Byggahus.se
Monterade mina Tanums-fönster i Juni. De var inte svindyra och har inte skrammlat ännu i alla fall.
Jag valde bort Elit i ett tidigt skede eftersom jag inte vill ha synliga gångjärn på utsidan.
Enda felet jag haft med mina fönster är en tätningslist som lossnat i vä övre hörn, men de har varit och tittat på det och ska åtgärda i sinom tid. Det är inget som är nån panik med.
Rätt monterade är de fina och mjuka i gången och täta.
Mina är också med aluminium utsida.
 
H
Mockfjärd fönster hade vi också offert på.
Riktigt dyrt, frågade om det berodde på att de gör mindre serier,
men nej då fick jag till svar, det var mer de andra fönstertillverkarna som var dåliga, allt enl. försäljaren.
 
Fönstren i sig (kvalitet osv) har jag ej haft tid att bedöma. De verkar justa och stabila.

MEN

Jag köpte ca 30 partier för ungeför 180.000. Skulle vara Sveriges bästa fönster. Ett var repigt vid leveransen och ett av de andra hade kladd mellan rutorna(!). (Det sistnämnda kan ingen har avsynat på fabrik.)

Anmälde direkt (dagen efter till XLBygg Tullinge) fick ligga på innan de reagerade. Tre månader senare kommer första svaret från ngn norsk representant som skickar en orderbekräftelse på norska (där man kan förstå att det rör sig om glas) och man kan först nu skönja att ngt börjar att hända med reklamationen. Tanumsfönster är nu min nya motpart en XLbygg trots att jag bett om att de skall hålla ihop dialogen eftersom att de är dem jag köpt fönstren av.

Cirkusen pågår ännu (mer än 6 månader senare.) Jag bor inte i huset så varje möte med en representant som "kommer mellan 08.00 och 11.00" (mao när man jobbar) tar cirka 3 timmar. Så det adderar ihop...

Reparationsfirman som de skickade ut hade med sig en ny kassett som var ännu repigare. De slet dessutom sönder alla aluminiumlisterna på ett stort fast parti med tre öppningar så att de fick beställa nya från Tanumshede... Vid återmontering av ett öppningsbart fönster så skadar de karmen.

XLBygg har krediterat motsv 2% av beloppet och tycker att de har varit supergenerösa.

Undvik Tanum och XLBygg.
 
Redigerat:
Min erfarenhet.
Köpte Tanumfönster med Al-lister, 16 partier för 208 KSEK. (En del ganska stora partier) De var något billigare än Elite som jag valde mellan.
Det blev Tanum bla för att min snickare hade goda erfarenheter av dem.
Har inga klagomål/problem med fönstren. Gedigna bra fönster.
Två serviceärenden hade jag:
En list mellan två partier saknades som delvis berodde på att vi varit otydliga i vår beställning. Listen skulle fixas fram i engelskt rött när de målade den färgen till kund nästa gång. Efter några månader konstaterade jag att de missat detta, bytt personal var orsaken. Jag fick vit list dirrekt och lackade själv på ett lokalt måleri för att få det gjort.
En list släppte oxå på ett parti, felmonterad. Två man kom och fixade det utan bekymmer inom några veckor.
mvh Lars S
 
Det verkar som om mgunnars har mer beskymmer med sin säljare än med själva Tanumsfönster. Han skriver att de verkar justa och stabila, men har ej haft tid att bedöma dem. Hur kan man man då i sista raden uppmana att undvika Tanumfönster.
Mina fönster är till full belåtenhet. Jag hade problem med en tätlist som de kom ganska snabbt och tog en titt på. Jag sa själv att det inte är någon brådska med reparation så jag får skylla mig själv om det dröjer av innan de åtgärdar det.

Jag kan inte annat än att rekommendera Tanumsfönster. Fint utförande och tyst o smidig mekanik.
 
Säljaren XL Tullinge Bygg gjorde sannolikt ett OK jobb men inte mer (att de tappade bort semestermånaderna får dock stå för dem.)

Reklamationsprocessen hanteras dock av Tanumsfönster, oavsett försäljare har jag fått "lära mig". I detta fall via det norska bolag som levererar fönsterkassetter till dem.

Tanumsfönster lägger i sin tur ut bytet på en lokal glasfirma via ovanstående bolag.

Att Tanumsfönster levererar ett repigt fönster och ett med kladd mellan isolerglasen är dock undermåligt. Det hade de upptäckt om de avsynade fönstren innan de levererades. Mao bristfällig leveranskvalitet.

Att sedan den norska firman otroligt nog skickar en ännu repigare kassett samt att bytesfirman drar sönder de enligt dem inte lätt demonterbara aluminiumlisterna och sedan slår färgflisor ur kanten blir lök på laxen.

När Tanumsfönster/XL Tullinge Bygg sedan kallar denna anrättning "en normal" reklamationsprocess så är det ganska långt ifrån vad jag / man kan kalla service år 2009, speciellt med tanke på att det hela tagit mer än 6 månader. (Väntar fortfarande på att få ihop möte nummer 4 i ärendet då jag inte med 16 timmars varsel hade möjlighet att möta upp dem när de ringde för att epoxispackla den skadade karmen.)

Hade själv en liknande erfarenhet med Elitfönster på landet för ett drygt år sedan. Kassetten byttes på 4 veckor. Fullt acceptabelt i min mening.

Så, jo, jag / man kan avråda ifrån Tanumsfönster eftersom att de lever på stenåldern avseende reklamationshantering, oavsett vilken säljare man har. q(;^;)p

Fönstren verkar i övrigt stabila (även om jag som sagt ej har haft dem på plats i mer än några månader) och jag kan hålla med Sangris om att mekaniken är tyst och smidig. Men vilket av de dyrare fönstren på marknaden är inte stabila och har smidig mekanik?

Jag kommer aldrig att köpa en skruv från Tanumsfönster igen. (Köp gärna om ni vill chansa på att jobba som projektledare till kass timpenning om ngt skulle gå snett.)

Man blir ju dessutom lite orolig när man läser om andra på forumet som har problem med färgsprickor osv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.