Håller på med ett väldigt gammalt innertak som jag fått fram i köket. Brädorna är från cirkus 1800-tal och ovanpå dessa ligger allt mellan himmel och jord, dock främst gammal säd och pulveriserat virke. Meningen är alltså att brädorna ska bli det nya innertaket i köket men det ramlar ständigt ner massa skit.

Någon som har ett bra tips på hur jag kan täta mellanrummen mellan brädorna? Har testat latex men det fäster väldigt dåligt. Bifogar bild
 
  • DSC_0208.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sjörre skrev:
ovanpå dessa ligger allt mellan himmel och jord, dock främst gammal säd och pulveriserat virke.
Är det vind ovanpå? Det bästa är om du kan rensa bort skräpet. Sopsäckar o skyffel. Kanske en grovdammsugare på slutet. Passa på att isolera samtidigt? :)
 
Nej det är ett sovloft. Har dammsugit med grovdammsugare så noga det bara gick men det åker ändå ner nytt mög..

Lyckades iaf med latex, jag har tätat 10 stycken springor om 2 meter långa ungefär, vilket har krävt 5 tuber latex.
Får åka och köpa 40 tuber till för att klara resten av taket :)
 
Vi har tätat springorna i vår 1800-talspanel med lindrev. Det har funkat bra.
 
Ok! Har du nån bild?
 
Latex i springorna i ett fint gammalt tak? Fick för mig att ni var intresserade av det gamla och att bevara det. Lindrev vore som sagt det självklara. Vill ni ha det perfekt kan ni ju alltid gipsa, spackla och klämma in lite takspottar. Det är ju modernt nu för tiden. :)
 
  • Gilla
Franke10
  • Laddar…
cederbusch skrev:
Latex i springorna i ett fint gammalt tak? Fick för mig att ni var intresserade av det gamla och att bevara det. Lindrev vore som sagt det självklara. Vill ni ha det perfekt kan ni ju alltid gipsa, spackla och klämma in lite takspottar. Det är ju modernt nu för tiden. :)
Nja det är inte viktigt, jag vill ha det mest praktiska. Dessutom springer det en del möss på taket periodvis.

Nu är det dock för sent, är halvvägs igenom..
 
Inte för att jag är någon konservativ typ, men det blir ju komplett stilbrytande att köra in latex i det där...peta väck det du har fått i...och kör transparent silikon istället så det inte syns...fäster dessutom bättre.

Latexen för övrigt, om den inte målas över kommer den dra åt sig smuts och damm och se skitig ut ganska snabbt...

Lindrev kan du ju roa dig med också om du vill...
 
Ja det är ju också en idé :)

Jag ska täckmåla taket vitt dock
 
Aha...jamen då ska du ju köra på med latexen bara...Byggmax och Hornbach har latexfog för en tia per tub.

Sen köper du ett par "kvalitetstuber" och kompletterar/fyller på där den billiga latexfogen spricker när den torkar:)
 
Så ska jag göra det var en bra idé! Jag köpte 44 tuber på byggmax i morse :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.