Dagvattenavrinningen från oss och våra grannar går i ett dike som korsar en annan fastighet på väg mot havet. Denna fastighet har låtit diket växa igen och ägaren avsäger sig allt ansvar för diket. Till saken hör att diket är inritat i planen. Vem ansvarar för att hålla diket öppet?
 
Det är inte ditt ansvar att rensa det från att din tomtgräns slutar.
 
Claes Sörmland
Grundregeln är att ägaren av diket också underhåller det. Vanligen är det fastighetsägaren som äger diket om det t ex inte finns t ex servitut, gammalt vattenföretag eller avtal om annat.

En första fråga är om detta är en vattenanläggning som en del av vad som i lagen kallas för vattenverksamhet. Är det en sådan vattenanläggning gäller miljöbalkens regler:

Skärmbild av juridisk text om underhållsansvar för vattenanläggning enligt svensk lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Kontrollera med länsstyrelsen om det finns ett dikningsföretag för diket, ofta har de fallit i glömska och sköts inte längre. Finns det ett dikningsföretag finns det fastställda andelstal för de fastigheter som har nyttan av diket och på så sätt kan man fördela kostnaden vid underhåll av diket.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Vid slutlig skogsavverkning rensar man befintliga diken med grävmaskin och då görs en överenskommelse med markägare nedströms att även rensa på deras mark mot en viss ersättning. Markägare nedströms slipper översvämning på sin mark och slipper kostnad för flyttning av grävmaskin utan bara betalar för timtiden på sin mark. Det blir en win-win för båda.
 
Och så tycker man väl att dom som har nytta av diket ska vara med och betala underhållet.
 
E elmont skrev:
Och så tycker man väl att dom som har nytta av diket ska vara med och betala underhållet.
Det gör de med.
 
Och hur vet du det?
 
Av den enkla anledningen att jag har betalt själv,
 
För arbete i TS dike?
Det måste vara ett långt dike från Västra Götaland till Skåne?
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
....
 
E elmont skrev:
Och så tycker man väl att dom som har nytta av diket ska vara med och betala underhållet.
Kan man tycka, men var går gränsen för ”nytta”? Jag fick själv vårt bygglov stoppat p.g.a. att vår storbonde hade trixat med dagvattnet (byggt en väg över diket och använt snål rördimension) och därigenom riskerat avrinningen flera kilometer bort.

(jag kunde få igenom bygglovet med hänvisning att dagvattenmängden på just min tomt varken ökade eller minskade)
 
Vad jag vänder mig emot är att ofta tror "folk" att någon annan tex markägare ska sköta om tex diken, vägar mm även om markägaren kanske har minimal nytta av anläggningen medans "folk" som är helt beroende av "anläggningen" inte ska ha nått ansvar över huvud taget.
Det har under åren här på forumet varit en mängd trådar med den inställningen.
 
Vill bara tydliggöra att jag inte har något emot att ta min del av ansvaret. Vill bara veta vad som gäller. I sammanhanget kan det också vara bra att veta att i min fall äger den andre markägaren även ett stort berg ovanför min tomt. Avrinningen från berget in till min tomt står för lejonparten av vattnet som behöver ledas bort.
 
Att det naturligt rinner vatten från berget in på din tomt kan ju knappast markägaren lastas för. Han har ju inget ansvar för just det, har du problem med det naturliga vattenflödet måste väl det ligga på ditt ansvar.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.