Äntligen ska mitt opraktiska kök renoveras! Det blev ett för stort projekt för mig att göra själv så i början på sommaren var tre hantverkare här och tittade. "Inga konstigheter, det här ska inte ta så långt tid" sa alla tre. Jag har fått en offert, de andra har inte hört av sig igen trots påminnelser. Jag hade hoppats på åtminstone ett svar till att jämföra med... Kanske forumet kan hjälpa till lite?

Köket är knappt 8 kvm och Det som ska göras är:
Rivning, bortforsling av gamla köket.
Nytt golv (laminat).
Måla väggar (ta bort strukturtapet) och tak.
Montera nytt kök (ikea, jag sätter ihop skåpen): 3 bänkskåp, 2 väggskåp, bänkskiva.
Ny placering av diskbänk, installation diskmaskin.
El till kyl/frys och diskmaskin, flytt av eluttag, belysning under väggskåp.
Ev även kakling eller montering av annat stänkskydd vid bänkskivan.

Ur offerten jag fick:
Totalkostnad för vårt arbete:
23719 kr inkl moms efter Rot-avdrag:
Materialkostnaden UPPSKATTAS till : 9040:- inkl moms (Spackel, Färg Tak/vägg VVS, EL, Silicon, Spik, skruv, virke Täckmaterial)
Servicebil 250kr/dag samt p-avgift, återvinningscentralkostnad tillkommer.
Uppskattad tid: 110timmar à 345kr exkl moms.

Verkar det här rimligt?
110 timmar?? En vecka, sa alla som har varit här... Dessutom var det en del fel i offerten, bla flera saker som inte stod med. När jag frågade om det fick jag inget riktigt svar utan ungefär: du behöver inte betala för alla timmarna om det inte används och det som inte står med ingår ändå... Vad är det för vits med en offert då?
Materialkostnaden har jag inte den blekaste om det är rimligt, men det är väl väldigt svårt att veta i förväg.

Hur ska man kunna veta om personen är pålitlig? Hantverkaren som gav mig offerten var den som kändes mest pålitlig/enklast att kommunicera med men när offerten inte stämmer och jag inte fick nåt vettigt svar vet jag inte...
 
När jag läste din spec trodde jag faktiskt att det skulle bli dyrare, fast nu är jag väldigt dålig på att uppskatta hantverkares arbetstid då jag anlitar dem väldigt sällan.

Det jag egentligen vill säga är att ge dig tipset att inte använda en hantverkare som du inte fått några goda referenser från. Kolla med dina vänner/arbetskolegor/familj om de inte känner någon som du kan anlita. Min erfarenhet av de jag anlitat är också att vågar man köra på löpande tid är man en vinnare. Men det kräver ju en bra relation med hantverkaren och inte något jag gör med många.
 
Jag har precis satt in ett nytt kök på ca 10kvm i min lägenhet.
Dock dubbla väggskåp och en vägg med skåp från golv till tak samt ett barbord så det är ganska maxat.
Mitt kök är ett färdigmonterat Noltekök.

Rev ut allting själv och målade samt slipade golvet.
Blev cirka 80h á 450+moms för snickaren.
Elen har jag inte fått ännu men gissar på 16-20h men då byttes även centralen och lite annat småpill.
Blev ganska mycket material för elektrikern men nästan inget för snickarna.

Rivningen, spackling, målning mm tog mig iallafall 40h men var mycket att göra i ett kök som inte var renoverat ordentligt sedan 70-talet.
Jag kommer själv att sätta upp lister och liknande.

hoppas det hjälpa något iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.