Bob_the_builder
LI skrev:
Vad krävs för underlagsjobb och färg för målad väv i badrummet? Det gör sig snyggt mot klinkergolv tycker jag och är förmodligen billigare än helkaklat? Stoppar det mot vatten eller?
Nix, det är inte vattentätt. Det krävs samma underarbete som vid kakling, dvs ett tätskikt (en slags gummimassa som du rollar på väggen och golvet).
 
LI skrev:
Vad krävs för underlagsjobb och färg för målad väv i badrummet? Det gör sig snyggt mot klinkergolv tycker jag och är förmodligen billigare än helkaklat? Stoppar det mot vatten eller?
Vi tycker också att det är snyggt. Vi har gjort som så att de ytor som utsätts för vatten har vi kaklade (med tillhörande tätskikt). Övriga ytor är det målad vävtapet och där behövs inget tätskickt.
 
General Knowledge har inte haft nån tonårsdotter som står och sover i duschen. ;) Efter ett duschpass av en tonåring är allt i badrummet blött. Även efter en vanlig dusch är det faktiskt fuktigt på väggar och i tak.
Så nog behövs fuktspärr i hela badrummet. Den saken är helt klar.
 
KarlXII skrev:
General Knowledge har inte haft nån tonårsdotter som står och sover i duschen.  ;) Efter ett duschpass av en tonåring är allt i badrummet blött. Även efter en vanlig dusch är det faktiskt fuktigt på väggar och i tak.
Så nog behövs fuktspärr i hela badrummet. Den saken är helt klar.

Ajajajdå. Då får vi fuktproblem. :D

På något sätt måste det funka. Varför kan inte vävtapet+färg hålla tätt? Det finns många färger som inte släpper igenom vatten...
 
Ni känner väl mig. Våran varmvattenberedare kommer inte att leverera vatten som är tillräckligt varmt för att ge någon ånga  ;)


Åter till min fråga: Varför skulle inte glasfiberväv och färg kunna fungera som tätskikt?
 
För att vanlig väggfärg varken är vatten- eller ångtät.
Annars skulle du ju kunna strunta i att köpa tätskiktsystem under klinkersen och kaklet oxå! Då skulle du ju bara kunna rolla på vanlig väggfärg...
Att väven inte är tät framgår ju ganska klart av en närmare inspektion.
 
KarlXII skrev:
För att vanlig väggfärg varken är vatten- eller ångtät.
Vanlig väggfärg är helt klart inte tät och skulle troligen börja mögla om den utsätts för fukt. Visst. Men i min fråga så begränsade jag mig inte till vanlig väggfärg. Som jag sa tidigare, det finns färger som är vattentäta.

Våran groventre/tvättstuga kommer att vara utrustad med en duschhörna. I duschhörnan är väggarna kaklade och för övrigt är det glasfiberväv och färg. Och nu till det intressanta: våran målare tipsade om att det var ok att sätta kakel ovanpå den målade vävtapeten på den del av väggen som är ovanför duschen. Det är alltså knappast vanlig väggfärg på väggarna. Eller så vet vår målare inte vad han håller på med (men det tror jag inte riktigt på).
 
Ring ditt försäkringsbolag och fråga dem. Rapportera sedan hit. :) De är ju till sist de som kommer att bli inkallade om det blir någon skada. De har järnkoll på vilka regler som gäller.

Jag skulle bli mycket förvånad om det inte finns krav på något tätskikt under färgen...
 
Sök och du skola finna. Jag tittade på Alcros hemsida och tydligen så fungerar deras lim som man sätter upp tapeterna med som tätskickt och grundfärg. Sedan färdigstryker man med en färg som ger en hård och porfri yta. Alltså blir underlagsarbetet ungefär detsamma som när man sätter upp kakel. Ni hade rätt.
 
när vi fick vattenskada i badrummet satte försäkringsbolaget upp väv+våtrumsfärg.det var ok enligt dom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.