Byggahus.se
Handgrävd brunn. Ringpump. Tryckkärl.

Den ser till att trycket är rätt i kärlet men det blir inget drag i kranen. Ca 2l/min uppskattningsvis.

Jag har tömt kärlet så att vattennivån gick ner på mätglaset till hälften. När jag slår på den igen så toppfyller den mätaren och trycket går upp till 2,6bar.

På sista bilden ser ni en liten lucka. Om.jag öppnar den, ska det verkligen komma vatten där då? Kan någon beskriva hur tryckkärlet ska fungera i praktiken.

DSC_0798.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I skrivande stund tömmer jag den helt.
 
Kan konstatera att jag inte tömde det första vändan. Rinner rikligt än.
 
Det tar ju aldrig slut på vatten? :D Passade på att riva lite matta under tiden..

DSC_0803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska inte ett tryckkärl vara rent och fint på insidan?

DSC_0804.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Våra vattenledningsrör, och hydroforen, påminner mer om avgasrör än vattenrör invändigt. Eget vatten må se klart ut i brunnen, men det innehåller ju både det ena och det andra som med tiden avsätter sig i systemet. (Kalk, järn, mangan, humus etc) Det ser ut som ni har mkt järn i ert vatten? (järnoxid = rost)

Hydroforen innehåller luft och vatten. Vatten komprimeras inte, men det gör luft. Luften samlas i toppen ovanför vattnet och agerar tryckfjäder. Pumpen trycker in vatten och luften komprimeras => trycket stiger tills det uppnår det inställda maxtrycket då pumpen slår av. Den komprimerade luften pressar ut vattnet när kranen öppnas. Allteftersom vatten trycks ut ur hydroforen genom kranen så minskar trycket, (luften expanderar). Till slut har trycket sjunkit till det nedre inställda värdet, då startar pumpen och trycker in mer vatten (luften komprimeras) osv.

Tyvärr "äts" luften upp av vattnet vilket gör att ny luft behöver tillföras i toppen lite nu och då. Hur ofta beror på vattenförbrukningen. När hydroforen varit tömd och fylls upp igen så är luftkudden maximalt stor. Det gör att mkt vatten kan tryckas ut innan den nedre tryckgränsen nås. Dvs pumpen går inte så ofta, men när den går så går den en längre stund eftersom det är mer vatten som ska fyllas på. Ju mer av luften som "ätits upp" av vattnet desto oftare slår pumpen på.

Luft kan tillföras antingen genom att tömma hydroforen helt på vatten, och sedan återfylla den, eller så monterar man en luftpåfyllningsnippel i toppen och ansluter en däckpump. Används en kompressor så bör den nog vara oljefri.

Den lilla luckan är en renslucka skulle jag tro. (Jag har aldrig öppnat min.)

När du nu tömt hydroforen helt, och återfyllt den med vatten, så bör allt fungera som det ska.
(Antar att maxtrycket är mer än 2,6 bar? Jag har ställt vårat på 4,5 bar, då vår pump ger max 4,7 bar.)
 
  • Gilla
Hybridnyckel och 1 till
  • Laddar…
Jahopp, då har man efter lite om och men lärt sig hur kallvattensystemet fungerar :) Eller ja, inte fungerar. Allt är frid och fröjd tills ledningen som går ut i huset efter tryckkärlet. Där måste det vara en flaskhals alá grande. Med största sannolikhet är det skit som följt med från tryckkärlet.

Vattnet är klart och fint från brunn men ej testat. Det är på G. Men inuti tryckkärlet ser det ut som en hink Falu rödfärg om man rör om i botten lite.

Men trycket från kärlet verkar det inte vara något problem med.

Min tanke nu är att tömma hela systemet och gå upp med kamera från tryckkärlet för att se om jag kan hitta på något lurt. Gör jag ett fynd så tänkte jag be spolbilen, som ändå ska spola avloppen på tisdag, att ta en tur även i kallvattenledningen samt blåsa ur tryckkärlet.

Vad tror ni om den planen? Målet är såklart att byta alla rör ovanför marken men just nu vill jag bara att det ska funka så att vi kan ta det senare, när det passar. Och då under lite mer kontrollerade former. Badrummets stam byts nu i maj och toaletten funderar jag på att göra snart också.

Källaren får sig nya vattenledningar i samband med bergvärmeinstallationen.
 
Tack Oldboy! Synd att svaret inte kon tidigare :p Nu har jag precis konstaterat allt du skrev vilket iofs var väldigt roligt att lära sig. Ditt svar hade varit perfekt!

Känns som att ett vattenprov skall skickas omgående :)
 
Tack för bekräftelsen är det jag försöker säga ;)
 
kulle
Har du gamla galvade rör ut i huset så är det troligt att dom är igensatta, därav det dåliga trycket.
Om du inte har en ventil redan så sätt i en sådan, då är det lätt att fylla på luft när det behövs.
http://www.rinkabyror.se/artikel/luftnippel-cykelventil/

Edit: Artnr: 9012 brukar passa på toppen
 
Redigerat:
Låter som att det är så :) Sen har dom blandat rörmaterial ganska friskt så det är ju inte så konstigt om det har börjat reagera nu. Dessutom lär det ju ha följt med en hel del skräp från tryckkärlet.

Tack för tipset! Skall genast inhandlas :)
 
Redigerat:
http://www.rinkabyror.se/artikel/pumpanlaggning-10-0-150/

Det här var ju billigt för att få en ny fräsch anläggning! Trappan ska ju ändå byggas om pga. röta så jag tänkte gjuta nytt golv och byta brunn när jag ändå är i farten. Att då komplettera ned ovanstående skulle kännas trevligt och tryggt.
 
Spelar det någon roll om man sätter in en galvad eller glasfiber? Är hållbarheten sämre hos glasfibervarianten?
 
Dom galvade är princip alltid hydroforer, dvs vatten och luft i samma tank. Luften kommer ätas upp av vattnet vart efter. Dom i glasfiber är i princip alltid hydropresser, dvs luften är i en balong inne i tanken som agerar mottryck åt pumpen. Jag hade utan tvekan valt en hydropress om jag nyinstallerat en pumpanläggning, inte minst för att slippa fylla luft. De sägs dessutom vara något effektivare, man kan alltså ha en mindre tank.

Det är dock med största sannolikhet inget fel på hydroforen du har. Med det vatten du verkar ha så kommer du få igensättningar här och var då och då, oavsett om du har hydrofor eller hydropress. Får du fart på detta nu så kommer du om några dagar ha en dålig stråle i kökskranen, handfatet osv på grund av bös som släpper och samlas i silarna i kranarna i stället nu när du varit inne och rivit.

Gör en storstädning så ska du se att det löser sig. Börja med att öppna luckan på hydroforen och rengör den invändigt nu när du ändå har den tom. Det underlättar om du har vatten någon annan stans ifrån i slang eller kan göra en tillfällig fulkoppling av vattenslangen direkt från din brunnspump.

Leta sedan upp pressostaten, dvs den brytare som styr när pumpen ska arbeta. Ser ut så här: http://www.rinkabyror.se/artikel/tryckbrytare-3-fas/
Ta loss den och rengör anslutningen försiktigt!

Kolla om det sitter några filter efter hydroforen. Brukar se ut så här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/filterhusnyckel/
Eller så här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/smutsfilter-15r/
Eller som en stor flaska som står på golvet.
På den första typen skruvar man av den del som är blå i bilden (är ofta genomskinlig på andra märken)och tar ut innanmätet och rengör eller byter.
På den andra typen lossar man det lilla locket och rengör den lilla nätkorg som uppenbarar sig inuti.
Vad gäller flaskfilter så bör man ha en manual innan man ger sig på dom.

Sätt ihop alltihopa igen och fyll upp hydroforen. Det ska vara ca 1/4 luft i toppen om du inte använder kompressor.

Vänta som sagt någon dag och rengör sedan alla silar i kranarna.

Hjälper inte detta så kan du börja fundera på att spola rör eller byta delar.
 
Du är inne på något :) Den inringande delen tror jag är boven i dramat. Jag minns att jag tittade på den men tänkte att en sil bör vara större. Detta skulle förklara flödet som är i källaren. Dvs. är det stopp i silen så blir det självtryck från övriga systemet eftersom det hänger ihop efter tryckkärlet. Om den inringande delen är en sil så sitter den efter T-kopplingen ut på systemet och inte till tryckkärlet. Det är en väldigt trolig anledning! Tänk om det vore så enkelt :x :wow:
Ny bitmappsbild (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu måste jag försöka ta mig ut idag och se om det kan fungera.. spolbilen kommer på tisdag och då får dom blåsa igenom hela systemet. Jag ska bara göra rent alla filter först.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.