Var på bo mässan i går och pratade med bolaget cremab som pysslar med cellulosa isolering. eftersom jag har ett gammalt hus med olika avstånd mellan bjälkarna så verkar det som det vettigaste alternativet, men han sa att man inte skulle ha nån luftspalt mellan råsponten och isoleringen... det tyckte jag verkade lite konstigt!!.??:( jag sa då att vi satte in mögelstoppers i vårat tak när vi bytte det i sommras, just för att få en bra ventilation, men det gjorde inget, man skulle bara häfta dit typ vindduk eller liknande över hålen på insidan och sen kunde man spruta. men kommer det inte in fukt från yttertaket när det nu då inte är "tätt" och tas upp av isoleringen som då blir förstörd med tiden?:( jag vet inte var jag ska tro just eftersom vi har "hål" rätt ut?? vad tycker ni?? har nån gjort detta innan ? och hur gick det? hur tjock isolerade ni?:blushing:
 
Vad har du för tak? Hur är det läktat, ger detta dig godtagbar ventilation ovan råsponten? Har du ventilerad nock?

Personligen skulle jag alltid vilja ha en viss ventilationsmöjlighet. Jag har inte gjort det du talar om, men har funderat mycket på hur jag själv (i framtiden) ska göra.

Teoretiskt skulle det inte behövas om du bygger renoverar med diffusionspärr (läs plast) på varma sidan. Den enda fukt som då (teoretiskt) borde komma till konstruktionen är från kondens på insidan taket. Är då ventilationen ovan råsponten tillräcklig, behövs ingen mer ventilation.
 
Jag kommer inte att använda plast då jag har ett timmerhus och vill bygga med natur material. och dom sa att man bara ska ha en vindduk som bildar facken, ingen plast.det jag undrar mest över är hur man gör med mögelstoppersen?
 
när vi bytte taket i sommras så bytte vi även råsponten så så här ser uppbygnaden ut inifrån och ut: råspont, takpapp, ströläkt, bärläckt, betongpannor,och två mögelstoppers i varje takstolsfack en vid nocken och en vid takfoten.
 
Beroende på hur tjockt man sprutar så sätter sig isoleringen olika mycket. Jag har 300-350mm cellulosa i snedtaken och där har isoleringen ordnat med luftspalt på ett par centimeter helt själv, runt tre cm skulle jag gissa.
 
Den konstruktion som jag har använt mig av i mitt tak efter en hel del efterforskningar och läsande är följande (inifrån och ut):

- innertakspanel 22x140 hyvlat virke med c:a 3mm lucka
- diffusionsöppen vindduk (Bison)
- cellulosaisolering
- luftspaltbildare av wellpapp
- luftspalt c:a 35mm
- råspont
- underlagspapp
- takplåt

Huset är ett nybygge med stomme av limträbalkar, taket är ett pulpettak på c:a 95m2. Jag har likt "lillsnickrarn" försökt att så långt det är möjligt använda naturmaterial och undvika plastfolie o dyl.

Det ser ut att fungera bra än så länge :)

/fth
 
AnteB skrev:
Beroende på hur tjockt man sprutar så sätter sig isoleringen olika mycket. Jag har 300-350mm cellulosa i snedtaken och där har isoleringen ordnat med luftspalt på ett par centimeter helt själv, runt tre cm skulle jag gissa.
Tillför denna luftspalt verkligen någonting, med tanke på att den inte är ventilerad (antar jag?). Min luftspalt är öppen både nedtill och i nock, vilket jag trodde var avgörande för att ev fukt skulle kunna ventileras bort?

/fth
 
fth skrev:
Tillför denna luftspalt verkligen någonting, med tanke på att den inte är ventilerad (antar jag?). Min luftspalt är öppen både nedtill och i nock, vilket jag trodde var avgörande för att ev fukt skulle kunna ventileras bort?

/fth
Självklart blir det inte en luftspalt i ordets rätta mening, men en viss luftomsättning sker ändå med de ganska häftiga temperatursvängningarna i en icke klimatvind. Cellulosan lagrar en hel del värme under dagen jämfört med glasull/stenull och avger värme på kvällarna. Den varmare luften i ickeluftspalten lär stiga uppåt på kvällarna och ge viss "andasfunktion".
Det är såklart inte något att konstruera efter, bara en iaktagelse vad som skett med isoleringen på min vinda.

Jag har utifrån och in plåt, luftspalt/läkt, oljehärdad masonite på takstolarna, isolering/takstolar, spontat tak, målat masonitetak. (Och fungerande självdrag i vedeldad murstock). Under första året har jag inte varit över 80% rel.luftfuktighet (runt 80% under rötmånaden). Nu på våren ligger det runt 40% beroende på väderlek. Hade glädjande nog ingen frost överhuvudtaget i vinter. Gavlarna på kallvindan är vindtäta och isolerade kanske ska tilläggas, vill gärna behålla den värme som blir och ha lite ventilation. Endast en 150mm gallerventil i var gavel.
 
har nu ändrat mig och ska inte använda det företaget. har hittat ett annat företag som bygger med luftspalt men som vill att vi ska använda plast innanför glesen, var tycker ni om det? jag skulle nog hellre ha diffusionsöppet men "läcker" inte mycket värme ut då??
 
Har för mig att ecofiber har en del info på deras hemsida.
Jag har (ryggåstak) råspont, luftspalt (20mm), masonit, ekofiber, vindtät väv, gles, innertak. Luftad nock saknas också, endast ventilation via takfoten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.