelsbrytaren år 2000 så antar jag att du fått din auktorisation senare, annars hade du rimligen gjort jobbet själv. Under din utbildning måste du fått information om hur en jordfelsbrytare även skyddar ojordade uttag, så det är för mig märkligt att du inte någonstans på resans gång antingen ifrågasatt informationen du fått från din gamla elektriker, eller informationen du fick under utbildningen.

Det är ju rätt läskigt att en installatör installarar en dosa man kan öppna utan verktyg 20 cm från badkaret, som Demmpa råkat ut för. Sånt kommer passera i de allra flesta hem eftersom lekmän inte kan elregler etc och man litar på den installatör som kommer hem, särskilt som vi har ett regelverk som antyder att yrkesfolk inte gör fel och lekmän inte gör rätt. Jag skulle nog vilja påstå att den här installatören är en betydligt större risk än de flesta lekmän som försöker inhämta information.

Jag har iallafall lärt mig något av tråden. Det är att nästa gång jag anlitar en elektriker så ska jag kolla namnet både på installatören och den som är ansvarig för EKP. Alla namn som kan ge ett visst smeknamn kommer göra att varningsklockorna ringer.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har lite svårt att få ihop de inläggen.
Först säger du att en jordfelsbrytare endast skyddar ojordade uttag. Sen är du skeptiskt till att du har fel, men blir slutligen lite övertygad av Wikipedia. Du hade även en elektriker hemma hos dig som satte in jordfelsbrytare och det var denna som gett dig den felaktiga informationen.

Därefter säger du att du är auktoriserad!
Eftersom du lät någon annan installera jordfelsbrytaren år 2000 så antar jag att du fått din auktorisation senare, annars hade du rimligen gjort jobbet själv. Under din utbildning måste du fått information om hur en jordfelsbrytare även skyddar ojordade uttag, så det är för mig märkligt att du inte någonstans på resans gång antingen ifrågasatt informationen du fått från din gamla elektriker, eller informationen du fick under utbildningen.

Det är ju rätt läskigt att en installatör installarar en dosa man kan öppna utan verktyg 20 cm från badkaret, som Demmpa råkat ut för. Sånt kommer passera i de allra flesta hem eftersom lekmän inte kan elregler etc och man litar på den installatör som kommer hem, särskilt som vi har ett regelverk som antyder att yrkesfolk inte gör fel och lekmän inte gör rätt. Jag skulle nog vilja påstå att den här installatören är en betydligt större risk än de flesta lekmän som försöker inhämta information.

Jag har iallafall lärt mig något av tråden. Det är att nästa gång jag anlitar en elektriker så ska jag kolla namnet både på installatören och den som är ansvarig för EKP. Alla namn som kan ge ett visst smeknamn kommer göra att varningsklockorna ringer.
Det gör du rätt i:crysmile:
 
Fairlane Fairlane skrev:
Därefter säger du att du är auktoriserad!
Men kanske inte inom el .....,.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men kanske inte inom el .....
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En normal kapslad kopplingsdosa borde fungera. De minsta ligger på ca 80 x 80 mm.
Annars kan du se på möjligheten att skarva i armaturerna. Seriösa armaturer har plats för detta.
Hur ska du fiska fram kablarna på de platser där armaturerna ska sitta? Kanske plocka dän en fasadbräda så man kommer åt baksidan på den som armaturen ska sitta på?
Hej,
Det är liggande spontat fasad så plocka bort brädor blir svårt :/
Jag har spikat med ordentlig luftspalt så jag borrar hål i fasaden och släpper ner en draglina med tyngd, sedan trär jag kabeln genom hålet!
Armaturerna har plats för skarv men tror jag sätter dosor nere vid syllen och skarvar upp T-koppling med WAGO.
80x80 blir perfekt!
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
* Kabelns ska vara dragavlastad i bägge ändar. Om din kabel blir klamrad en liten bit före och efter så är det en dragavlastning, annars måste det lösas det på annat vis.
* Kabel ska ha skydd mot genomspikning där så kan krävas, t.ex. vid passage genom reglar.

Är det lång dragning i luftspalten, eller är det bara en kort bit? Lodrätt / vågrätt?



En mindre dosa, som förstås måste vara både åtkomlig och gå att hitta för någon annan.
Problemet är UV-ljus/utomhusbruk samt IP-klassen,
Så det kanske ramlar ner till att den minsta möjliga dosan är ca 80x80 mm, som denna
[länk]
IP54 och godkänd utomhus = bra.
Hej, saxat lite ur din kommentar :)
Kan jag tänker dragavlasta både nere och uppe, kabeln kommer sen "hänga" i en luftspalt så ingen risk hör spik.
För att komma åt dosan behöver man skruva bort vattbrädan, är det OK eller ska jag dra allt till altan och ha mer lättåtkomliga dosor?
blir mycket kabel.. tänker på onödig miljöpåverkan men de går..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.