Då jag bor i 1:a med litet kök med alla fönster i söderläge (dvs sol hela jävla dan) så har jag tur om inne tempen sjunker under "soltemperaturen" överhuvudtaget under dagen.
Just nu 21:34 är det 36° i morgon bitti vid 6-7 tiden så är det nog nere på ca 32-33° om jag har lite tur (OM alla fläktar står på fullt flås hela tiden).
Och samma min efter första solstrålen har letat sig in genom fönstret så börjar tempen stiga snabbt och den är uppe i "soltempen" efter nån timme.
Soltemp=den temp som står på sensorn när den är i solen.

Och tack vare att alla fönster är på södersidan (lghdörr i norr men hyreshusets dörr i söder) så går det ju inte att få något som helst korsdrag i denna lgh så jag använder tre golv/bords fläktar och en takfläkt.
En fläkt står i rumsfönstret o blåser ut en står i köks fönstret och blåser in och en annan i köks dörren och blåser in i rummet (detta har visat sig funkat bäst vänder jag på det så blir det ingen skillnad i rummet men kallt i köket).
Sen är takfläkten till för att blanda luften i rummet utan den så blir det enbart kallt max 1,5m innan för fönstret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
M
27 ute 21 inne. :) Utan ACn hade det blivit 25-30 inne.
 
27 grader inne, kör ac:n nån timme innan de är dags o sova,
 
Har haft tre fönster på vid gavel hela natten, sportar nu 22-23 grader inne. Ute vill jag inte veta. Inser efter den här veckan att jag inte är byggd för högsommaren.
 
Älskar värmen, ligger ute på baksidan i solen..... Tempen inne ligger på 24-25grader, men nere i källaren/tv-rummet så hamnar det under 20strecket...då känns det nästan kallt....
Vi åker till Anlanya i morgon, det blir väl knappast svalare.... :D
 
25,7 inne, 26,7 ute i skuggan just nu 34,2 i solen

persienner nere för att stänga ute soljuset.

Badrumsfläkt på, spisläkt på läge 1.
innluft via spaltventiler under fönstren på skuggsidan det är enda ventilationen förrutom självdraget. (som inte fungerar bra varma dagar)
På kvällen vädrar jag med korsdrag ett par timmar, med hjälp av en fläkt kommer ner till runt 21grader inne då.

var hos grannen nyss, han har inga fläktar på bara balkongdörren på glänt.
persiennerna uppe
det kändes som luften stod still 32grader var hans innetemp.
 
Mikael_L
Har helt klart varit varmt och skönt några veckor i sträck nu. :)

I lördags drog dock åska förbi, kul grej att få se termometern skutta från 27° ner till 14° på en timme. :cool:

Gräsmattan är mer ledsen än jag. Men tillväxten har helt stannat så inte ens gräsklippning behöver man jobba med nu.
Och om jag någon gång råkar bli nära att klaga lite på värmen brukar jag bara snabbt tänka på januari och bestämma mig för att detta inte är så tokigt i alla fall. :D
 
Frikyla är härligt :D 27gr ute, 22 i v-rum 16 i sovrummet. Nöjd
 
Idag är det inte så varmt. ImageUploadedByByggahus.se1405959004.494175.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håll i er nu :D

P1000286B (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fast utetempen (den översta) är fejk.
Givaren ligger under en upp-och-nervänd svart plastbytta,
en sån som man ger hästar mat och vatten i
 
RoBo skrev:
Frikyla är härligt :D 27gr ute, 22 i v-rum 16 i sovrummet. Nöjd
Varför kallas det frikyla?
Det är väl inte gratis ändå?
Och blir det inte ruskigt kallt på golvet (jag gissar att det gäller golvvärme).

Just att golven är varma är väl en stor del av grejen med golvvärme?
 
KnockOnWood skrev:
Varför kallas det frikyla?
Det är väl inte gratis ändå?
Och blir det inte ruskigt kallt på golvet (jag gissar att det gäller golvvärme).

Just att golven är varma är väl en stor del av grejen med golvvärme?
Nej! Jag har två st takkonvektorer samt en cirkpump drar tillsammans ca 140 w. Hyfsat billigt för komfortkyla som det också kallas. Här är en länk till hur det funkar. http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=3&id=35&artlang=sv
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Det här med att mäta temp. Man kan lyckas få rätt hög inomhustemp om man är lite kreativ. Som här, mäter precis vid utblåset för vattenkylningen av min PC när jag spelar Battlefield 4. :D

Ursäkta stektermometern har ingen annan :D

temp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freco
  • Laddar…
HSP skrev:
25,7 inne, 26,7 ute i skuggan just nu 34,2 i solen

persienner nere för att stänga ute soljuset.

Badrumsfläkt på, spisläkt på läge 1.
innluft via spaltventiler under fönstren på skuggsidan det är enda ventilationen förrutom självdraget. (som inte fungerar bra varma dagar)
På kvällen vädrar jag med korsdrag ett par timmar, med hjälp av en fläkt kommer ner till runt 21grader inne då.

var hos grannen nyss, han har inga fläktar på bara balkongdörren på glänt.
persiennerna uppe
det kändes som luften stod still 32grader var hans innetemp.
Jaha, så du försöker få det ännu varmare inne?
Annars fårstår jag inte vitsen med att köra fläktar när det är varmare ute i skuggan än inne, det enda som händer är att du får in ännu mer värme. Men det är kanske det du strävar efter? :p
Annars jättebra med fläktar för att få lite omväxling på luften, men kanske bättre att köra fläkten när utetempen är lägre än innetempen?
 
31 inne...ca 23 grader i skuggan, öppet överallt.Sundsvall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.