Hej
Köpte hus för 2,5år sedan.
Visningen var i maj och det var vattenburen golvvärme i ett nyrenoverat badrum.
Eftersom det var slutet på maj och varmt ute så fanns ingen värme i golvet.
Första vintern så märkte vi att det är först när tempen ute går ner mot -20
som det blir någon behaglig värme att tala om och innan -10 så är golvet iskallt.
Jag ringde då säljaren, som bad mig ta kontakt med de som utfört arbetet.
Säljaren berättade även att de hade haft samma problem och disskuterat,
med de som utfört arbetet, om en extra pump till denna del(blev jag inte upplyst
om innan köpet). Iaf så besökte jag de som utfört arbetet och fick lämna namn,
adress och tfn. De lovade att återkomma, vilket de inte gjort.

Nu har det gått två år till och jag funderar på om jag kan ställa några som helst krav
gentemot säljaren i denna fråga eller om jag får stå för detta själv?
Vad innebär "vattenburen golvvärme" egentligen?
Är det ok att skriva det i objektsbeskrivningen och att den sedan inte ger värme
förrän det blir -20 ute. Vi har fjärrvärme.
 
Vi har vattenburen värme golvärme i hela huset där man fått justera in slingorna. Någonstans måste det finnas en kran som ger vatten till era slingor, den kranen går troligen att öka eller minska flödet i så att det ger ökad värme/minskad värme.

Hälsn yvonne
 
sblixten skrev:
Hej
Köpte hus för 2,5år sedan.
Visningen var i maj och det var vattenburen golvvärme i ett nyrenoverat badrum.
Eftersom det var slutet på maj och varmt ute så fanns ingen värme i golvet.
Första vintern så märkte vi att det är först när tempen ute går ner mot -20
som det blir någon behaglig värme att tala om och innan -10 så är golvet iskallt.
Jag ringde då säljaren, som bad mig ta kontakt med de som utfört arbetet.
Säljaren berättade även att de hade haft samma problem och disskuterat,
med de som utfört arbetet, om en extra pump till denna del(blev jag inte upplyst
om innan köpet). Iaf så besökte jag de som utfört arbetet och fick lämna namn,
adress och tfn. De lovade att återkomma, vilket de inte gjort.

Nu har det gått två år till och jag funderar på om jag kan ställa några som helst krav
gentemot säljaren i denna fråga eller om jag får stå för detta själv?
Vad innebär "vattenburen golvvärme" egentligen?
Är det ok att skriva det i objektsbeskrivningen och att den sedan inte ger värme
förrän det blir -20 ute. Vi har fjärrvärme.
Hej!

Säljaren har en skyldighet att underrätta dig om eventulla fel i fastigheten dvs. UPPLYSNINGSPLIKT

Men samtidigt så har du en skyldighet att kontrollera så att allting fungerar, dvs, UNDERSÖKNINGSPLIKT

Lite utav en gråzon det där, tror att det enklaste är att du kollar vad det kostar att få det åtgärdat till att börja med, är det inga stora pengar skulle jag nog personligen betala och slippa all huvudvärk !

MVH!
 
Byggingenjören skrev:
Hej!

Säljaren har en skyldighet att underrätta dig om eventulla fel i fastigheten dvs. UPPLYSNINGSPLIKT

Men samtidigt så har du en skyldighet att kontrollera så att allting fungerar, dvs, UNDERSÖKNINGSPLIKT

Lite utav en gråzon det där, tror att det enklaste är att du kollar vad det kostar att få det åtgärdat till att börja med, är det inga stora pengar skulle jag nog personligen betala och slippa all huvudvärk !

MVH!
Jo, jag har förstått det där och faktum är att om jag behöver stå för det själv, så väntar jag med åtgärd, men om detta är säljarens ansvar så vill jag få det åtgärdat.

Om jag förstår det rätt, så skulle jag undesökt detta och inte litat på att det kommer att fungera när det blir kallt och fjärrvärmebolaget släpper på mer/varmare vatten, vilket jag blev upplyst om, men det förstår jag själv att säljaren/mäklaren skulle kunna neka då det var muntligt. Jag förstår inte hur jag skulle kunna kontrollerat det heller.

Så frågan blir väl vad "vattenburen golvvärme" i objektbeskrivningen egentligen betyder.
Om jag själv skulle göra en egen definition så skulle det bli:
"Golvet skall vara behagligt att gå på året runt. Aldrig iskallt, vilket det är nu mesta delen av vinterhalvåret"
Medan det kanske egentligen betyder:
"Det finns slingor i golvet där vatten rinner som är kopplat till fjärrvärmen".

Som sagt jag vet inte och har ingen lust att ringa säljaren och vara en gnällspik som försöker lura till sig pengar. Så därför skulle jag vilja veta vad som gäller, om någon kan hjälpa mig?

Sen tror jag aldrig det kommer att bli en konflikt. Om säljaren har ett ansvar för detta, så tror jag inte de kommer att försöka slingra sig ur utan ta sitt ansvar.
 
Redigerat:
Det är inte säkert att golvärme uppfattas som varma golv trots att det fungerar.

Om temperaturen i rummet är OK så skall slingorna (i normalfallet) inte värma mer, du har troligen en termostat i badrummet som reglerar temperaturen.

I ett välisolerat badrum behöver man ofta inte tillföra så mycket värme från golvärme eller radiatorer, efterssom man ofta har en frånluftsventil där. Det dras in luft från övriga huset in i badrummet, luften sugs sedan ut. Iom att det hela tiden sker en tillförsel av varm luft från övriga huset så behöver inte värmekällan i badrummet jobba lika mycket, den regleras ned av termostaten.

Det kan givetvis ändå vara fel på anläggningen. Uttalandet om att det kan behövas en "extra pump" låter lite märklig.
 
Ang. frågan om säljaren kan få stå för detta. Jag tror att du behöver ha en exakt felorsak fastlaggd innan det går att avgöra. Det finsn en regle om att du måste anmäla fel som du upptäcker till säljaren inom en viss tid från att du upptäcker dem, om du skall kunna räkna med ersättning. Tiden är kort, typ 30 dagar (kommer inte ihåg hur kort).

Då är ju frågan om den "anmälan" du redan gjort räknas som just en anmälan, eller om det bara blir ett bevis på att du känt till felet i 2 år.
 
Det finns en termostat och den har jag satt på max.
Samtidigt har jag satt in en termometer, som visade 19 grader och likväl har det varit iskalla golv.
Kommer nu ihåg att säljaren berättade att de även hade haft dit fírman och fått termostaten undersökt och flyttad, men att det inte hjälpt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.