Vi har köpt ett hus där ett arrende finns.
Tidigare ägare har tecknat ett enkelt sådant 2009 och det löper till 2014.
Det står inget i avtalet om avgifter osv.

Det jag undrar över är om vi bör teckan ett eget avtal med de som vill arrendera?

Hur ska vi förhålla oss till avgiften, inget är sagt eller skrivet. Vad är brukligt att ta för 3,5 hektar skog samt betesmark?

Arrendet gäller för betning av lamm.

Har vi som ägare rätt att fälla träd på vår skogsmark som är ut arrenderad?

Vore tacksam för tips
 
Ni fick ju ett avtal på köpet och det är det som gäller tom 2014 att förhandla om går nog bara om er motpart vill det...

Jag antar att det inte är en kommersiell uppfödning av lamm det är frågan om utan nån granne som har några får/lamm som en hobby. Jag gillar ju det öppna landskap man får av betande djur (inget högt gräs eller sly) så jag skulle kunna tänka mig att betala en slant för att ha djur betande ;).

Ja, du får ta ned trad på din mark dock kanske lite hänsyn till fåren kan vara på sin plats (passa på när de är nån annanstans?).

/ATW
 
ArneTW skrev:
Ni fick ju ett avtal på köpet och det är det som gäller tom 2014 att förhandla om går nog bara om er motpart vill det...

Jag antar att det inte är en kommersiell uppfödning av lamm det är frågan om utan nån granne som har några får/lamm som en hobby. Jag gillar ju det öppna landskap man får av betande djur (inget högt gräs eller sly) så jag skulle kunna tänka mig att betala en slant för att ha djur betande ;).

Ja, du får ta ned trad på din mark dock kanske lite hänsyn till fåren kan vara på sin plats (passa på när de är nån annanstans?).

/ATW
Men om jag fattat det rätt så är det inget arrende om det inte handlar om någon form av betalning, fast jag kan ha fel.
 
Redigerat:
O
tja... är det fråga om skogsmark är den värd lite mer, men betesmark har inget högre värde. så räkna inte med några större summor....
 
Odjuret skrev:
tja... är det fråga om skogsmark är den värd lite mer, men betesmark har inget högre värde. så räkna inte med några större summor....
Det gör jag faktiskt inte :)

Fast om jag skulle få ett eller två lamm per år skulle jag inte klaga ;-)
 
Vad är det för typ av arrende? Enligt jordabalken finns jordbruksarrende, bostadsarrende, anläggningsarrende och lägenhetsarrende. Jordbruksarrende är mest reglerat och gäller jordbruksmark. Bostadsarrende gäller bostad och anläggningsarrende är när arrendatorn hyr marken för att bygga en byggnad (tex. lager, affär eller sportanläggning) för någon kommersiell verksamhet. Lägenhetsarrende är upplåtelse av bara mark för annan användning än jordbruk. Alla former av arrende kräven normalt betalning. Om man missar att betala arrendet kan bli uppsagd med kort varsel. Överlåtelse av arrende är normalt inte tillåtet utan jordägarens tillstånd. Så kolla med jordägaren.
 
Det är ju TS som är jordägare.

Borde inte ngn jordbruksrelaterad konsult/jurist ha koll på läget. Typ LRF -konsult?

Annars bruka väl arrenden ligga i nivå med var marken kan uppbringa i EU-bidrag.
 
Om ni vill att det här ska vara ett arrendeavtal MÅSTE ni ta med en avgift, eller vederlag som det kallas i jordabalken. Vederlaget måste inte vara just pengar, utan kan vara andra typer av motprestationer från arrendatorn.

Skulle ni upplåta marken vederlagsfritt då blir det inget arrende, utan snarare ett allmänt nyttjanderättsavtal.

Ni nämnde att marken är ca 3,5 ha stor och att ändamålet med upplåtelsen är bete för lamm. Det låter som ett jordbruksarrende. Ett tips är att Ni som markägare aldrig skriver ner i avtalet hur stor markens areal är, såvida Ni inte är tvärsäkra på dess exakta storlek (och säg den som är det). Orsaken till att man som markägare aldrig bör göra det är att man annars ger arrendatorn en god möjlighet att i förtid trassla sig ur arrendeförhållandet, då denne kan säga upp avtalet om marken är mindre än vad som avses i avtalet.

Sist gällde det om Ni som markägare har rätt att fälla träd på arrendetomten. Arrenden är en form av totalnyttjanderätt, vilket betyder att markägaren inte har rätt att tillträda området som arrenderas (man kan jämföra med en hyresrättslägenhet, där hyresvärden inte får springa ut och in ur lägenheten som denne vill). Även om Ni skulle vara överens med arrendatorn om att Ni ges rätt att fälla träd verkar det som att ert "arrendeavtal" glider väldigt nära till att vara ett s.k. partiellt nyttjanderättsavtal och då är det inget arrendeavtal.

Mvh/ Total0koll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.