Vi ska bygga hus och har funnit en planlösning vi gillar. Vi behöver hjälp! Vi ska bygga garage och hade tänkt att placera det som på bilden ovan. Nackdelen är att garaget då placeras i sydvästläge vilket kommer göra att vi inte kommer kunna utnyttja detta solläge. Vi har funderat på om man ska spegelvända hela huset och placera garaget på andra sidan men finner flera nackdelar med detta alternativ också. Det finns för- och nackdelar med båda alternativ. Har ni tips på hur vi ska göra? Vi vill utnyttja utsikten över sjön samt ta del av solen sådanna soldyrkare som vi är. Hur skulle ni göra? Vi vill ha planlösningen som den är (ej spegelvända) men vill samtidigt ha garaget på samma sida som tvättstugan/groventren. Hur löser vi detta? Kan man få till någon bra altan tror ni bakom garaget och bygga ut den mot gräsmattan och ändå kunna ta del av solen? Vi har tönkt att göra en trätrall längst hela långsidan på baksidan samt någon sorts veranda/liten altan på framsidan. Hur ska vi placera garage i förhållande till huset? Samt till förhållande till tomten då tomten har lite speciell form. Hur ska vi utnyttja tomten bäst?
Tack på förhand för hjälp!
Tack på förhand för hjälp!
Redigerat:
Jag hade nog helst velat ha en altan i vinkel på hela baksidan och kortsidan mot sjön. Mot vägen kan ni lägga garaget, så får ni lite ljuddämpning på köpet.
Ett "problem" kan vara att huset har en "utmanande" planlösning med vardagsrummet i mitten, och sen sovrum på båda sidorna. Jag hade absolut försökt få kök + vardagsrum som ett L så att man kan utnyttja detta utrymme maximalt utan väggar som tar plats, samt att ni då får in ljus från två sidor i vardagsrummet. Vi har som ni har och jag avskyr att vara i den grottan i mitten som är vårat vardagsrum. Lägg gärna köket så nära altandörr mot baksidan som det går så slipper ni springa ihjäl er på sommaren när ni ska äta ute.
Försök dessutom att lägga sovrummet mot norrsidan, då de annars kan bli väldigt varma om de ligger mot söder/väster. Ligger de mot öst kommer de att vara varma på sommarmorgonen men det kanske man kan acceptera. Att byta plats på köket och master bedroom i ritningen är nog det enklaste om man vill ha ett kombinerat kök/vardagsrum med bästa utsikten. Kan ni lägga tvättrummet någon annanstans går det att få altandörr ut från sovrummet ut mot baksidan också om detta anses viktigt.
/S
Ett "problem" kan vara att huset har en "utmanande" planlösning med vardagsrummet i mitten, och sen sovrum på båda sidorna. Jag hade absolut försökt få kök + vardagsrum som ett L så att man kan utnyttja detta utrymme maximalt utan väggar som tar plats, samt att ni då får in ljus från två sidor i vardagsrummet. Vi har som ni har och jag avskyr att vara i den grottan i mitten som är vårat vardagsrum. Lägg gärna köket så nära altandörr mot baksidan som det går så slipper ni springa ihjäl er på sommaren när ni ska äta ute.
Försök dessutom att lägga sovrummet mot norrsidan, då de annars kan bli väldigt varma om de ligger mot söder/väster. Ligger de mot öst kommer de att vara varma på sommarmorgonen men det kanske man kan acceptera. Att byta plats på köket och master bedroom i ritningen är nog det enklaste om man vill ha ett kombinerat kök/vardagsrum med bästa utsikten. Kan ni lägga tvättrummet någon annanstans går det att få altandörr ut från sovrummet ut mot baksidan också om detta anses viktigt.
/S
Jag tycker planlösningen generellt är väldigt trevlig och förstår varför ni gillar den.
MEN, detta är ett bra exempel på att välja hus efter tomt och inte tvärt om.
Oavsett hur ni vänder huset kommer inte utsikten över sjön (vilket låter väldigt trevligt!!!) till sin rätt från vardagsrummet.... den hustypen ni skulle leta efter är en med vardagsrum i ena änden av huset - som ovanstående skriver hade en vinkel varit perfekt så man kunna sitta i skyddat läge på altan utanför vardagsrummet och njutit av utsikten...
Om ni absolut vill ha den husmodellen hade jag vinklat huset så vardagsrummet kommer mot utsikten, och sedan lagt garaget som det enl planen är nu. Absolut inte optimalt utnyttjande av tomten men.....
MEN, detta är ett bra exempel på att välja hus efter tomt och inte tvärt om.
Oavsett hur ni vänder huset kommer inte utsikten över sjön (vilket låter väldigt trevligt!!!) till sin rätt från vardagsrummet.... den hustypen ni skulle leta efter är en med vardagsrum i ena änden av huset - som ovanstående skriver hade en vinkel varit perfekt så man kunna sitta i skyddat läge på altan utanför vardagsrummet och njutit av utsikten...
Om ni absolut vill ha den husmodellen hade jag vinklat huset så vardagsrummet kommer mot utsikten, och sedan lagt garaget som det enl planen är nu. Absolut inte optimalt utnyttjande av tomten men.....
Liknande trådar
-
Hjälp! Fönster storlek/placering
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hjälp med placering tilluftsdon
Ventilation -
Hjälp med placering av tilluften och fläktar
Ventilation -
Wanna be landskapsarkitekt? Hjälp oss med vår husplacering!
Socialt & Projekt -
Hjälp oss välja fondväggsplacering!
Färg, Måla & Tapetsera