Jösses!
 
Går åt några stycken om man ska driva en 6kw generator:D
 
pr95 skrev:
Går åt några stycken om man ska driva en 6kw generator:D
Jo men back to basic om man ska bygga en själv. En lite rackare som i länkarna visar funktionen och det är viktigt att veta vad som händer, om man nu ska spinna motorn vidare mot ädlare mål.. :)
 
kan tycka att deras löfte om 8000h är väl lågt om man betänker att den kostar 20.000 Euro, gillar dock iden om att växla magnetfältet direkt med kolven. Kanske onödigt höga varvtal, har kollat runt på nätet och det tycks finnas en del traditionella nytillverkade ångmaskiner 600 rpm med 15.000h serviceintervall, kan nog få ut en kortare evighet i drifttid om dessa sköts.
 
Som hittat för min del!
För 200 000:- kan jag köpa havre i sådär 30 år med dagens pris. Då är jag 100 år.
Så den når brytpunkten när jag fyller 100 bast.
Tja....något att tänka på.:rolleyes:

Fast lite felräknat är det ju för jag slipper en del av elräkningen på vintern.
Säg 90 år då. Jag tror jag slår till.:D
 
analog skrev:
[länk]

Österikisk pelletspanna med ånggenerator 2kW el, 16kW värme. Pris ca 200 000:-
Intressant! Bara tanken att producera lite el själv gör ju inte saken sämre. Eller den dagen en biobränsle-eldare kan sälja el till en VP-nisse.. (y)
 
Redigerat:
Intressant proof of concept. Med den prislappen är det väl bara intressant i nischtillämpningar som t.ex. på platser där man inte kan få fram elnät eller till entusiaster. Men förhoppningsvis kan priset falla.
 
Ja förhoppningsvis så är det ju som med allt annat, solcellsanläggningar, platt-tv m.m. att priserna faller till hälften bara några tillverkare etablerat sig på marknaden.
 
analog skrev:
[länk]

Österikisk pelletspanna med ånggenerator 2kW el, 16kW värme. Pris ca 200 000:-
Om man haft en större på 35-50 kW för värme + el sedan haft närvärme o sålt till 3-5 grannar skulle det varit en bra ide, Gärna grannar som har pool oxå så värmeuttaget är lite högre på sommaren oxå :)
 
Off grid handlar väl inte bara om pengar, kanske inte så mycket alls. Det handlar om frihet och oberoende i kombination med teknikglädje.
 
  • Gilla
Kula 1 och 1 till
  • Laddar…
vedit skrev:
Off grid handlar väl inte bara om pengar,
Visserligen, men man behöver inte bo alltför avigt till för att det ska +100k att dra in ström. Och kan det bli intressant att räkna på alla alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.