E
Skrivet av: Boo

Nu handlar ju artikeln om krypgrund och inte om torpargrund. Det är en stor skillnad. Visst kanske äldre torpargrunder byggdes på bättre valda platser, men den stora skillnaden är dock att de hade en värmekälla i anslutning till grunden ooch dålig/obefintlig isolering som minimerade temperaturskillnaden mellan grund och inomhusmiljö.

Om man har en avfuktare som höjer elkostnaden med endast 1 000 kr så är man att gratulera. Detta är ett undantag.
 
  • Gilla
MikaelJones
  • Laddar…
E
Skrivet av: Andersson

Det finns en ny aktör på marknaden. DryVent heter de. Ett företag med bakgrund ifrån Chalmers där principerna bygger på styrd ventilation. Intressant. Någon som vet mer?
 
E
Skrivet av: Tommy Bergman

Vill på det bestämdaste säga att kryp eller torpgrund är en mycket bra investering.
Täta allt vad som heter i grund kan kallas.
Minst en meter till bjälklag.
Vinsten i allt detta är således golvärme och en torr grund.
En lucka till grunden skall sitta inne som är tät och lättåtkomlig.
Elförbrukning blir då endast avfuktaren som ger dig god värme i golvet.
Detta är vad en kommun i Skåne rekomenderade då jag var i kontakt med dem.
 
E
Skrivet av: Andreas

Har själv en idé om att sätta in en uteluftsventil från krypgrund och rätt igenom golv och hela huset och ut genom taket, detta rör skulle fungera som ett självdrag och man skulle också ha en möjlighet att strypa ventileringen på vintern samt att minska antalet ventiler i grunden till hälften. Detta i kombination med en välisolerad krypgrund borde som jag ser det inte innebära problem. Rätta mig om jag har fel. Alltså jag menar det....
 
E
Skrivet av: Stefan

Efter att ha ärvt en gård med gamla hus så har jag också en hel del funderingar kring fukt i grunden. Man skulle ju har frågat morfar om konstruktionen av husen innan han gick bort. I sommarstugan sitter det t.ex. två stora luckor där man kan krypa in, med tillhörande insektsnät/myggfönster. Vad är meningen med dessa? Ska näten sitta i hela tiden eller öppnar man bara för att gå in och besikta? Varför två? Om jag inte minns fel så hade morfar alltid ett nät insatt jämt, året om. Tacksam för råd.
 
E
Skrivet av: Joe

Var på en visning av fritidshus (byggår -72) med krypgrund. När jag kikade in i en ventil, såg jag att undersidan av golvbjälklaget var isolerat med cellplastskivor och marken var täckt med någon slags duk. Jag har inte läst om den varianten i den här tråden. Tacksam för kunskapsbidrag om för- och nackdelar.
 
E
Skrivet av: Krypgrund

Hej, vi skall köpa ett Nässjöhus ifrån 1984 med krypgrund. Är det någon som har erfarenhet av det.
 
E
Skrivet av: LK

Så här har jag gjort i sommar i fritidshuset. Har två krypgrundsutrymmen som inte står i förbindelse med varandra. Har lagt byggplast på markytan i båda utrymmena som består av singel. Lätt plasten på upp på grundmuren som är av Lecasten. I det ena utrymmet på 40 kvm har jag tätat alla ventiler med att skruva dit frigolitskivor som täcker kattgluggarna fån insidan. Köpte en Woods DS-15 kondensavfuktare för 2 995kr på K-Rauta och har den inställd på 72 % RH, det blir ca 1 liter vatten i veckan som jag tömmer ut regelbundet. Kommer att nästa år ordna så att det dräneras med slang utanför grundmuren i en nedgrävd stenkista. I det andra utrymmet på 20 kvm kommer jag att prova Trygghetsvakten, men först måste jag ordna så att jag får eluttag i utrymmet. Kommer förmodligen att nästa år även investera i krypgrundsisolering som läggs ovan plasten.
 
E
Skrivet av: Peter J

Jag såg att DryVent Solutions har kommit med ny lansering av sitt system. Är det någon som koll på deras nya? Det förra systemet verkade ju sådär - då var det bara ventilation, men nu skall de visst koppla solfångare till också. Om man kan undvika att ventilera in varmluft när det är som fuktigast så borde ju det vara en bra idé, eller?

Mina föräldrars sommarstuga behöver lite fix här, men har ingen lust att betala elräkningen för en avfuktare.
 
E
Skrivet av: George Richardson, Civ.Ing; Fil. Lic; PhD; forskare

Kalle Anka's ide att blåsa in PingPong bollar överallt då han behövde hjälp med varjehanda problem var bra. Fyll krypgrunden med snustorr luft innesluten i starka väderballonger efter att ha slipat av alla utestående spikar. Ballongerna skall inte vara fyllda till högsta tryck utan endast så att de kan 'knös' in i konstigt utformade utrymmen. Sista ballongen som är vid utgången från utrymmet fylls 'hårt' för att hålla alla andra ballonger på plats. Om man vill kolla hur grunden mår kan luft släppas ut för att möjliggöra en titt varje vår och låta grunden stå öppen hela sommaren. Det blir varmt i stugan under vintern och processen kan göras om och om igen. Om det var möjligt att hyra en pingpong bollsproduktionsmaskin skulle processen vara lättare.
Tänk på att ALLA hus har högsta innomhus värden för RF strax innan eldningsäsongen börjar. Vi har ett hus i Alingsås trakten byggår 1909 där halva huset ligger direkt på backen med golvbjälkar av kärnvirke inbäddade i snustorr torv och halva huset står cc 1 meter över bar jord. Gissa vilka innomhusgolv som är kallast. Hör gärna av Er på tel 0044 1752 795633
 
E
Skrivet av: apollo

Intressant. Men luften i ballongerna behöver väl inte vara snustorr ?
 
E
Skrivet av: Peek

Skriv din kommentar hä
Hej har ett LB hus från 67 (torpargrund) där jag upptäckt stora sprickor i balkarna. Det är rostsprängning av armeringen. Har pratat med några entreprenörer som inte vet hur man skall lösa det. Någon som har tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.