Bor i ett hus byggt på 1880 talet och i det har jag två kakelugnar av olika ålder. Den i sovrummet känns som den troligen är äldre än huset men är betydligt lättare att elda, blir varm fortare och hållet värmen längre än den i vardagsrummet.

Är det fullt normalt att vissa kakelugnar är mindre effektiva eller har min ett invändigt läckage någonstans?

Vit kakelugn med dekorativ krona och skrovligt kakel, delvis synlig murning och en fotogenkamin insats, placerad bredvid en handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit, möjligen äldre, kakelugn i ett rum med avflagnande blå tapet och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den i sovrummet hade stått oeldad sen 40 talet och den i vardagsrummet har blivit omsatt men tydligen så hade den läckt ändå så då hade en husqvarna fotogenkamin murats in i öppningen.

Båda kakelugnarna är godkända av sotaren och läcker inte ut i rummen iaf.

En bonus är om någon kan ge en kvalificerad gissning hur gamla dom är. Den som känns äldst har kakelplattor som är skrovlig i ytan så den är nog handgjord
 
Claes Sörmland
Kakelugnen på det övre fotot är en sen 1800-talare så den kan nog vara original med huset. Den på det nedre fotot andas 1910-tal.
 
Aha, jag utgick från att "finrummet" som också är längst bort från köket borde ha haft kakelugn redan från början men har kanske varit en kamin där tidigare.
 
einar- skrev:
Aha, jag utgick från att "finrummet" som också är längst bort från köket borde ha haft kakelugn redan från början men har kanske varit en kamin där tidigare.
De kan ju lika gärna ha bytt till en ny modern i just det "fina" rummet...:)

Om det nu var detta som var finrummet redan från början?
 
Känns väldigt tveksamt att dom skulle kostat på en ny kakelugn efter så få år med tanke på hur sparsamt det har varit med förändringar i övrigt.
Samtidigt är det lite märkligt att det sitter två kakelugnar vägg i vägg när huset är relativt litet. Farmor som är född 1942 kommer bara ihåg att dom värmt upp huset med vedspisen och kakelugnen i vardagsrummet.

Men tillbaka till dagens fråga, varför ger den nyare ifrån sig så pass dåligt med värme trots att jag eldar dom lika och dom är ungefär lika stora?
Den äldre blir jämnvarm relativt fort medan den nyare blir fläckvis het och fläckvis iskall och det dröjer nästan en hel dag innan den blir jämnvarm
 
M
Ja - kakelugnarna kan helt klart ha olika mängd tegel i sig och därmed förändras värmelagringsförmågan. Det kan även vara så att spjället i den ena släpper igenom väsentligt mycket mer luft även i stängt läge och att den därför svalnar snabbare.

Andra saker så som rummets isolering / drag är ju även det något som påverkar.
 
Ritning av husplan med fyra rum: kök, hall och två rum, samt trappa och murstock centralt placerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror också spjället kan vara fel på den ena. Ibland när jag glömmer dra igen mitt så blir kakelugnen inte varm, och ibland när jag eldar för hårt är ungen så varm så jag tror jag gjort bort mig och den ska spricka.
Kanske därför du har en nyare kakelugn i det ena rummet, för de eldade sönder den andra.

Vad har du för planlösning i huset? Jag kallar rummen farstu, kök, kammare och sal, och vad jag vet så har man alltid en eldstad i varje rum förutom i farstun. Eftersom murstocken sitter mitt i huset vid korsplan så har man kakelugnar "vägg i vägg" så är det hos mig också och mitt hus är jättelitet. Jag eldar dock inte i alla eldstäder samtidigt, kanske vedspisen på dagen och kakelugnen i kammarn på kvälen och salen använde man bara ibland.
 
einar- skrev:
Känns väldigt tveksamt att dom skulle kostat på en ny kakelugn efter så få år med tanke på hur sparsamt det har varit med förändringar i övrigt.
Samtidigt är det lite märkligt att det sitter två kakelugnar vägg i vägg när huset är relativt litet. Farmor som är född 1942 kommer bara ihåg att dom värmt upp huset med vedspisen och kakelugnen i vardagsrummet.

Men tillbaka till dagens fråga, varför ger den nyare ifrån sig så pass dåligt med värme trots att jag eldar dom lika och dom är ungefär lika stora?
Den äldre blir jämnvarm relativt fort medan den nyare blir fläckvis het och fläckvis iskall och det dröjer nästan en hel dag innan den blir jämnvarm
Om du knackar på stenarna har du ett stumt ljud runt om på samtliga eller får du ett ihåligt ljud någonstans?
Inte ovanligt med "släpp" dvs att tegelstenen som är inmurad i varje kakel har släppt det orsakar en luftspalt och sämre värmeledningsförmåga ut på ytan

Är den svåreldad så kolla sotningen i ugnen och skorsten så du verkligen har maximalt flöde i kanalerna som det är tänkt, kan även vara någon sten eller bruk som lossnat och delvis blockerar luftflödet (utan att påverka täthet vilket sotarn har som kriterie för ok eller inte)
 
Redigerat:
När blev den dåliga kakelugnen omsatt?

Det finns tyvärr oseriösa kakelugnsmurare som hittar på många olika sorters otyg. Somliga lämnar till och med bort cirkulationskanalerna och murar med rakt rör ut. Då blir det ingen värme.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
När jag fick min kakelugn omsatt för många år sen nämnde min murare precis detta att många oseriösa (eller okunniga, det var samma för honom), gjorde kakelugnen som "öppen spis". dvs inga rökkanaler. Det är inget lyckat för då går all värme rakt ut. Det du skulle kunna göra är att mäta temperaturen i respektive rökkanal och se om det är en skillnad. Är det fuskat med rökkanalerna i kakelugnen på ena och den andra är rätt monterad, då måste det ju visas i form av en temperaturskillnad, även uppe i skorstenen.
Gå nu inte och trilla av taket bara! :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.