Byggahus.se
Hej,

Anlitade ett företag för att totalrenovera badrummet, efteråt känner jag att trycket - framförallt i duschen - är väsentligt lägre än innan. Duschblandaren satt i badrummet innan renoveringen men takdusch och handuschsetet är helt nya.

För att det skall fungera behöver jag köra fullt ös på duschblandaren och kör jag handduschsettet fungerar bara egentligen ett av lägena. Håller jag handduschsettet uppåt i riktning mot taket kommer vattnet kanske 50 centimeter upp max, mer än så orkar inte strålarna. Detta kan ju inte vara okej / normalt I ett totalrenoverat badrum?

Sedan vad jag förstår så påverkar inte själva varmvattenberedaren trycket något? Det är oavsett samma vvb som innan. Vad som får mig dock att bli fundersam är om problemet är att hantverkaren använde rör med mindre diameter än det rör som utgick från varmvattenberedaren? Skickar med bild.
 
  • Kopparrör med olika kopplingar och avlängningar som syns under en renoverad installation, möjlig orsak till lägre vattentryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
15mm rör?
 
Har du kollat silarna? Kommer det skit i rören under bygget täpper det gärna till silarna.
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
En fundering, det blir väl mer snålspolande på allt från toaletter till kranar.
Det blandas ju in mer och mer luft i blandarna för att mängden vatten ska bli mindre när man duschar.
Om det inte sitter skit i silarna som föreslagits innan så kanske det inte kan bli högre tryck.
Ingen sanning utan bara en fundering.
Finns inte många orsaker.
För lite vatten till blandaren= dåligt tryck
För lite vatten genom blandaren= dåligt tryck
För lite vatten genom munstycket= dåligt tryck
 
L Lassiter skrev:
15mm rör?
Nej, ser inte ut så. Köpte ett billigt skjutmått och ser ut att vara 10 eller 12. Jag har gjort något test att fylla upp en hink direkt från blandaren via en släng och det gick nog okej men tycker både trycket i takduschen och handdusch munstycket är väldigt klent i alla lägen.

Har han som installerat det gjort fel? Den anslutande stammen från varmvattenberedaren har 20 mm tjocka rör.

Har inte testat att rensa silarna på blandaren än.
 
  • Skjutmått mäter tjocklek på rör, indikerar 10-12 mm, oskärpa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.