S
Vi köpte en sommarstuga för ett par år sedan. Det står en häck runt tomten på två sidor. Vi visar det sig att häcken står ca. 2 meter utanför tomten. Där det är en allmänning. Tomten är på 650 m2, men den ser större ut. Och det stämmer, eftersom tidigare ägare "lånat" ca. 100 m2 av allmänningen. Kan detta anses vara ett dolt fel? Det skall nämnas att ingen har reagerat eller ställt några krav. Vi kan se på bilder at det har varit så sedan 1965. Problemet är att vi nu skulle bygga ett Attefallshus och vet inte om vi vågar göra det 4,5 meter från häcken eller om vi skall bygga 4,5 meter från där vi antar att tomtgränsen går.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Kretikos och 7 till
  • Laddar…
Är du tveksam på vart gränsen går så kontakta lantmäteriet och be dem sätta ut gränsrör.
 
  • Gilla
  • Wow
kjellinge och 4 till
  • Laddar…
R
S Stugägarna skrev:
Vi köpte en sommarstuga för ett par år sedan. Det står en häck runt tomten på två sidor. Vi visar det sig att häcken står ca. 2 meter utanför tomten. Där det är en allmänning. Tomten är på 650 m2, men den ser större ut. Och det stämmer, eftersom tidigare ägare "lånat" ca. 100 m2 av allmänningen. Kan detta anses vara ett dolt fel? Det skall nämnas att ingen har reagerat eller ställt några krav. Vi kan se på bilder at det har varit så sedan 1965. Problemet är att vi nu skulle bygga ett Attefallshus och vet inte om vi vågar göra det 4,5 meter från häcken eller om vi skall bygga 4,5 meter från där vi antar att tomtgränsen går.
Dolt fel knappast om den har varit där sedan 1965.. så borde även du ha sett den vid visningen?
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 11 till
  • Laddar…
Maalox
Förstår er frustration men nej, absolut inget dolt fel.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 7 till
  • Laddar…
Snarare ett väl synligt "fel" 😉
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
redep och 29 till
  • Laddar…
4,5 meter gäller från tomtgränsen. Leta reda på den. Vart häcken står är inte relevant.
 
  • Gilla
redep och 26 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Är du tveksam på vart gränsen går så kontakta lantmäteriet och be dem sätta ut gränsrör.
Jag är rätt säker på var gränsen går och jag vill absolut inte ha ett tomt rör dö. I vart fall inte innan någon klagar.
 
  • Gilla
Sewen och 4 till
  • Laddar…
S Stugägarna skrev:
Jag är rätt säker på var gränsen går och jag vill absolut inte ha ett tomt rör dö. I vart fall inte innan någon klagar.
Om ingen klagar på din placering är det ju inget problem, det blir ju ett vanligt svartbygge och när 10 år gått brukar det mer eller mindre vara 'förlåtet'
 
  • Gilla
Sewen och 4 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Om ingen klagar på din placering är det ju inget problem, det blir ju ett vanligt svartbygge och när 10 år gått brukar det mer eller mindre vara 'förlåtet'
Om det skulle vara dolt fel kanske jag kan begära kompensation av säljarna.
 
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Älska
  • Gilla
dinos och 32 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stugägarna skrev:
Om det skulle vara dolt fel kanske jag kan begära kompensation av säljarna.
Men hur kan det vara dolt när häcken är helt synlig och inspekterbar?
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 26 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men hur kan det vara dolt när häcken är helt synlig och inspekterbar?
Kanske det till-och-med är grannen som planterat häcken med marginal för skötsel 😎
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 5 till
  • Laddar…
S Stugägarna skrev:
Om det skulle vara dolt fel kanske jag kan begära kompensation av säljarna.
Du har inte uppfyllt din undersökningsplikt, det kan du inte begära att säljarna ska kompensera dig för.
 
  • Gilla
dinos och 24 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ska man vara knepig så skulle jag nog t om med hävda att häcken inte ingick i fastighetsköpet, den har ju vuxit upp på grannfastigheten och torde vara en del av den.
 
  • Gilla
  • Älska
TuSk och 48 till
  • Laddar…
S Stugägarna skrev:
Om det skulle vara dolt fel kanske jag kan begära kompensation av säljarna.
Sluta skoja nu. För det första är det inte ens möjligt att få en häck till ett fel oavsett vems fastighet den står i på. Ni kunde själva listat ut att den stod utanför tomt/fastighetsgränsen genom att mäta innan köp. Placera attefallshuset ca 4,5 från gränsen och var glad i onödan.
 
  • Gilla
Flintylaren och 17 till
  • Laddar…
S Stugägarna skrev:
Om det skulle vara dolt fel kanske jag kan begära kompensation av säljarna.
Fast dina andra inlägg går snarast att tolka som om du helst döljer felet själv ...?

Men nej, en synlig häck är inte dold och en grannes häck (oavsett vem som ursprungligen planterat den för längesedan) är inte ett fel.
Häckar på andras fastigheter har man inte med att göra och kan heller inte använda dem som någon sorts origo för attefallshus på egen mark.
 
  • Gilla
Flintylaren och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.