Vi har hittat ett hus till salu som kan passa oss om befintligt vidbyggt garage används som biyta istället. Frågan är då var vi kan placera ett nytt garage.
Se bifogad bild hur jag tänkt mig. Ljusgrått som är markerat grus finns idag bara på infartsvägen och framför gamla garaget.

Är det plats nog på framsidan av huset/svängen på infarten för maskiner att komma fram för att gjuta/gräva för plattan till det nya garaget?

Är det svindyrt att anlägga den grusade delen på gräsmattan?

Ett annat alternativ är ju att behålla befintligt (litet) garage och istället göra en tillbyggnad av huset på nordöstra gaveln, men jag antar att det blir dyrare?
 
  • plantvägentomtkartanyttgarage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar på sista frågan: Svårt att säga vad som kostar mest, ombyggnad av garage+ nybyggnad av garage eller tillbyggnad av huset.
Jag tycker det är lika viktigt att fråga om det är värt att fylla halva tomten med väg/parkering?
 
Precis. Och efter de två senaste åren är det nog många som velat ha mindre väg att skotta, dessutom ska man ju ha någon plats att lägga snön på också...
 
Tanken är att även i fortsättningen parkera bruksbilarna framför befintligt garage, det nya garaget/grusad tillfart ska vara till för att hålla de gamla bilarna i trim och således inte användas vid vinterväglag.

Men ingen som tror sig veta om bredden/kurvan framför huset är tillräcklig för maskiner och lastbilar?

Ett tredje alternativ är att, med grannens tillstånd, bygga till på området markerat med "husvagn" och istället parkera husvagnen norr om huset.

Det bästa alternativet är naturligtvis att hitta ett hus med tomt som passar våra behov, men efter att ha varit på 35+ husvisningar...
 
platon1980 skrev:
Ett annat alternativ är ju att behålla befintligt (litet) garage och istället göra en tillbyggnad av huset på nordöstra gaveln, men jag antar att det blir dyrare?
En sak som ni kan tänka på är att om ni har tänkt att utnyttja ROT-avdraget, så går det bra för tillbyggnad av huset, men inte för fristående garage.
 
Börja med att titta på detaljplanen för området, det är inte säkert att du får bygga något mer på tomten överhuvudtaget.
 
Har kollat med kommunen, 180 +50 komplementbyggnad brutto. Inte mycket kvar att bygga med eftersom huset mäter runt 170 och den gamla boden 25. Enda alternativet är att bygga till den gamla boden, men då lär ju grannen vilja säga sitt med tanke på att de äger halva boden. Skit också, får nog leta vidare, fyra år and counting...
 
Mikael_L
platon1980 skrev:
Men ingen som tror sig veta om bredden/kurvan framför huset är tillräcklig för maskiner och lastbilar?
Du skriver ju inte ut vad bredden är någonstans, men av tomtkartan att döma verkar det vara 4-5 meter ca.
Jag kan inte se att det borde vara några problem.
Grävmaskinen tar väl en max 3 meter i bredd, och den är ju hur rörlig som helst och vänder på en femöring.
Lastbilar med grus och sånt ställer till det värre, men det verkar ju bara vara rak backning när man väl lyckats vrida in sig på tomten. Lastbilarna får troligen lägga av längst in på skaftet så får sen grävmaskinen sprida ut. Väljer du en tillräckligt stor en ska han nog ha räckvidd så det räcker.

Problemen kan möjligen vara när dom ska backa in, är det lång väg att backa? knixiga kurvor osv.
Sen att du har bärighet på tomten för en 30-tons bil. Annars får man först förstärka marken.

Är det källarhus? Det kan ju också bli en oväntat risk, när man kör med oerhört tunga ekipage precis bredvid källarmuren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.