Vita pigmentet i 3041an syns inte efter applicering, jämför med min bild ovan.
 
Tycker ändå din såg mer gul ut. Men kanske beror på att den obehandlade versionen var mer gul på din. Svårt detta asså...

Lut lär jag ju hur som helst förbehandla med för att förebygga någon form av åldrat gulnande i alla fall. Sen är frågan vad jag ska ytbehandla med för hårdvaxolja.
 
Precis, deras ek såg mer grå ut från början, min mer gul.
 
peterwesterlund skrev:
...
Lut lär jag ju hur som helst förbehandla med för att förebygga någon form av åldrat gulnande i alla fall. ...
Se till att du får rätt sorts lut. Vanlig barrträlut gör ekträ svart.
 
Aha, måste vara noga med att välja ett lövträlut då. Welin & Co har Gammeldags lövträlut, det kanske vore något...

Edit: Sen är ju bara frågan hur man undviker gulnad från ytbehandlingen, hårdvaxoljan..

Edit 2: Hittade denna bild på nätet nu, sååå vill jag ha det ju, så snyggt:

Ett obehandlat lövträbord med en öppen låda i en verkstadsliknande miljö.
 
Redigerat:
G.A.D. tycker jag har lyckats väl med ek-patineringen. De är på rätt sida skandinaviskt blont/schabby chic.
 
Johan Gunverth skrev:
G.A.D. tycker jag har lyckats väl med ek-patineringen. De är på rätt sida skandinaviskt blont/schabby chic.
G.A.D.? Vad betyder det? Förutom Generaliserad ångestsyndrom
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Alcro Täby färg hade inte lut för lövträd. Bara gran och furu. Är det någon som vet om någon annan butik i Stockholm norrort säljer lut? Jag lyckas inte hitta.
 
Från GAD's underhållssida:

Olja
Vi använder som standard en hårdvaxoljeblandning som grund och
sedan en linoljebaserad olja till toppskiktet på eken. Till björken använder
vi en hårdvaxoljeblandning med vitt pigment. Din möbel är
alltid ytbehandlad när den kommer till dig så att du kan börja använda
den direkt. Dock kan ta ett par veckor innan oljan har härdat fullt ut
varför man ska vara extra varsam med ytan. Låt aldrig fuktiga föremål
eller vätskor ligga kvar då det kan leda till att fuktfläckar uppstår.
Bordsytor behöver efterbehandlas under de första månaderna,
övriga möbler när ytan börjar se torr ut (en eller ett par gånger om
året, beroende på användning/slitage).
Den medföljande oljan är en underhållsprodukt som påföres tunnt
i träets fiberriktning och arbetas in tills det blir kladdfritt. För att få
högre finish eller ta bort fläckar används ett fint sandpapper innan
behandlingen. Detta gäller speciellt ny ek då den har tendens till en
viss fiberresning. För mycket olja ger en blank yta som inte torkar.
Till underhåll av våra möbler rekommenderar vi kallpressad linolja till
eken och till vitoljade möbler OSMO Underhållsvax. Båda dessa produkter
går att hitta i färghandeln men går också att köpa via G.A.D.
Om möbeln ska renoveras och slipas ner kraftigt ska en annan hårdvaxolja
användas som grund. Kontakta oss för mer information.
 
Så här skriver Welin & Co:

Hej Peter!

När det gäller lövträlut så har den ingen effekt på ek som är yngre än 70 år och inte heller vit lövträlut.
Bilden som är bifogad från vänster vit lövträlut, följd av vattenpoppad ,och den till höger slipad alla är sedan behandlade med Timberex Extra white.
Snarare får du en effekt av rosa underton med vitlövträlut.

Vill du uppnå samma resultat som du får med Osmo 3044 Raw med två appliceringar så får du först behandla ytan med Osmo 3041 Natur en applicering och en applicering 3062 Matt Hårdvaxolja, eller blanda dessa och applicera två lager.
Eken innehåller inget lignin som exempelvis furu/gran/lärk vilket gör att den inte gulnar i sig och använder du nämnda ovan produkter har du UV faktorn 12 ggr mer en vanlig transparent Hårdvaxolja sidenmatt 3032.

[bild]

Där låter det som att ek inte gulnar så lätt. Men min ekbänkskiva har ju verkligen gulnat efter två år. Och träoljan har säkert bidragit med lite av det gula nyansen.

Man känner ju ändå att man vill ha lutet eftersom man då åtminstone utesluter en ingångsväg för gulnande. På bilden dom hänvisat till så tycker jag mittenplankan är snyggast. Men det där med vattenpoppa är något helt nytt för mig.

Men om jag först lutar med ofärgad lut och sen kör metod 2 och blandar natur och matt hårdvaxolja och kör på efter. Vad tror ni om det?
 
peterwesterlund skrev:
Så här skriver Welin & Co:

"Ek innehåller inte lignin"


Där låter det som att ek inte gulnar så lätt. Men min ekbänkskiva har ju verkligen gulnat efter två år. Och träoljan har säkert bidragit med lite av det gula nyansen.

Man känner ju ändå att man vill ha lutet eftersom man då åtminstone utesluter en ingångsväg för gulnande. På bilden dom hänvisat till så tycker jag mittenplankan är snyggast. Men det där med vattenpoppa är något helt nytt för mig.

Men om jag först lutar med ofärgad lut och sen kör metod 2 och blandar natur och matt hårdvaxolja och kör på efter. Vad tror ni om det?
De verkar inte veta vad de pratar om, Ek innehåller så klart lignin.
 
http://justwood.se/aboutwood

Där står det visserligen att:

Andelen cellulosa är ungefär lika stor i löv- och barrved men lövved innehåller mindre lignin och mera hemicellulosa.
 
Vill uppdatera lite hur det går:

Har allt mer kommit fram till att en olja med vitt pigment i är den rätta lösningen. Har i slutet av förra veckan beställt Osmo Hårdvaxolja Natur och väntar nu på att den ska komma hem.

Inför detta så slipade jag igår ner en provbit jag använt till att olika alternativ på. När jag slipat ner den ordentligt så fick jag idén att rengöra den med Trärens ur en liten provpåse jag fått från Woca Denmark. Och vilken grej. Bara efter trärenset blev det helt otroligt snyggt! Visste inte att trärens i sig bleker träet. Läste först i efterhand att man egentligen ska blanda trärens med ljummet vatten. Men det var kanske pga att jag inte gjorde det som det blekte träet. Jag testade att skölja av ytan med vatten för att se om effekten försvann, men nej, den blekta ytan var kvar även efter sköljning.

Så kanske lutar åt att köpa mer trärens och köra det och sedan hårdvaxolja natur på det. Det jag testat med nu innan hårdvaxolja natur kommit är Woca olja natur blandat med vitt pigment. Det blev riktigt bra det med. Men ska se även hur det blir med natur.

Jag testade att köra enbart ofärgad hårdvaxolja på den trärensade ytan, men då blev det gult, som vanligt med "ofärgad" olja...

Slipad träprovbit med olika behandlingar, framför förpackningar av Osmo och Woca produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.