B Bellat skrev:
Blir väl svårt att besiktiga tätskikt? Hur ska dom kunna bedöma om det är ordentligt gjort utan att ha varit med hela processen?
Nope, jobbar själv med detta dagligen. Vid osäkra försäkringsskador river man försiktigt i kombo med mycket dokumentation. Allt för att säkerställa orsak till skadan. Intygen spelar ingen roll......åt något håll. Antigen är badrummen gjorda på rätt eller fel sätt. Utifrån detta tar FB sitt beslut om ersättningsbar skada eller ej.
 
  • Gilla
erre och 12 till
  • Laddar…
B Bellat skrev:
Jag är ganska övertygad om att dessa intyg inte finns, och då är badrummet värdelöst då jag måste göra om det för att kunna ha en försäkring som täcker.
Vart har du fått det ifrån? Självklart kan du teckna en försäkring oavsett hur mycket dokumentation det finns. Annars skulle ju vart och vartannat hus behöva en totalrenovering varje gång dom byter ägare...
Den dagen det Inträffar en skada görs en utredning för att fastställa huruvida det är korrekt byggt och vilken ersättning som ska betalas ut.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 7 till
  • Laddar…
LoweW
N Nils82 skrev:
Nope, jobbar själv med detta dagligen. Vid osäkra försäkringsskador river man försiktigt i kombo med mycket dokumentation. Allt för att säkerställa orsak till skadan. Intygen spelar ingen roll......åt något håll. Antigen är badrummen gjorda på rätt eller fel sätt. Utifrån detta tar FB sitt beslut om ersättningsbar skada eller ej.
Detta är i princip det svar jag fick från Länsförsäkringar för 2-3 månader sedan när jag frågade om de behövde bilder etc när jag själv bygger badrummet.

”Vid fuktskada ser vi om det är fackmannamässigt gjort eller inte när vi river upp. Om du har några foton är det ett plus men inget måste.”

Då hade jag ändå nämnt att det var första gången jag skulle göra ett badrum från grunden upp.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
När jag kollade med Trygg Hansa för gamla huset sa de att intyg inte behövs och inte betyder något vid en ev. skada. Det är deras besiktning som avgör om det är fackmannamässigt och vilket ersättning som betalas ut.
Länsförsäkringar som jag har nu på nya huset skickar ut en besiktningsgubbe före man tecknar försäkringen men han var inte intresserad av intyget. Han sa att det inte ens finns någonstans i protokollet att fylla i om det finns eller inte.

Dock, eftersom säljaren har lovat att intyget finns skulle jag be mäklaren lägga till en klausul som gör säljaren ersättningsskyldig för den del av kostnaden vid en ev. vatttenskada som inte försäkringen täcker för badrummet.
 
Claes Sörmland
B Bellat skrev:
Grejen med intyget är ju garantin från hantverkaren som gjort jobbet ? Så klart det finns godkända badrum, det är ju ett intyg på att dom lämnar garanti på sitt arbete.
17§ i konsumenttjänstlagen ge möjlighet att reklamera fel på utförandet av badrum inom tio år från byggnationen/renoveringen. Men den rätten har naturligtvis bara den som köpte tjänsten, inte nedströms ägare av badrummet. Du får ställa dina krav på säljaren om du upptäcker fel på badrummet. Det finns inget krav på några intyg för att konsumenttjänstlagen ska gälla.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
B Bellat skrev:
Grejen med intyget är ju garantin från hantverkaren som gjort jobbet ? Så klart det finns godkända badrum, det är ju ett intyg på att dom lämnar garanti på sitt arbete. Har jobbat med att sälja badrum i 3 år så jag är väl insatt i vad det intyget betyder. Hade han sagt från början att det inte fanns hade jag ju fått ställa mig till det. Men eftersom han har sagt att det finns och nu inte kan presentera det så känns det inte lika okej
Vad är det för intyg du pratar om ?
Du behöver inte ha några som helst intyg eller papper för att bygga ett godkänt badrum.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
S
anders07 anders07 skrev:
Länsförsäkringar som jag har nu på nya huset skickar ut en besiktningsgubbe före man tecknar försäkringen men han var inte intresserad av intyget. Han sa att det inte ens finns någonstans i protokollet att fylla i om det finns eller inte.
Jag skaffade LF i våras och fick ingen besiktningsgubbe som kom... Så det är säkert olika från län till län.
 
N Nils82 skrev:
Nope, jobbar själv med detta dagligen. Vid osäkra försäkringsskador river man försiktigt i kombo med mycket dokumentation. Allt för att säkerställa orsak till skadan. Intygen spelar ingen roll......åt något håll. Antigen är badrummen gjorda på rätt eller fel sätt. Utifrån detta tar FB sitt beslut om ersättningsbar skada eller ej.
Varför utfärdar seriösa bolag kvalitetsdokument då om det inte har någon betydelse?
 
B Bellat skrev:
Varför utfärdar seriösa bolag kvalitetsdokument då om det inte har någon betydelse?
För det heter kvalitetsdokument, vilket vanligtvis är slutet på någon form av kontrollplan, intyget är att dom godkänner sig själva för att dom enligt sig själva följt regler/monteringsanvisningarna som gällde vid tillfället dokumentet utfärdades.

Jag kan bygga ett badrum på exakt samma vis, utan papper och följa samma regler och då är det GODKÄNT (hos majoriteten av stora försäkringsbolag) , ja tills den dagen något händer och dom skickar ut en besiktningsman som kanske gör nedslag. Detta gäller såklart även företaget, garantin har du genom sagda villkor på faktura/Kvitto inte på kvalitetsdokumentet.

Ett skadat godkänt badrum garanterar heller inte ett nytt likvärdigt badrum då du får räkna in åldersavdrag osv.

Summa summarum, papper är ett intyg som berättar att den som gjort det tyckte som själva gjorde rätt (i många fall så är pappret lika mycket värt som dassapapper)
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bellat skrev:
Varför utfärdar seriösa bolag kvalitetsdokument då om det inte har någon betydelse?
För att kunna sälja sina tjänster med narrativet seriöst bolag och trygghet för köparen. Därigenom kan de ta mer betalt och få till fler affärer än sina konkurrenter som saknar anslutning till rätt branschorganisation. Och det fungerar ju helt uppenbarligen.
 
  • Gilla
nikoman och 5 till
  • Laddar…
A
Om det blir läckage i en lgh, är det inte föreningens försäkring som går in då ifall skadan rör vid betongen?

I min första bostadsrättsförening fick en granne läckage som letade sig ner i hallen på bottenvåningens lgh, då gick föreningens försäkring in påstod grannen.
 
B Bellat skrev:
Men försäkringsbolaget tar inte försäkring på badrummet om jag inte kan visa att det är fackmannamässigt gjort och det kan jag ju inte göra utan kvalitetsdokumet? Mäklaren sa också att han va tvungen att leta fram det då det är papper jag har rätt att ha. Ska kolla igen vad det står i kontraktet om detta.
Har försäkringsbolaget sagt detta?

Då kan du kolla med fler försäkringsbolag.
Är du jätteosäker gör en besiktning av badrummet. Det är ändå skicket och hur det är konstruerat som avgör, inte pappren, och en skicklig besiktningsman kan kolla ett badrum på 15 minuter utan att borra eller förstöra.

Men du har skrivit på ett kontrakt som ska följas. Är inte de papprena med i kontraktet tvivlar jag på att du kan häva köpet
 
Herman19 skrev:
Om det blir läckage i en lgh, är det inte föreningens försäkring som går in då ifall skadan rör vid betongen?

I min första bostadsrättsförening fick en granne läckage som letade sig ner i hallen på bottenvåningens lgh, då gick föreningens försäkring in påstod grannen.
Ja och nej. Om flera lägenheter är påverkade brukar man generellt säga så att varje lägenhets hemförsäkring tar hanhd om återställandet av respektive lägenhet. Det är den "vållande" lägenheten som åker på självrisken.
Är det skador på de delar som föreningen ansvarar för täcker föreningens försäkring detta.
 
Superkewl Pal92 skrev:
För det heter kvalitetsdokument, vilket vanligtvis är slutet på någon form av kontrollplan, intyget är att dom godkänner sig själva för att dom enligt sig själva följt regler/monteringsanvisningarna som gällde vid tillfället dokumentet utfärdades.

Jag kan bygga ett badrum på exakt samma vis, utan papper och följa samma regler och då är det GODKÄNT (hos majoriteten av stora försäkringsbolag) , ja tills den dagen något händer och dom skickar ut en besiktningsman som kanske gör nedslag. Detta gäller såklart även företaget, garantin har du genom sagda villkor på faktura/Kvitto inte på kvalitetsdokumentet.

Ett skadat godkänt badrum garanterar heller inte ett nytt likvärdigt badrum då du får räkna in åldersavdrag osv.

Summa summarum, papper är ett intyg som berättar att den som gjort det tyckte som själva gjorde rätt (i många fall så är pappret lika mycket värt som dassapapper)
OCH: om du har gjort badrummet enligt konstens alla regler. Även fast du inte har några intyg.
Så..... kommer du att få ersättning för en skada som du inte själv orsakat :)
 
  • Gilla
Superkewl
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
OCH: om du har gjort badrummet enligt konstens alla regler. Även fast du inte har några intyg.
Så..... kommer du att få ersättning för en skada som du inte själv orsakat :)
Bingo!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.