Hej,

har precis köpt en ny spis, Bosch HCE778321U Glaskeramisk spis med induktion, och haft en elektriker hemma som dragit in ny trefas till separat spisuttag. Nu visar det sig såklart att spisen har en helt annan sorts kontakt än den jag fått installerad. Har sett en del trådar på detta men inte blivit helt klar över vad (om) jag kan fixa detta själv.

Bifogar bilder på kontakt och uttag.
20120619145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120619146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg diskussioner på detta forum om norska vs perilex-kontakter. Min spis är angiven som 25A, 230V. Förutsätter att mitt uttag är uppsäkrat för att klara detta (gjordes för trefas helt nyligen av behörig elektriker, samma som bytte min elcentral).

Är det så att min spis är enfas? Trodde detta var ovanligare och inte standard - och att alla man köpte där detta inte särskilt var angivet var riggade för en 3-fasinkoppling?

Tacksam för all hjälp!

Mvh,
Mattias
 
Ditt uttag är med stor sannolikhet bara säkrat för 3 fas 16A.

Din kontakt på bilden är en enfas spiskontakt för 25A.

Dvs.- din spis är en enfas spis. Om dte inte tydligt framgår i installationsanvisningen att den går att koppla om till tre fas sås kulle jag nog försöka returnera den.

Troligen går det att koppla om den till trefas, men man måste då öppna den mer eller mindre och det kan ställa till det med din returrätt.

OM den går att koppla om så behöver du byta ansl. kabeln mot en med Perilex kontakt.

Ofta finns det en liten lucka man kan skruva bort där kabeln går in. Antingen utanpå eller innanför luckan brukar det finnas en kopplingsanvisning för hur den kan kopplas.
 
Intressant. Är spisen inköpt i en butik i Sverige?
 
El24online.se

Dom är danska tror jag - men hade inte en tanke på att det kunde skilja sig åt på detta sätt! Har kollat på exakt samma spis från svenska återförsäljare och inte ett ord om detta...
 
Risken är nästintill obefintlig att spisen inte skulle gå att koppla in på tre faser. Men det är anmärkningsvärt att bruxet inte säger någonting om detta. De ska dock finnas en inkopplingsanvisning bakpå spisen som klargör, även om vi har haft exempel på spisar som t.o.m saknat detta.
 
Tankade just ned bruksen. Där står bara om enfasinkoppling, så det finns nog viss risk att den inte är omkopplingsbar.
 
Det har vi sett förut... Vi har också sett inkopplingsanvisningar på baksidan som enbart beskriver tvåpolig inkoppling, medan spisen i verkligen var omkopplingsbar. Men det var inte Bosch.
 
Som sagt, kanske skulle uttryckt mig lite tydligare, den går "nog" att koppla om, men det faktum att det inte finns dokumenterat gör ju att risken får anses större för att det inte går.

TS skulle ju iofs kunna prova att kontakta supporten på Bosch. Där borde man veta.
 
All dokumentation, både hos återförsäljaren och hos Bosch är väldigt otydlig.

Där anges märkeffekten till drygt 10Kw, (-> ca 45A vid enfas) ändå har man monterat en kontakt som bara är godkänd för 25A. och anger inget alternativ. Det innebär att man aldrig i någon installation kommer att kunna nyttja hela spisen fullt ut. I praktiken går det säkert efterssom elementen normalt inte är igång så långa stunder åt gången.
 
yxis skrev:
Ja, det var en rutten instruktion.

[länk]


Hur ser det ut bakpå spisen omkring där ledningen går in i spisen? Finns det nån slags instruktion där?

Om det eventuellt finns en öppningsbar lucka (ofta en enda skruv som håller den) där ledningen går in så kan en inkopplingsinstruktion finnas innanför luckan.
Hej alla och tack för input. Jo, när jag kom hem igen igår så kollade jag och den går att koppla om på fyra olika sätt (3N, 2N, Norwesco etc) så det ska nog gå att lösa trots allt. Men håller md om att det är märkligt att a) ingenting om detta angavs när jag köpte den och 2) 25A 1-fas (kräver ju sitt kablage) och 10,5 kW maxeffekt är default som följer med köpet.

Mvh,
Mattias
 
Skönt att det löser sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.