Hej hopp,

Har 120 cm mellan takstolarna i vår enplansvilla (Eksjö byggt 1980).
Är sugen på att öppna upp mellan kök och allrum och behöver då ge mig på hjärtväggen som löper längs hela husets längd. Det jag behöver växla av är 3, kanske 4 st takstolar med hjälp av limträbalk eller reglar.

Frågor:

1: Vem fasen kan hjälpa mig räkna ut hur grovt jag behöver ha?
2: Visst kan man växla av ovanför takstolarna också förutsatt att man sammanbinder allt rejält då? På så sätt slipper man en "låda över limträbalken" i huset.
 
PS: jag har googlat sönder mig men hittar BARA trådar rörande minst 1,5-plansvillor...
 
Anlita en byggnadsingenjör. De gör sådana dimensioneringar snabbt och ofta förvånansvärt billigt.
 
Som hempularen skriver kolla med någon kunnig. Oftast på enplanare är takstolarna fribärande och då behövs ingen avväxling.
 
Har du några ritningar på huset? Visst kan man lägga avväxlingen ovan innertaket på vinden. Om det är en enplansvilla, är du säker på att det inte är fribärande takstolar mellan ytterväggarna?
 
Får ringa en
B bossespecial skrev:
Har du några ritningar på huset? Visst kan man lägga avväxlingen ovan innertaket på vinden. Om det är en enplansvilla, är du säker på att det inte är fribärande takstolar mellan ytterväggarna?
Ritningar finns, vad behöver jag leta efter?
Huset har krypgrund och där är murat mitt under denna vägg också.
En tanke slog mig och det är att stommen är samma som i samma hus fast 1,5-plan så det kanske är därför väggen är där dvs inte bärande för oss?
 
Bifoga gärna planer, sektioner ev. takstolsritningar etc, ju mer desto bättre. :D
Det kan vara så(om man har tur) att den murade väggen i krypgrunden endast bär bjälklaget om nu takstolarna är självbärande.
 
Pratade med byggingenjör och han sa i princip samma sak som ni skriver här - förmodligen är den inte bärande.
Jag ska lusläsa igenom ritningar och även lägga upp här för att säkerställa (i mån av tid). Byggingenjören trodde han behövde kanske 3 timmar total tid för konsultation + beräkning av eventuell limträbalk. Dock så blir det ju såklart billigast om man slipper såklart :)
 
Lägger du upp ritningarna här kan du få gratis konsultation och säkerligen en balkdimension om det skulle visa sig att väggen är bärande(y)
 
Här kommer ett gäng ritningar, detta är de jag hittade. Hjälper det något?
Innerväggen (hjärtväggen) är totalt 90 mm tjock, bör betyda att den är med 70mm reglar + skiva på var sida.

Jag har även markerat hur jag ska öppna upp i den sista bilden.

Arkitektritning av en bostadsplan med markerade inner- och ytterväggar, rum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggritning som visar en sektion av en innervägg med noteringar om tjocklek och taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning med textangivelser för montering av sperhusstomme inklusive syllisolering, innervägg och yttre väggelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en väggkonstruktion på ett papper med markerade mått och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en byggnads sektion med detaljerade mått och materialspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning öppen på bord, med markeringar för en planerad väggöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild av en byggrelaterad ritning med text och anvisningar, ligger på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggritningar med mått och markering för planerad öppning i en innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad byggritning med markerad innervägg och måttsättning, röd linje visar planerad öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med takstolar av fackverk är hjärtväggen inte tänkt att vara bärande. Sedan är det inte fel att kolla upp för vilka snölaster takstolarna är beräknade. Särskilt i stora delar av Småland (men inte bara) har normerna för snölastberäkningar höjts väsentligt sedan 1980. I praktiken kan därför dina takstolar vid max snömängd ändå ta stöd från hjärtväggen. Det bör framgå av takstolsritningen vad de är beräknade för.
 
J justusandersson skrev:
Med takstolar av fackverk är hjärtväggen inte tänkt att vara bärande. Sedan är det inte fel att kolla upp för vilka snölaster takstolarna är beräknade. Särskilt i stora delar av Småland (men inte bara) har normerna för snölastberäkningar höjts väsentligt sedan 1980. I praktiken kan därför dina takstolar vid max snömängd ändå ta stöd från hjärtväggen. Det bör framgå av takstolsritningen vad de är beräknade för.
Ok, tack för information.
Dock har jag inga ritningar till takstolarna tillgängliga - räcker det att kolla av vilket virke de är uppbyggda av + spikförband för att komma vidare?
 
Jag tänkte att det kanke stod någonstans på de ritningar som du har eller i någon beskrivningstext. Om det inte gör det så kan du titta på takstolsvirkets dimensioner: överramar, underramar och diagonalstänger. Om dimensioneringen är lite klen i förhållande till förekommande snölaster, kan det vara klokt att göra en avväxling med en balk i öppningen som du önskar ta upp.
 
Lite nya svar enligt nedan, dels byggbeskrivning och dels en uppmätt takstol slarvigt ritad av mig i SolidWorks för att visa på måtten.

Byggbeskrivningen. Där står det "innervägg, ej bärande" men...vågar man lita på det?

Teknisk ritning av en väggsektion och takstol med detaljerade mått och material specificerat, inklusive isolering och lockpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolen uppskissad, består av reglar 45x145 respektive 45x95:

CAD-ritning av en takstol med måttangivelser och delbeskrivning för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle du bygga samma hus idag på samma plats så skulle takstolarna vara något kraftigare. Tittar man på träguidens dimensioneringsförslag av en s.k. W-takstol med 8 meters spännvidd i snözon 2,5 så skulle överramarna vara 45x195, underramarna 45x170 och övriga stänger 45x145. Vad som kan hända är att du kan få en liten nedböjning från takstolarna snörika vintrar. Jag skulle nog sätta en limträbalk i taket som får vila på två limträpelare i hjärtväggsöppningen. Enligt sektionsritningen finns det en stödmur under plattan vid hjärtväggen. Lämplig dimension på balken är 90x225 och på pelarna 90x90. Det fungerar med betydligt klenare pelare som inte är av limträ, men det blir inte lika snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.