Byggahus.se
Vi har ett hus från 1918 som vi nu renoverar.

En del av syllen är rutten eftersom tidigare ägare byggt en betongtrappa som ligger kloss ann syllen på sina ställen.
Huset har källare i sten och det är näst intill omöjligt att komma åt syllen från utsidan eftersom det ligger en offerbräda över syllen och vi har eternitfasad. Från källaren så finns det endast en inspektionslucka på 40x30 så därifrån kommer man inte till så lätt heller.

En snickare kom över och inspekterade och hans råd var att försöka ta bort allt ruttet trä så gott man kan genom inspektionsluckan, och sedan låta det va. Nu har jag lyckats kofota sönder en större del av syllen och kommit ända ut till fasaden. Källartaket känner jag också är murken där den ligger intill syllen.

Så till min fråga - hur ska vi gå tillväga fortsättningsvis? Vi vill ju stoppa fuktvandringen så gott vi kan (ja vi ska demolera betongtrappan också men det får bli till sommaren).

Vi renoverar även entren på vån 1 (alltså rakt över där syllen är murken). Min fundering är om det är värt att ta bort golvet (som ändå planeras att bytas då det är ett väldigt tråkigt undergolv), skyffla bort spånet och sedan få bättre översyn och "hacka bort" resten av den murkna syllen samt ta bort de dåliga delarna av källartaket. Sedan på med ny isolering + golv.

Är det en dålig/bra idé? Annan lösning?

Svar uppskattas varmt!

PS. Bilder nedan
 
  • En ytterdörr, trappsteg, vit vägg, grönt räcke, krukväxter, del av sko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen liten dörr till grov murad hålighet med synliga rötter eller grenar; gammalt, slitet och övergivet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trång, mörk utrymmesbild med träbjälkar, mögel och skador synliga. Behov av reparation och sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänta vad märkligt, har man alltså murat upp en till vägg innanför grundmuren och satt en inspektionslucka så att du därifrån ser syllen? Aldrig råkat på innan.

Hur som helst, jag har varit i nästan exakt samma sits. Och ja, det lättaste om du inte vill vara i fasaden och rota är att ta upp golvet och laga det inifrån. Detta var dock i samband med en större renovering av hela bjälklaget och trossbotten på hela första våningen, så jag hade lätt åtkomst och kunde se syllen runt hela huset, vilket jag är glad för så att jag vet att den mestadels är frisk.

Vad jag gjorde, hur ni kan göra:
1. Bort med gammalt golv, undergolv, trossbotten + fyllning.

2. Gå åtminstone någon decimeter in i friskt virke från det ruttnade, såga ur rakt med multimaskin el. dyl. Jag hackade först bort det ruttna med en kofot så det var lättare att komma åt.

3. I med friskt virke. Dreva med lindrev vid behov. I mitt fall var det lagom med två liggande 145 x 45, i ena änden fick det bli en liten kilformad bit också för att grundmuren inte var helt rak.

4. Ev reparationer av bjälklaget när du ändå håller på. Ny trossbotten, isolering (jag körde cellulosa), nytt golv.

5. Riv trappjävlen, betong direkt mot trä är en styggelse.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.