Jösses, helt plötsligt fick du råd att bygga ett poolhus också! (y):D
 
Bära säckar med gjutning ner i tältet blev lite drygt och tungt.
Det fick tillverkas en "betongfabrik", jag står uppe ovan mark med cementblandaren.
Ett kluvet markrör som är ledad i sista biten ser till att gjutningen rinner ner till baljan.
Min sambo portionerar sedan ut med litersmått i hålen som finns i lecan. Improviserad ränna för betonggjutning leder ner till en balja i ett byggtält med lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 14 till
  • Laddar…
Hur går det för Sambon med portioneringen? :)
Kommit vidare?
 
Byggarbetsplats med isolering och markarbete under skyddstak inför gjutning av betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongfundament med armering och grus, kompaktor och byggmaterial under uppbyggd presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsskiva monterad mot en grå betongvägg intill en grusig markyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, det går framåt nu när det blivit lite mildare.
Snart går betongfabriken igång igen.
Putsning av utsidan har kommit igång, isolering och återfyllning likaså!
Nu ska det snart gjutas en platta till behållaren för lamelltäcket.
Plattan kommer i samma höjd som fjärde lavets överkant så integreras femte lavet med behållarens första.
Grannen Mats fixade en ”padda” med fram och back, det är för smalt för en vanlig att svänga runt.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Förberedd gjutningsform med isolering och armeringsjärn på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, då var det snart dax för gjutning!
Hoppas på bra väder i helgen.
 
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
Paerh Paerh skrev:
[bild] Så, då var det snart dax för gjutning!
Hoppas på bra väder i helgen.
Ska du inte staga kantbrädan mer om den ska bli rak? Eller du tror den håller?
 
Armeringsjärn sticker ut från hål i en murblocksvägg bredvid en nygjuten vit betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn som sticker ut från en betongmur angränsande till en ny platta inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att förstärka ”gemenskapen” mellan muren och den nya plattan så borrade jag hål till varje hålrum i blocken och monterade armeringsjärn.
När hålen blir fyllda med betong och plattan är gjuten ska dessa förhoppningsvis hålla samman.
 
X xLnT skrev:
Ska du inte staga kantbrädan mer om den ska bli rak? Eller du tror den håller?
Jag var inte riktigt klar när fotot togs.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Förberedd grund med armeringsjärn och distanser före betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite najtråd ska monteras, sen ska brockan igång!
 
Redigerat:
  • Gilla
Antonhåkansson
  • Laddar…
Avloppsrör för lamelltäck pågående arbete med isolering och verktyg synliga, inkoppling och förberedande steg av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom lamelltäcket kommer att vara i en egen behållare så behövs ett eget avlopp om man vill tömma den.
Som ni ser så hade bygghandeln stängt, jag fick ta de rördelar jag hade hemma, muffa,muffa.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Intressant bygge !
Kommer du omsätta vattnet i lamellfacket?
Jag har ovanmark lamellrulle och den behöver högtrycktvättas flera ggr på säsongen. Dvs lamellerna kommer dra med sig mycket skräp då man rullar in den.
 
T
Har blivit avrådd från min lokala poolbutik att dessa lamelltäcken ger väldigt mycket skit i poolen.
Samt borde det bli en sörja efter det rullat in och ut ett par gånger.

Du kanske behöver något lätt sätt att kunna rensa avloppet så det inte blir stopp där?
 
L largab skrev:
Intressant bygge !
Kommer du omsätta vattnet i lamellfacket?
Jag har ovanmark lamellrulle och den behöver högtrycktvättas flera ggr på säsongen. Dvs lamellerna kommer dra med sig mycket skräp då man rullar in den.
Väggen mellan behållaren och poolen kommer att vara något lägre än övriga sargen.
Vattnet är förenat imellan.
Det vanliga är att sätta en balk på tvären med en vertikal skiva i en befintlig pool.
Då blir det en del kubikmeter vatten som man aldrig får nytta av.
I mitt fall halveras detta, plus att det blir lättare att hålla iordning då det inte blir så djupt.
Jag tror att om man har en ovanmarkrulle så torkar skräpet in lättare och fastnar.
I detta fallet är lamellerna alltid i vatten, visst blir det skräp, men då finns skräpet på en begränsad plats, i behållaren!
 
Paerh Paerh skrev:
Väggen mellan behållaren och poolen kommer att vara något lägre än övriga sargen.
Vattnet är förenat imellan.
Det vanliga är att sätta en balk på tvären med en vertikal skiva i en befintlig pool.
Då blir det en del kubikmeter vatten som man aldrig får nytta av.
I mitt fall halveras detta, plus att det blir lättare att hålla iordning då det inte blir så djupt.
Jag tror att om man har en ovanmarkrulle så torkar skräpet in lättare och fastnar.
I detta fallet är lamellerna alltid i vatten, visst blir det skräp, men då finns skräpet på en begränsad plats, i behållaren!
Jo, ovanmarkare torkar in och blir besvärligt pga det. Men jag skulle nog koppla ditt avlopps rör som du gjutit in till sugsidan av pumpen ((via ställbar ventil) så vattnet omsätts genom filtret. Det ställer ju dock krav på att vattennivån alltid är högre än avgränsningssargen. Men då du ska ha overflow så löser det ju sig automatiskt.
 
Person gjuter grunden till ett byggprojekt med grovbetong utomhus omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutningsdagen!
Nu ligger jag på soffan, kört 36 säckar grovbetong i cementblandaren!
Snart är det dax för fortsatt murning, tog lite tid innan man träffade rätt dag.
Visste inte hur lång tid det skulle ta, antingen hann det bli mörkt på vardagskvällen eller så regnade på helgen.
 
  • Gilla
villeg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.