Jag skulle inte gera.
 
Jag gerar inte. Enda nackdelen är att damtrasan inte glider lika lätt på på snittytorna ovanpå...

Döm själv.

/J
 
  • _DSC0195.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man gerar ALLITID i bostaden.

Man STÖTER i källare, sommarstuga och pannrum.

Typ.
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Niclas Jonsson skrev:
Man gerar ALLITID i bostaden.

Man STÖTER i källare, sommarstuga och pannrum.

Typ.
Öhhh? Och jag som varit runt i ca 1000 villor och jobbat...där hälften är gerat och hälften stockholmsgerar...50% av villorna är felbyggda då alltså?

Nä det påståendet stämmer inte. Jag vill påstå att stockholmsger "uppfanns" på 70 talet när byggena behövde gå riktigt fort och det inte fanns tid att lägga listerna varmt och tempererat innan man spikade upp dem. På en stockholmsger syns det inte om fuktkvoten varit för hög vid uppsättandet.
Smaksak helt enkelt !
 
Smaksak helt enkelt !
Okej för smaksak, men som du nämner så är anledningen till att man stöter att det ska gå fort = man hinner inte vara lika nogrann. Alltså, i mina ögon ser det slarvigt/slött ut om det är i bostaden, säskilt om rummet i övrigt är väldigt fint renoverat.

Lister och listning kan jämföras med ramen kring en tavla. Fel ram tar ner hela intrycket.

Yrkesskadad som jag är så tittar jag ofta på hur man har listat när man kommer in hemma hos folk eller då jag besöker "fina" lokaler.

Å andra sidan är väl den vanligaste "missen" hemma hos folk, att man helt enkelt inte orkade sätta upp lister över huvud taget....
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Rakt/stockholmsgering ser billigt ut...
Riktigt gerat, bitarna passar bra ihop osv ser mer genomarbetat ut.
Är min åsikt iaf...
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
AnneFi
Vi valde att inte Gera. Jag tycker det blev snyggare så faktiskt.
Jag fick vänta på sambon.
Allt är limmat på plats eftersom vår renovering är "provisorisk" då golven ska bytas i framtiden när golvvärme ska läggas.
Här är iaf resultatet
e9bd2049.jpg
82b062bb.jpg
84085f93.jpg
 
Japp, huvudsaken dem sitter där ;)
Och det är nog bra att inte alla tycker lika!
 
Jag tycker att det ser helt rätt ut. O-gerat ger ett modernare snitt helt enkelt.
Om man sedan köper färdiglackerade foder och sätter dem med lim, så går det ju med en himla fart och få upp dem med. :)
 
Vad definierar "modernt" egentligen, är det modernt för att det oftast görs så vid nyprod nuförtiden, att det skiljer sig från hur man har gjort förr? Eller utseendet i sig?
 
Något som ingen pratar om är bredden på foder. 44 & 56 mm är ok att inte gera om man nu inte vill gera men bredare foder bör geras tycker jag. Blir inte snyggt med ogerade 70 foder.
 
"Modernt" är för mig strikta linjer, ljusa färger (mycket vitt), inte för mycket krussiduller och tingeltangel. Färgklickar skall finnas men då i form av fondväggar och möbler. För övrigt mycket ljus alltså.
Här är ett exempel som jag anser som "modernt" snitt.
Den här lägenheten i Norrtälje tilltalar mig, hade jag inte haft hus och jag var på bostadsjakt så hade ett bud på den här inte varit långt borta.
http://hemnet.sfd.se/BildLista/Default.aspx?objgid=OBJ24359_1132876422
Nu så sitter det foder som är profilerade runt dörrarna och då skall det ju vara gerat, ser märkligt ut annars. Jag hade valt släta foder och ogerat. (Eller Stockholmsgerat som ni säger).
 
Redigerat:
verktygsgurun skrev:
Något som ingen pratar om är bredden på foder. 44 & 56 mm är ok att inte gera om man nu inte vill gera men bredare foder bör geras tycker jag. Blir inte snyggt med ogerade 70 foder.
Håller med, därför så skulle jag använda mig av 56 mm släta foder.
 
AnneFi
vi valde 56 mm foder. samma som det kommer att vara i hela huset och 69mm sockel.
jag ville egentligen ha högre sockel men är för lat för att beställa och vänta på leverans.
 
  • Gilla
Ronny Ronnski Pettersson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.