Hej,

Vi byggde nytt hus i år. Efter husbygget bestod tomten bara av ojämn åkerlera.
Vi fick erbjudande om att ta emot massor från en äng där hus ska byggas. Massorna skulle bestå av sand,silk,jord och var väldigt bra att toppa med ovanpå åkerleran innan vi sår gräs.

Vi jämnade till tomten med dessa massor som såg mycket bra ut. Mellan 7-40cm lager över hela tomten.
Tänkte att det ska packas till över vintern så kan vi så gräs till våren.

Nu är det dock så att när det blivit fuktigt ute så blir denna jord jätte porös och gegig. Går man på den sjunker man i vissa partier ner 10cm. Går inte alls att beträda tomten längre.

Vad tror ni? Kommer detta att bli bättre efter vintern och med gräs-sådd eller har jag blivit lurad och måste skrapa bort detta? Eller ska man toppa med något som binder upp detta?

Tack för svar //
Kristian
 
Det du skriver som silk är väl troligen silt.
Från Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Silt
Silten benämns även flytjord eftersom den helt förlorar sin hållfasthet när den mättas med vatten
Och det är väl det sämsta man kan ha som ytlager i trädgården.
Misstänker alltså att ni har blivit lurade att ta emot helt värdelösa "jordmassor".

Ta hem en kunnig markentreprenör och få en bedömning och hjälp med att byta ut silten mot riktig matjord.
Det kommer väl tyvärr att kosta en slant, men är nog värt det i det långa loppet.

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet Kristian!
 
Redigerat:
Utan att ha särskilt mycket kunskap om olika jord-sorter så tror jag att det kommer ordna sig när ni får på gräs på tomten. Enligt min erfarenhet så blir all jord blir geggig och svampig när den mättas med vatten. Gräs binder effektivt ihop det marken så att den blir fast och stabil och gräs växer i de flesta sorters jordmån utan problem.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Så blir anläggningsjorden jag köper på swerock med vid regn. Efter att gräset växt så binder rötterna iaf vårat.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för svaren.
Du har rätt, ska nog vara silt. Läste på om det och det stämmer rätt bra in på hus tomten blir vid regn.

Kanske får ta hit en markentreprenör men det låter som pengar jag tyvärr inte har :confused:
Det kanske blir bättre om jag plattar till allt så att det blir kompaktare?
 
Testa så i det nästa år o se när gräset fått rot om du märker nån skillnad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad är det för färg på massorna? Matjord är svart, sand är gul och silt går åt gult det också.

Är det en blandning med mestadels matjord ska du inte oroa dig. Du ska absolut inte kompaktera jorden. Låt den sätta sig naturligt över vintern och fräs eventuellt upp den till tidig vår och så gräsfrö.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Matjord blir ju lergegga när den är mättad med vatten.

Prata med någon expert på gräs och se om du kan hitta någon sort som binder upp din jord extra bra.

Jag hade testat detta innan jag fraktade bort jorden. Det kan bli dyrt. Det kan vara vettigt att slänga på sand också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.