Byggahus.se
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Nu ger jag upp och stänger den här tråden. Den handlar inte om att bygga och kräver enormt mycket moderering. Den tiden det tar lägger jag hellre på diskussioner som gäller våra kärnämnen. /Moderator
5,2k svar · 284,7k läst
·
lunnabo
lunnabo: Bygg i Sten! [bild] [bild]
54 svar · 271,2k läst
·
nino
nino: [citat] Ja det har jag också gjort någonstans vill jag minnas. Jag får prova alla knep :) Nu är det nog inte inrökt så det är gult utan mer lukt, hoppas jag
77 svar · 150,5k läst
·
anders07
anders07: [citat] Och som sagt, Raid mot krypande insekter, inte vanlig Raid... :)
37 svar · 142,2k läst
·
makeover
makeover: [citat] Hittade du lukten?
78 svar · 137,0k läst
·
Lill72
Lill72: För ungefär 25 år sedan fick jag för mig att ta bort mattan i trappan och i hallen på övervåningen. Slet som ett djur med att slipa bort det där hårda svarta limmet, minns att det tog minst 40 arbetstimmar innan jag var klar och här sitter jag nu med en trären trapp. [bild]
185 svar · 132,3k läst
·
L
Lågfrekvent ljud: [citat] Jag skulle också vilja hitta ett lättare och billigare sätt att mäta lågfrekvent ljud på. Allt jag hittat hittills kostar massor tyvärr…
428 svar · 122,2k läst
·
S
Stegväxellåda: Jag bor I hyddan och eldar lagrad solenergi Alla dagar I veckan. För den som inte vet så stiger varm rök högre än kall luft, så öppna spisen och spjället
830 svar · 119,3k läst
·
Nissens
Nissens: [citat] Jo, jag har förstått att de tog dem med sig, jag var mer nyfiken på vad de sade om dem… Det såg ju ut som att de röntgade dem…
254 svar · 115,8k läst
·
Al B
Al B: [citat] Jag har också såna i min föanterkarm. Vad är det för insekter? Hur tar man bort dom?
33 svar · 112,0k läst
·
H
Hybro: 2003 insåg vi att direktel inte var någon framtid! Gjöt stort fundament i grunden. Murade upp mot Ytongrundens tak. Sågade upp ca 3 m2 av golvet inne i huset. Göt för en armerad platta ovanpå Ytongbalkarna. Med en 125 mmv isolerad luftkanal från stenfotens utsida till mitt i plattan. 1 ton Isokernskorsten monterades. Kul enkelt jobb. En 2 ton täljstenskamin byggdes på plats av en
98 svar · 108,8k läst
·
Patrik440
Patrik440: [citat] Nädå, detta var allt utav xenontyp. Tidigare hade vi typ bara 100 000 Watt kanske att brascha på med när det var halogenlampor. Minns när fotografen stod och kollade med sin ljusmätare och det började ryka om luvan på jackan.. /
37 svar · 103,7k läst
Bananskalare
Bananskalare: I den där frågan så är svårt att verkligen ta dessa seriöst. Jag har väldigt svårt att se problem med pumpen kan bli värre för att man har 15-16 grader. Att det finns en temperatur på 18C det behöver vi inte diskutera. Kroppen har mycket svårare för värme än kyla.
384 svar · 85,1k läst
·
@
@ndreas: [citat] Inte lönt att argumentera med vissa typer av människor. På det ämnet kan jag tipsa om RAW WATER! [MEDIA=youtube]Tsn-wzT8iVo[/MEDIA] (YouTube) Fungera särskilt över de båda personerna som intervjuats och deras kvalifikationer. Tror någon att mannen i fråga skulle kunna låta sig bli övertygad av kvinnan..... Hon som faktiskt har koll (iaf enligt mig)... :crysmile:
114 svar · 72,8k läst
·
P
Poxeman: Bumpar den här tråden. Är det någon som vet om det finns REGLER på hur nära en 400kV kraftledning ett bostadshus får byggas? Jag har hört lite olika rekommendationer och ffa. att det rekommenderas olika på olika ställen. Tacksam för hjlälp.
37 svar · 67,2k läst
lunnabo
lunnabo: [citat] Agatha Christie beskriver i "Arsenik och gamla spetsar" hur man bygger upp tolerans för just arsenik.
238 svar · 67,2k läst
·
T
Trollöra: Fick du någon gång klarhet i vad du hade i väggen? Undrar då jag själv hört ljud som ”rumsterande” inuti ytterväggen på min kolonistuga. Rätt hög ljud (hörs både från utsidan och inomhus), men inget spring, pip el kraftsande (rumstrering är bests ord j kan komma på) Hörs, konstig nog, mest dagtid (ca 14-19) när solen steker som mest på väggen…
19 svar · 65,6k läst
S
Skogsmusen: [bild] Detta har jag försökt dressera våra katter till att göra, men än idag har jag inte kommit på hur vi ska lyckas.:D, skam den som ger sig. Kommer troligtvis att sluta illa.
32 svar · 62,1k läst
·
P
Patrik.L: Jag har klappat igen 50 meter luftspalt (nedre delen av panelen) sen borrat en jädra massa småhål för luftcirkulationens skull.. blev tyst på taket efter det. Aluminiumnät i alla håligheter, längst upp ovanför varje knut på huset fanns det 3 små ingångar intill takstolarna på varje gavel exempelvis. Har även byggt massor av fällor placerade på vindar, under byggnader, vedbon mm.
54 svar · 61,2k läst
·
T
teamswix: Tejpad Byggplast över väggar å tak!:)
8 svar · 59,4k läst
frisken
frisken: [citat] Moderna fler bostads hus saknar iaf den feature äehym
280 svar · 59,0k läst
·
Y
yllwa: hej. jag hade anticimex hemma hos mig, och han och jag pratade om avfuktare. jag har dusch i källare, och istället för och sätta pax ventil, sade han jag bara kunde sätta in en avfuktare. alltså i min källare. jag frågade honom då om vad man ska ställa in den på, och han sade 65%. så det är vad anticimex rekomenderade......... (för mig)
6 svar · 58,5k läst
J
jävla_hus: Vind snitt senaste dygn: Temp=0,8*C RH=71,9% Absolut fuktighet=3.7g/m3 Ute: Temp=-3,6*C RH=88,4 Absolut fuktighet=3.3g/m3 Alltså något fuktigare på vinden än ute, men ändå rätt ok och troligtvis har jag mycket mer mätfel än så...
126 svar · 58,4k läst
·
G
Gesh: Tack för snabb återkoppling, visste inte riktigt vad jag skulle svara... hoppas att miljöexperten har rätt, men hur kan han/hon veta utan att gräva upp tomten? Kommer ni fortsätta kika på om det är möjligt att låta köpet återgå eller är ni trygga i att det inte är några problem?
133 svar · 57,3k läst
·
D
Drömtroll: Verkar ha köpts av någon som har jobbat med fastigheter sedan 80-talet så antagligen visste de vad de gjorde.
193 svar · 57,2k läst
·
A
ansgar46: [citat] Jag frågade hur man styr om man inte mäter RH och fick svaret ovan! Hur instrumentet fungerar var inte avsikten med min fråga! Annars kan jag väl hålla med om att RH är intressant för att bedöma om det är för fuktigt eller inte. Jag kör nu med en enkel avfuktare i krypgrunden och har fått ner RH från över 90% till drygt 60%. De första dagarna körde jag en värmefläkt
39 svar · 57,2k läst
·
H
hildab: Sambon gör det, så då tycker jag att vi hade lite rätt att få ha varit lite oroliga. Men nu är oron över, då det visade sig vara lugnt! :)
15 svar · 57,1k läst
·
F
Fredrik L: Bra och intressant tråd! Min bastuvägg blev som ny efter att ha blivit skrubbad med Klorin. Och det har inte kommit tillbaka på 3 månader!
20 svar · 55,9k läst
·
T
Tovelainen: Hej Tack den där halvmasken från Jula ser bra ut. Tack för tips!
21 svar · 55,2k läst
·
E
Expert Kunnig: Det finns ingenting att oroa sig över. Du kan verkligen lita på mig. Jag har mycket kunskap (speciellt om mesoteliom) och övriga asbestrelaterade sjukdomar. Nutilldags håller jag på med att komma på ett effektivt botemedel mot den obotliga cancertypen mesoteliom som ska bli verklighet. Det är inte ett botemedel som gör tumörutvecklingen långsammare, utan den ska göra att patienter
67 svar · 53,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.