Byggahus.se
Hej!

Är nyinflyttad i mitt nyköpta hus och har upptäckt att det är dåligt tryck i vattnet. Jag har egen brunn och jag har en pump som pumpar in vattnet från brunnen ute i trädgården. Inne i källaren så står det en hydrofor som ser till att där är tryck i vattnet.

Jag kan inte mycket om just egna brunnar tyvärr men har gjort mitt bästa. Vi gjorde idag en avluftning/tilluftning eller vad man kallar det. Man tömmer hydroforen på vatten så att själva luftkudden blir större och på så sätt får man större tryck. MEN så var tyvärr inte fallet. Trycket ligger stadigt på 1,6bar.

Det är nog inte en kompressor som gör att det blir tryck utan självtryck av något slag? Jag vet inte ärligt talat.

En fråga också. Jag begriper inte vad de två rattarna på hydroforen gör. Någon som vet?

Jag postar några bilder på anläggningen så hoppas jag att det finns en vänlig själ som kan hjälpa mig.
 
  • bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftkudden är till för att hydroforen ska kunna buffra vatten så pumpen inte behöver gå så ofta. Pumpen ger trycket och tryckbrytaren stoppar och startar vid lämpliga tryck. Troligen problem med tryckbrytaren eller pumpen.
 
Jag tycker 1,6 bar låter lågt, jag har en liknande hydrofor och den går mellan 3-4,5 bar.
Kolla om du hittar tryckströmbrytaren och om det går att ställa upp trycket, den ser ut ungefär såhär.
http://www.timastbo.se/hydrofor.jpg

Kan finnas med både 1 eller 2 fjädrar som på bilden, den med 1 fjäder har en fast intervall hur mycket tryck den ska tappa innan den sätter igång pumpen och den med 2 så ställer du in intervallet själv.

Har för mig att man skruvar åt fjädern om man vill ha högre tryck
 
Redigerat:
Bezt skrev:
Jag tycker 1,6 bar låter lågt, jag har en liknande hydrofor och den går mellan 3-4,5 bar.
Kolla om du hittar tryckströmbrytaren och om det går att ställa upp trycket, den ser ut ungefär såhär.
[länk]

Kan finnas med både 1 eller 2 fjädrar som på bilden, den med 1 fjäder har en fast intervall hur mycket tryck den ska tappa innan den sätter igång pumpen och den med 2 så ställer du in intervallet själv.

Har för mig att man skruvar åt fjädern om man vill ha högre tryck
Dessa fjädrarna, var sitter de? Sitter dessa vid pumpen? Jag ser inget på pumpen nämligen. Möjligen om det finns något under den vita plåtkåpan på pumpen?
 
Redigerat:
Det måste finnas en tryckströmbrytare någonstans. Kanske sitter den inbyggd i pumpen. Pumpen verkar för övrigt vara av modell Äldre, så det kan vara så att den inte orkar trycka högre. Går pumpen hela tiden, eller stannar den imellanåt? De två "rattarna" är avstängningar till vattenståndsröret. Du ska ha så mycket luft i tanken att du ser vattennivån på ungefär halva nivån i röret.
 
På märkskylten till pumpen står det "Tryckhöjd 7 m". Det motsvarar inte mer än ca 0,7 bar, så frågan är om pumpen klarar att ge så mycket mer än det du har idag. Troligen är tryckströmbrytaren ibyggd i pumpen.
 
Ja det låter ju lite klent, men en ny pump som överstiger de specar som din pump har är inga problem att fixa för en rimlig peng.
T.ex. den här. http://www.dinvvsbutik.se/4015p-tvra-p-49266.html

3-fas, 400 V
Sughöjd max 9 m
Maxkapacitet 60 l/min
Maxtryck 0,53 MPa (5,3 Bar)
2500 kr

400 V är att föredra så slipper man blinkande lampor och liknande.
 
Nu vet jag itne mer om de här pumparna än att jag satte in en hos mina föräldrar som fungerade felfritt under 7-8 års tid, sedan byttes det till djupborrad brunn, det var alltså inte pumpen som gav upp.

http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1395

Betydligt billigare än den ovan nämnda iaf. Fast det var nog den kraftigare varianten jag installerade:

http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1396 Finns givetvis ännu kraftigare men till ett vanligt hushåll är det väl tveksamt om man nyttjar på något sätt.
 
Patrick E skrev:
På märkskylten till pumpen står det "Tryckhöjd 7 m". Det motsvarar inte mer än ca 0,7 bar, så frågan är om pumpen klarar att ge så mycket mer än det du har idag. Troligen är tryckströmbrytaren ibyggd i pumpen.
Det vore ju surt att behöva byta pump. Jag har letat efter denna tryckströmbrytare idag och hittar inget som folk beskriver. Jag har tagit bilder på pumpen med kåpan av, om det nu hjälper någon att förstå hur den fungerar.
 
  • bild 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkskylten talar sitt tydliga språk, pumpen ger inte mer. Med 165W effekt får du vara glad för det, den verkar inte vara avsedd för hydrofordrift som vi tänker oss det. Angivna 0.7bar och 12l/min verkar vara tänkt för att under långa perioder fylla ett förråd på tex taket från en liten källa eller ett vattennät som inte är att lita på. Man ser ofta liknande pumpar i länder med en helt annan standard på försörjning än vi är vana vid, med kallvattentank på vinden och svarta plastbehållare på taken för varmvatten.

Bara att byta pump till tex den mrVoodoo visar i #8 eller någon liknande, det finns mängder av olika som passar bra.
 
GK100 skrev:
Märkskylten talar sitt tydliga språk, pumpen ger inte mer. Med 165W effekt får du vara glad för det, den verkar inte vara avsedd för hydrofordrift som vi tänker oss det. Angivna 0.7bar och 12l/min verkar vara tänkt för att under långa perioder fylla ett förråd på tex taket från en liten källa eller ett vattennät som inte är att lita på. Man ser ofta liknande pumpar i länder med en helt annan standard på försörjning än vi är vana vid, med kallvattentank på vinden och svarta plastbehållare på taken för varmvatten.

Bara att byta pump till tex den mrVoodoo visar i #8 eller någon liknande, det finns mängder av olika som passar bra.
Vad tråkigt att höra. Då får jag leva med detta låga vattentryck till jag renoverar köket och kan byta pumpen :)

Tack alla för hjälpen! Mycket uppskattat!
 
G
Hjälpte mig med , tackar ! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.