Byggahus.se
Hej,
Min frågar är hur ofta man ska behöva rensa filtren i sin duschblandare?
Om man ens överhuvudtaget ska behöva rensa dessa?

Jag har problem med beläggningar i varmvattnet som sätter igen filtren i min duschblandare. På senare tid tycker jag att problemet blivit värre.
HUset är från 1964 och jag har bott här sedan 2002

2005 bytte jag min duschblandare.
Huset hade då en gammal oljepanna där radiatorvatten och varmvatten var ihopkopplat (jo det låter konstigt, men sant)
2006 bytte vi ut pannan/varmvattenberedaren och drog om varmvattnet. Pannrummet fick nya kopparrör och det drogs nya ledningar (slang) till kök respektive badrum. Själva badrumet har kvar de gamla rören och det är runt 3m rör kvar från den "nya" slangen är inkopplad.
2008 Började få dåligt tryck i varmvattnet. När barnen hade lekt med plastdjur i badet så såg man även att de va blev bruna "slamrester" i om man glömt klämma ut vattnet.
Efter lite felsökning kom jag till slut på att rensa filtren i duschblandare som var rejält fulla.
2009 December nu var det dålig tryck igen och jag rensade filtren

Nu är problemet att jag tycker att trycket redan börjat bli dåligt (efter en månad).

Att filtren blbev igensatta efter 3 år i första läget kanske man kan anta vara normalt eller?
Men att de blev igensatta igen efter 1 år är kanske mindre bra?
Men att de redan börjar minska trycket kan väl inte vara normalt?

Pannan är en Nibe 300 något. Om jag förstår det rätt så har den ingen offeranod eller liknande som ska bytas.

ÄR det normalt?
Vad kan det bero på?
VAd ska jag felsöka och vem ska jag kontakta för att kolla upp det ordentligt?
Kan det vara pannan som börjat korrigera redan? Eller är det kvarvarande rörbitar som släpper ifrån sig så mycket avlagringar? Varför såg jag inte det från början i så fall?
Eller är det bara blandaren som sätter igen sig fortare? Kanske ligger nån skit i den som jag inte får bort (Det är en FM mattson standard duschblandare

Det jag funderar på är om det finns något enkelt sätt att testa sitt vatten (nån sticka eller andra knep). Det är ju lite svårt att bara gå efter blandarens filter.

Edit:
Trycket är inte katastrofalt dåligt ännu. Det motsvarar ungeför vad ett vanligt "snålfilter" i slangen åstadkommer.

En sak som skilket användandet från förr är barnen ibland lek-duschar och då får de duscha lite längre med lite mindre tryck påvridet. Kanske är det så att att om man låter det rinna länge med låg tryck så sätts det lättare igen?

Nu är detta mycket beroende på munstrycke osv. Men om jag kör en vattenstråle från duschmunstycket 90% ut från vägg till vägg (totalt 1,5 avstånd) så faller strålen 1,2m på enbart varmvatten och 0,8m på enbart kallt.
Jag tror att vi har ungefär 2,5 bar in i huset och med rena fina filter så är det bra tryck. Jag hade inte tänkt kolla filtren riktigt än för jag vill se hur mycket sämre det blir om någon månad
Angående rören så tror jag att det faktiskt är gamla järnrör som används original. Kan det vara boven. Man har ju inte direkt att göra om hela badrummet = 200 000 kr.
 
Redigerat:
Jag är nu lite osäker på vad jag har för rör. Hur ser man det?
De är brunfärgade med lite brons/koppar skimmer, men inte glansiga som nya rör
De är inte gråa. Jag vet inte hur det ska se ut.
När de dragit de dragit in den nya pannan så har de klämt fast de nya kopparrören direkt på det gamla.
Varmvattnet är som sagt: Ny Koppar -> Slang -> Gamla rör
 
Redigerat:
Börja med att göra en vattenanalys. Eller i allafall kolla pH-värdet på vattnet. Du kan köpa lackumuspapper i zoo-affärer (används visst till akvarium).
 
Jag har precis tappat upp ett par glas vatten från olika kranar som jag tänkte skulle stå för att se. Om jag får avlagringar i barnens vattendjur så borde det väl även komma i glasen? Det kan dock vara så att avlagringarna kommer från barnens skumbad eller nåt annat.
Vattnet ser dock helt klart ut och smakar inte konstigt än så länge.
Vad mer än PH kan mäta? Det finns ju såna där kit som har till polen.

Det som jag främst skulle veta är om jag har järn eller koppar och hur man kollar upp det.
 
Det bästa är att göra en riktig vattenanalys, kostar runt 1000-lappen har jag för mig. Har du järn i vattnet brukar man få missfärgat sanitetsporslin.
 
Blev lite fel angående smaken. Visst så känner man att varmvattnet smakar litegrann, men de antar jag är helt normalt? Alla får väl lite utfällningar i varmvattnet. Frågan är bara hur mycket.
Jag tror att det kanske syns lite i mina glas som jag har stående nu också. Lite mer i det glas som kommer från duscken jämfört med köket som bara har någon decimeter kvar av det gamla systemet.


JAg ser inget konstig i toaletten, men den har ju bara kallvatten (Som är helt enligt det gamla systemet från 1964). Jag ser heller inget konstig i handfattet (missfärgningar). Däremot syns det i fogarna på kaklet i duschen, men det ser ut som klassiska kalkproblem.

Vart kan jag vända mig för en vattenanalys?
Jag har sökt runt lite och det mesta verkar handla om att analysera kallvattnet/dricksvattnet och att försöka sälja på en någon slags filteranläggning :)
Jag hittar inget som vänder sig mot varmvatten och rimliga nivåer där (det lär ju skilja från dricksvatten, som sagt man känner att varmvattnet smakar lite...)
 
Redigerat:
Jag fick tips att testa med en magnet och fick följande:

Jag har provat med en kylskåpsmagnet och en leksaksmagnet. När jag plockat fram alla rör jag kommer åt så ser de ut som koppar, de är t.o.m grön ärg på vissa delar. Om jag tar magneterna på så märker jag dock att en del rör är ytterst svag magnetiska och en del verkar helt omagnetiska (t.ex. är framledningen på raditorerna något mer magnetisk än återledaren). Det är dock inget som är i närheten av vad ett kylskåp och jag får inte kylskåpsmagneten att fastna någonstans (utom på undersidan av själva duschblandaren om man låter det sitta en stund - men den är ju garanterat inte i järn iallafall).

Den delen som jag fick starkast magnetistm på (dock utan att något är i närheten att fastna) är själv infästningen av duschbladaren i väggen. Alltså de muttrar (kromfärgade) som man fäster blandaren i. Tar man på en gammal pluggad anslutning så får jag dock ingen magnetism alls.

Är det normalt att även kopparrör är lite magnetiska då?
Om det skulle vara järn så skulle magneten nypa till ordentligt?
Det mest lutar alltså åt att allt är koppar? Eller?

Edit:
Läste dock att koppar ska vara omagnetiskt. Kan det vara mina gamla järnradiatorer som fått in järn i rören eller något?
 
Då måste det vara kopparrör du har, ärgar de grönt så....

Ang. vattenanalys så kan nog din kommuns miljökontor tipsa dig om laboratorium. Om du använder något som du hittat på nätet så kolla så de är ackrediterade av SWEDAC och att du får ta del av analysresultatet så de inte bara försöker sälja på dig filter.

Analysen görs av kallvattnet eftersom det är är viktigt att veta att om det är där urspringet till problemet finns eller om det uppstår senare. Att du inte har problem med kallvattnet är ingen garanti, fenomen kan förstärks kraftigt när vattnet värms upp. Utan att föregå något så är nog sannolikheten rätt stor att du kommer behöva någon form av filterlösning.

Vi har för lågt pH (6,5 ungefär) och har lite för mycket järn i vattnet, om vattnet stått stilla ett tag så blir vattnet missfärgat, varmvattnet mer än kallvattnet. Sonens badleksaker får också en äcklig sörja i sig efter ett tag (om det nu beror på det vet jag inte).

Vi kommer installera en filterlösning i vår som rättar till problemen, men den behöver inte kosta 10-20 tkr om man är lite händig själv.
 
mexitegel skrev:
Då måste det vara kopparrör du har, ärgar de grönt så....

Ang. vattenanalys så kan nog din kommuns miljökontor tipsa dig om laboratorium. Om du använder något som du hittat på nätet så kolla så de är ackrediterade av SWEDAC och att du får ta del av analysresultatet så de inte bara försöker sälja på dig filter.

Analysen görs av kallvattnet eftersom det är är viktigt att veta att om det är där urspringet till problemet finns eller om det uppstår senare. Att du inte har problem med kallvattnet är ingen garanti, fenomen kan förstärks kraftigt när vattnet värms upp. Utan att föregå något så är nog sannolikheten rätt stor att du kommer behöva någon form av filterlösning.

Vi har för lågt pH (6,5 ungefär) och har lite för mycket järn i vattnet, om vattnet stått stilla ett tag så blir vattnet missfärgat, varmvattnet mer än kallvattnet. Sonens badleksaker får också en äcklig sörja i sig efter ett tag (om det nu beror på det vet jag inte).

Vi kommer installera en filterlösning i vår som rättar till problemen, men den behöver inte kosta 10-20 tkr om man är lite händig själv.
Det låter ändå lite som att du menar att detta är ett allmänt problem och kanske inte något i min anläggning, men att jag ändå behöver filter?
Efter att pratar med en rörläggare så har jag nu tappat upp två flaskor vatten.
En från köket som bara har nya rör på slang samt en från duschen. Nu ska de stå ett par dagar.
Bereddaren ska inte tillföra något enligt honom då den är Cu modell (emalj kan vara värre här i gbg).
Bra (eller hur man ska säga) att det inte bara är jag som får sörja i leksakerna. Jag testade precis att det inte är magnetiskt iallafall. Det är ungefär samma sörja som sätter igen mina filter.
Dock så är väl det där en vanligt problem. Min sambo som städar säger att det ser ut så i alla badrum. Det är nog hudavlagringar, tvålrester och kalk som "pajar" leksakerna.

Vi får se hur vattenflaskorna ser ut om några dagar, efter en halvdag så syns ingenting. Enligt rörläggaren så ska det inte behöva bli något "skräp" i botten på flaskan.
Han berättade dock om skräckexempel med en som hade fick en rejäl hinna i botten i en vanlig tillbringar med kallvatten efter bara en halvtimme.
Att varmvattnet däremot smakar lite illa ska väl vara normalt?

Jag ska dock vara ärlig att nu 6 veckor efter rensning så är det inte direkt problem med tycket. Jag inbillar mig att det blivit lite sämre, men itne så farligt
Rörläggaren menade på att den blandare jag har ska vara den som ger bäst grundtryck (FM mattson), medan Mora och andra ska ge sämre tryck.
Det är inte heller säkert att det hjälper att rensa blandare utan den kanske måste bytas. SÄrskilt då en varit utsatt för mitt gamla system där järnradiatorer varit kopplade på varmvattensystemet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.