Byggahus.se

Växla av hjärtvägg mot limträbalk

1. S
    Medlem · 36 inlägg

Skystalker

Medlem
    Jag skulle behöva lite input gällande en hjärtvägg som står lite i vägen för min nya planlösning. Kortfattat så vill jag få dit en limträbalk som bygger ner så lite som möjligt (det vill ju alla ifärsig) och där bredden inte har så stor betydelse.

Öppningen kommer att vara rätt stor, 4m, så balken bör vara rätt ordentlig. 315mm är nog det högsta vi kan acceptera då vi får bara in det 45mm in i innertaket...

Har kollat på lite olika alternativ på balkar men vet inte riktigt hur dom förhåller sig till varandra styrkemässigt.
    Jag antar att min fråga egentligen kommer ner till att gämföra dessa storlekar:
    90x315
    115x315
    140X225

Skulle även kunna ha dubbla 90x225 eller 270, allt för att få ner höjden...

Har inga jättebra ritningar att konsultera så har kontaktat kommunen för att se vad dom har i arkiven. Har rivit bort en del av innertaket för att se vad som finns bakom och kan konstatera att hjärtväggen åtminstone håller uppe övre plans golv. Det är 45x200 reglar som vilar på hjärtväggen och håller uppe övervåningen...

Trähus med två våningar och vind byggd på 80-talet i Stockholmstrakten.

Tacksam för all info och tips...

2. P
    Husägare · Kållered · 252 inlägg

patrikd84

Husägare
    Hej,

För att någon ska kunna ge några råd behövs mer info om huset.

Bär hjärtväggen endast upp det övre planet eller även vinden?

Hur långt spänner golvet på övre plan på båda sidor av hjärtväggen?

Hur ser takstolarna ut?

En skiss över befintlig planlösning (över och undervåning) och önskad ändring är även bra, gärna kompletterat med bilder.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Blekinge · 8 959 inlägg

justusandersson

Medlem
    Oberoende av vilken storlek på balk som krävs (vilket förutsätter ordentliga ritningar om man ska räkna på det) så kan man säga något om de tre limträdimensioner som du har angett, 90x315, 115x315 och 140x225. 115x315 är styvast och 140x225 väsentligt mycket mindre styv än de övriga. Med 4 m spännvidd kan man nog utesluta den. Den lägsta balk som kan ersätta 90x315 och 115x315 är 215x270. Den är till och med aningen bättre. Det kan vara bra att veta att man alltid kan krynpa höjden på en limträbalk genom att gå upp i tjocklek. Det har dock alltid ett pris i form av större materialåtgång. En 4 m lång 215x315 klarar ca 15 kN/m i utbredd last utan att böja ner mer än 1/300 av spännvidden. På en primärbalk av det slaget kan det dock finnas anledning att begränsa nedböjningen mer.

4. S
    Medlem · 36 inlägg

Skystalker

Medlem
    Tack för svaren, det klargör lite i alla fall vad det är jag står upp emot. Jag har fått en hel "bunt" med ritningar från kommunen idag och lägger upp några av de jag tror är relevanta här.

Jag hart markerat med rött där delen av hjärtväggen är som ska ersättas med en balk. Blåa är en ny vägg.
    Jag vet inte om dessa ritningar klargör något då jag själv har svårt att se/förstå om hjärtväggen bär upp någon del av taket eller inte... Var uppe på vinden för att se hur det är där men blev inte så mycket klokare.

Vi har fyra stycken limträbalkar av olika slag i huset som det är, men dessa är alla på "yttre bärande" delar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    164563_00237345.jpg
    164567_00237334.jpg
    164577_00237341.jpg
    Bjälklag och tak.jpg
    Grund och bottenplan bjälklag.jpg
    164575_00237340.jpg
    164587_00237342.jpg
    164589_00237343.jpg

Redigerat 22 jun 2020 22:13
  5. S
    Medlem · 36 inlägg

Skystalker

Medlem
  6. J

justusandersson

Medlem
    Det är ett originellt byggt hus! Ritningarna är tyvärr i suddigaste laget. Det är svårt att se de exakta måtten. Lasten på limträbalken ligger troligen runt 12 kN/m. Det pekar mot 215x270 mm balk. Men som sagt det bör man kontrollera mot ritningar som man kan mäta på.

7. P
    Husägare · Kållered · 252 inlägg

patrikd84

Husägare
    Gediget paket från kommunen och precis vad som behövs.

Vad jag kan se så ligger takstolarna parallellt med väggen som du vill ta bort, därmed bör endast väggen bära upp våningen över.

Ser bara ett totalmått mellan ytterväggarna, men det ser ut som att det är ungefär lika långt från väggen som skall rivas och fasaden på båda sidor av väggen, ca 4 m, kan det stämma?

8. S
    Medlem · 36 inlägg

Skystalker

Medlem
    Det stämmer att takstolarna går parallellt med hjärtväggen och att det är rätt exakt 4m på vardera sida av den.

Jag ska försöka fixa till bilderna så att dom inte är så suddiga, fick dom i TIF format och var tvunget att spara om och göra de mindre för att kunna ladda upp men det visst inte helt bra det där. Ska ge mig på det imorgon igen.

Googlade lite snabbt och verkar inte helt lätt att få tag på en 215x270 balk, kanske måste välja 115x315 trots allt. Men som sagt, med bättre bilder kanske det blir lite klarare och ge en bättre inblick i det hela.

9. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 502 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Varför limträbalk?
    Vi har en 5 meters öppning, där hjärtväggen är ersatt med en HEA stålbalk 5400 mm lång,
    som är 200 mm hög.
    Den ligger inne i bjälklaget och syns inte alls.
    Ta en stålbalk, så blir det mycket mindre störande. Och stålbalken kan ju kläs in i trä eller något annat, så ni slipper se den.

10. S
    Medlem · 36 inlägg

Skystalker

Medlem
    Gällande HEA balk så är det inte uteslutet det heller, om det visar sig att limträbalken hamnar på 315mm och en HEA balk på runt 200 + gips så är det helt klart ett intressant alternativ.

Gör ett nytt försök med några av bilderna för att se om de blir bättre.

Bjälklag.jpg
    Bjälklag-och-tak.jpg
    Grund.jpg
    Grund-och-bottenplan-bjälklag.jpg
    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg

11. J

justusandersson

Medlem
    215x270 är beställningsvara, men inga problem att få tag i. Stålbalkar fungerar väldigt bra när man kan bygga in dem i bjälklaget. I det här fallet är de en onödig komplikation som dessutom är dyr.
    TIFF är ett jobbigt format om man inte kan komprimera. Filerna blir extremt stora

12. S
    Medlem · 36 inlägg

Skystalker

Medlem
    Så det är 215x270 som gäller i mitt fall angående limträ? Kan tillägga att det är plåttak på huset nuförtiden, inte takpannor som på ritningen.

13. J

justusandersson

Medlem
    Om du vill ha lägsta möjliga limträbalk så är det 215x270. Det finns alltid alternativa och likvärdiga dimensioner av limträ. Det är en av de stora fördelarna.

14. S
    Medlem · 36 inlägg

Skystalker

Medlem
    Nu när dimensioneringen för balken är avklarad, hur stora pelare bör jag ha för att detta ska hållas uppe?

15. J

justusandersson

Medlem
    Ur lastsynpunkt räcker det med 90x90 men dimensionen bör väljas med hänsyn till balkens bredd så att det blir ett vettigt upplag. Tänk på att pelarna måste stå på punkter som tål den stora punktlast som blir fallet, närmare 30 kN, dvs ca 3 ton styck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.