Hej!
Jag och min sambo har precis köpt hus och skrivit på kontrakt för någon vecka sen och får tillträde 12 juli. Det framkom igår att bergvärmepumpen inte mår helt hundra utan fellarmar, och att detta har säljarna känt till då säljaren över sms erkände att de låtit bli att serva den de senaste 5-10 åren. Men det här är ingenting som har framkommit till oss trots vi har ställt frågor om pumpen. Detta har generat att värmen i huset har varit helt avstängd och att varmvattnet var borta pga detta. Säljaren löste detta genom att stänga av och sätta på värmepumpen, vilket dock inte är en lösning på problemet enligt manualer utifrån det felmeddelandet som var. Säljaren har således undanhållit information om kända fel på värmepumpen, som vi som köpare aldrig skulle kunna hitta inför kontraktsskrivning.

Trädgården börjar också att förfalla där gräs, ogräs och allt växer helt okontrollerbart. Ingenting är gjort sedan visningarna. Vad har dom för skyldigheter tills vi tillträder? Säljaren har ju en vårdplikt enligt lag tills det faktiska tillträdet sker.

Har någon varit med om liknande situation och hur löstes det?

• Gilla
mvh
  • Laddar…
Hannahusbyggare Hannahusbyggare skrev:
Hej!
Jag och min sambo har precis köpt hus och skrivit på kontrakt för någon vecka sen och får tillträde 12 juli. Det framkom igår att bergvärmepumpen inte mår helt hundra utan fellarmar, och att detta har säljarna känt till då säljaren över sms erkände att de låtit bli att serva den de senaste 5-10 åren. Men det här är ingenting som har framkommit till oss trots vi har ställt frågor om pumpen. Detta har generat att värmen i huset har varit helt avstängd och att varmvattnet var borta pga detta. Säljaren löste detta genom att stänga av och sätta på värmepumpen, vilket dock inte är en lösning på problemet enligt manualer utifrån det felmeddelandet som var. Säljaren har således undanhållit information om kända fel på värmepumpen, som vi som köpare aldrig skulle kunna hitta inför kontraktsskrivning.

Trädgården börjar också att förfalla där gräs, ogräs och allt växer helt okontrollerbart. Ingenting är gjort sedan visningarna. Vad har dom för skyldigheter tills vi tillträder? Säljaren har ju en vårdplikt enligt lag tills det faktiska tillträdet sker.

Har någon varit med om liknande situation och hur löstes det?
Angående värmepumpen så beror det på hur gammal den är. För en äldre pump är detta något som kan vara förväntat, annorlunda om den är ny. Om säljaren gett garantier så ska detta gälla även om det är en äldre pump.
Angående trädgården så beror det på vad som står i kontraktet. Det finns en övergripande vårdplikt, men det gäller nog knappast gräsklippning eller trädgårdsvård i övrigt, även om de flesta säljare nog sköter detta ändå. Om det inte är höga kostnader för att fixa får ni nog leva med detta.

• Gilla
TuVu och 3 till
  • Laddar…
Det är en äldre pump från 1997, men eftersom säljaren sa till oss att den aldrig har krånglat och att det står i frågeformuläret att det aldrig har varit problem. Och nu i efterhand framkommer det att den brukar larma så har räknas det väl som information som har undanhållits från oss som köpare?

Det är dåligt av säljarna men är värmepumpen så gammal får ni räkna med att den havererar vilken dag som helst och således inte har något värde.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Hannahusbyggare Hannahusbyggare skrev:
Det är en äldre pump från 1997, men eftersom säljaren sa till oss att den aldrig har krånglat och att det står i frågeformuläret att det aldrig har varit problem. Och nu i efterhand framkommer det att den brukar larma så har räknas det väl som information som har undanhållits från oss som köpare?
Om pumpen är så gammal så är den i princip helt avskriven och utan restvärde så ni har en uppförsbacke. Om säljaren lyckas starta om efter larm så har den ju fungerat. Att driva ett ärende på dess grunder är tveksamt. Ni kan ju försöka att få säljaren att betala en service som ”good Will” men om det inte fungerar får ni nog lösa problemet själva ni visste ju att det var en äldre pump med kort återstående livslängd.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Om bergvärmepumpen är 27 år gammal har den överskridit sin tekniska livslängd. Man brukar prata om 15-20 år.

Att de sagt att den inte krånglar/aldrig varit något problem med den i kombination med att den fungerar med "enbart" en omstart då och då hade varit motstridigt om det var en 5år gammal pump, men med den här åldern så är det tämligen rimligt att anse att den fungerar som förväntat, eller snarare över förväntan.

Att de inte servat den de senaste 5-10 åren är i sig inte något fel, utan något man själv kan välja som husägare. Garantierna är ju slut för länge sedan.
Så länge de inte gjort några utfästelser om att den faktiskt ska vara ser (helst av namngiven utförare) vad regelbundet på senare tid så har de inte heller gjort något fel.

Själv har jag en 5 år gammal pump som ibland "larmar", med fel som jag vet är ofarliga och fullt naturliga på grund av förutsättningarna när de sker, så de ignorerar jag eller, om jag blir irriterad nog på blinkandet när jag står där så återställer jag larmen. Om jag kom ihåg det skulle jag berätta det för nästa ägare, så att de slipper ringa supporten för att få reda på det jag redan vet, men jag skulle fortfarande påstå att den fungerar felfritt och utan att krångla, med gott samvete.

I och med att ni har köpt ett hus med en närmast 30-årig värmepump hoppas jag att ni har i er budget att byta ut den precis när som helst. Den kan hålla i något/några år till, men den kan dö idag, eller med större sannolikhet när det är riktigt kallt och ni är bortresta.
Så det är dags att börja kolla på vad ni vill ersätta den med.

Det är iofs rätt fult att direkt hävda att värmepumpen fungerar i frågeformuläret. Och jag kan nog tycka att man borde kunna "stressa säljaren" medlite klagomål på det. Rent formellt är et tveksamt om du kan räkna med någon ersättning. Så dra inte på dig juristkostnader här. En så gammal pump kan lika gärnja fungera perfekt, men totalhaverera dagen efter tillträde.

Oroa dig inte för mycket för ogräset, det löser sig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.