Effekten är som sagt försumbar om man inte omsätter med färskvatten eller syresätter kraftigt på annat sätt vilket inte sker i värmesystem. I gamla kallvattenledningar av galvade rör där det gick över till koppar skyddar även mässingsdelen som oftast kom in där och att man helst bara gör ett skifte material galv->koppar i flödesriktningen.

Så i radiatorsystem är det väsentliga att inte byta vatten för mycket och det oberoende ingående material så länge något är järn/stål. I öppna expansionen är det just syresättningen via imröret som ger problem, men de ökar givetvis vid materialblandning där tex rostfritt kärl. Fast utan sånt material håller de ganska kort tid och ger ju svåra skador vid läcka så en plastnippel är bra.

I det tömda systemet är det inga större problem om det inte står öppet så det kan dra luft genom och speciellt så pass att det även kan kondensera och hållas i fuktig jämvikt med luftväxling. Att linskarvar skulle torka och läcka är nog ganska ovanligt. Sen länge har olika typer pasta använts och tidigare många gånger linolja, i senare fallet otroligt stadigt och närmast omöjligt att få loss utan värme dessutom tätt.
 
Nu vet jag ju inte helt hundra om systemet är helt tomt, vi har inte fått tillgång till huset ännu. Men det är bortkopplat på ack.tanken ute i pannrummet sen är en del tappvatten kopplingar lossade. Antar att de tömt systemet för frysrisk..översta kopplingen lossad på ack.tanken..
 
  • Pannrum med avstängd värmepanna, ackumulatortank och delvis demonterade rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
C cpalm skrev:
Det man hört är ju att det kan bli rejält farligt att provtrycka ett radiatorsystem med luft.
Det är rätt det du säger , det är livsfarligt att provtrycka med luft
D Daniel 109 skrev:
Ett radiatorsystem har jag svårt att se att det skulle kunna bli särskilt farligt
Att provtrycka med luft kan gå väldigt illa , då det är ett medium som går att komprimera och svårt att ha koll på i tryck , radiatorerna kan explodera vid något tryck som ingen vet vid vilket , då exspanderar luften
och olyckan är ett faktum
 
Visst kan det bli en otrevlig överaskning. Men ett element innehåller en rellativt liten volym.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Visst kan det bli en otrevlig överaskning. Men ett element innehåller en rellativt liten volym.
Ett ja men nu är det frågan om ett helt system , då blir det mycket
 
Men det kvittar ju. Det flödet styps så pass av ledningarna.
 
R
Nu ska du inte förringa det med tryckluft , det är något som man ska vara försiktig med och inte använda som provtryckning om det inte gäller tryckluftsystem som ska arbeta upp mot 6 - 8 bar
Så där har du fel
 
Då är det ju klart mer olämpligt att använda luft. De tycken förekommer inte i radiatorsystem.
 
C
@Daniel 109: Spekulerar du bara eller sitter du inne med konkreta fakta i ämnet?
Diskussionen är intressant, men om det bara är spekulationer kanske du borde vara tydlig med det?
Så att inte någon som läser detta går och gör något dumt.
 
Va? Är det inte uppenbart att det habdlar om mycket större energimängde om man tyckerv till 6-8bar än ett radiatorsystem som normalt sätt inte är öcer 1,5bar. Tankar innehåller mycket energi, radiatorer och rör mycket mindre. Jag säger inte att luft är lämpligt, men det behöver inte överdrivas.
 
C cpalm skrev:
@Daniel 109: Spekulerar du bara eller sitter du inne med konkreta fakta i ämnet?
Diskussionen är intressant, men om det bara är spekulationer kanske du borde vara tydlig med det?
Så att inte någon som läser detta går och gör något dumt.
Yrkesmässigt är det hårda, strikta krav för att prova med gas efter vad jag sett vid olika processanläggningar och system för medicinska gaser mm. Förr var fria gränsen så låg som 30 mbar för obegränsad volym på objektet. Men praktiskt kan jag nog hålla med Daniel lite om att tex test med säkrat 0.5 bar inte ska innebära så stora risker i ett radiatorsystem. Det havererar knappast på något farligt sätt hur dåligt det än är. Men i vanlig ordning kanske inte bra att rekommendera här på BH allmänt. Vet man vad man gör frågar, söker man inte här och annars avstå hellre.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Va? Är det inte uppenbart att det habdlar om mycket större energimängde om man tyckerv till 6-8bar än ett radiatorsystem som normalt sätt inte är öcer 1,5bar. Tankar innehåller mycket energi, radiatorer och rör mycket mindre.
Du kan inte jämföra på det sättet. Energimängden i ett system trycksatt med vatten är minimal i jämförelse med om du trycksätter samma system med luft. Med vatten finns ingen explosionsrisk och ett radiatorsystem är konstruerat utifrån den förutsättningen, till skillnad mot ett tryckluftssystem.

Nu pratar vi ju dessutom om provtryckning där man normalt använder ett betydligt högre tryck än det normala drifttrycket. 8,6 bar för värmesystem närmare bestämt om man följer Säker Vattens rekommendation. Det var säkert inte det du avsåg, men någon annan kan uppfatta det så. Dessutom är det, som nämnts, inte otänkbart att man av misstag använder ett högre tryck än man tänkt.
 
Jag har inte någon stans gämfört med riskerna med vatten. Jag har heller inte rekomenderat provtryckning med luft. Vatten är helt klart säkrare och ger ett tillförlitligare resultat.
 
I praktiken cpalm skulle du ha problem att lyckas "spränga" ett normalt radiatorsystem med tex kompressorer gemene man har eller kan skaffa på Jula, Biltema osv. Så du behöver inte dra det överdrivet långt med riskerna i detta fallet. Räcker med att konstatera att det är onödigt och dumt samt ganska ohanterligt och vatten bra och direkt på mål.
 
För att återgå till ämnet så tror jag nog att det är enklast att bara fylla vatten och lufta och leva vidare. Händer nog inget speciellt på så kort tid och det ser ju inte särskilt gammalt ut så det är nog inget att oroa sig över.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.