Byggahus.se
T
hakan_o skrev:
Du har fräst in slang och dosor till nya eluttag i väggarna. Hur djupt fräste du? Kom du igenom väggskivan och såg vad du hade för isolering? Borde du väl ha gjort om du fällde in nya dosor.

Hade du sågspån i väggarna som isolering? Påstås att jag skall ha det i mitt hus men jag vet inte, har aldrig kontrollerat om det stämmer.

Hur fäste du de nya eldosorna? Eller det kanske du inte gjorde...kanske bara "inklämda"?
Jag fräste igenom spånskivan som sitter bakom gipset, den är cirka 14-15 mm, så ja fräste lite extra djupt i råsponten som är bakom för att vp-slangen inte skulle trycka ut gipset. Sen vid dosorna så tog jag en 80s håldosa o körde igenom råsponten, sen fäste ja eldosan med en spånskiveskruv rakt ner i råsponten :) Förstår du hur jag menar?
 
T
Det har gått lite på halvfart här under julen, på självaste julafton så blev det lite tapetsering. Och idag har vi tapetserat klart sovrummet, imorgon åker jag och köper taklister socklar och foder. På tisdag får vi golvet, så strax efter nyår är rummet helt klart!

Nu påbörjar nästa "projekt".. uppdrag bygga ut badrum! Spännande ;)

IMG_3413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Snyggt
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
thomasbackstrom skrev:
Jag fräste igenom spånskivan som sitter bakom gipset, den är cirka 14-15 mm, så ja fräste lite extra djupt i råsponten som är bakom för att vp-slangen inte skulle trycka ut gipset. Sen vid dosorna så tog jag en 80s håldosa o körde igenom råsponten, sen fäste ja eldosan med en spånskiveskruv rakt ner i råsponten :) Förstår du hur jag menar?
Jag tror det i alla fall. Du fäste dosan i dosans sidovägg, inte i bottendelen på dosan.
När du körde igenom råsponten såg du vad du hade för isolering då?

Nu har du alltså tre lager vägg? Råspont, spånskiva, gips.
 
T
hakan_o skrev:
Jag tror det i alla fall. Du fäste dosan i dosans sidovägg, inte i bottendelen på dosan.
När du körde igenom råsponten såg du vad du hade för isolering då?

Nu har du alltså tre lager vägg? Råspont, spånskiva, gips.
Jo jag fäste dom med en skruv i dosans bottendel!
Jag hade en duk av nå slag så ja gjorde inge hål i den så jag såg inte isoleringen, men det är inge sågspån iaf!
Japp, 3 lager har vi. Förutom på väggen jag byggde där garderoberna dina står! Där satte ja osb och gips :)
 
T
Idag har det gått på halvfart, blivit lite avbrott av olika slag. Men jag hann iaf börja resa dom nya väggarna för badrummet, kollat lite höjder, drack en del kaffe och lite planering! Imorgon kommer röris ut och ska hjälpa mig att koppla bort elementet och stänga av vattnet upp till badrummet, så jag kan riva ut alltihopa! :)

IMG_3420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141227_124824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
thomasbackstrom skrev:
Jo jag fäste dom med en skruv i dosans bottendel!
Jag hade en duk av nå slag så ja gjorde inge hål i den så jag såg inte isoleringen, men det är inge sågspån iaf!
Japp, 3 lager har vi. Förutom på väggen jag byggde där garderoberna dina står! Där satte ja osb och gips :)
Men då har du skruvat snett ut då från dosans bottendel för rakt bakom dosan finns det ju ingen råspont kvar, den har du ju sågat bort med din 80 mm hålsåg?

Vad är din sista bild i inlägget ovanför för något?
 
Ser ut som ett mothåll för en mur som håller på att rasa in.
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
T
hakan_o skrev:
Men då har du skruvat snett ut då från dosans bottendel för rakt bakom dosan finns det ju ingen råspont kvar, den har du ju sågat bort med din 80 mm hålsåg?

Vad är din sista bild i inlägget ovanför för något?
Nja, alltså jag har skuvat i botten på dosan. Eller om man säger, längst ner på dosan. Ja kan ta en bild idag så förstår du hur jag menar :)
 
Drosen skrev:
Ser ut som ett mothåll för en mur som håller på att rasa in.
Jo, men hur och var. Ser ju att vara ute men det leder ju ingenstans. Ser ju inte ut att vara t.ex. en dörr nånstans så att man kan gå in i källaren utifrån. Känns konstigt att bara ha en "fördjupning" som samlar vatten och smuts.



thomasbackstrom skrev:
Nja, alltså jag har skuvat i botten på dosan. Eller om man säger, längst ner på dosan. Ja kan ta en bild idag så förstår du hur jag menar :)
Ja tack, gäma det.

Du har tagit bort de fasta garderoberna nu och det är ju bra för det blir mer plats i rummet så klart. Du tog likaså bort den fasta garderoben i hallen.
Hur löser du förvaringen nu för kläder och annat som man har i garderoberna normalt sett?
Bygger nya någon annanstans?
 
Redigerat:
  • Gilla
småstuga
  • Laddar…
T
hakan_o skrev:
Jo, men hur och var. Ser ju att vara ute men det leder ju ingenstans. Ser ju inte ut att vara t.ex. en dörr nånstans så att man kan gå in i källaren utifrån. Känns konstigt att bara ha en "fördjupning" som samlar vatten och smuts.





Ja tack, gäma det.

Du har tagit bort de fasta garderoberna nu och det är ju bra för det blir mer plats i rummet så klart. Du tog likaså bort den fasta garderoben i hallen.
Hur löser du förvaringen nu för kläder och annat som man har i garderoberna normalt sett?
Bygger nya någon annanstans?
Stämmer, det är en källardörr ut från källaren, ingen trappa upp. Så de är som ett stort hål bara. Ja vet inte om det funnits trappa förr som dom tagit bort eller nått. Jag ska isolera källaren, i samma veva ska jag ta bort dörren i källaren och sen tar jag bort den där muren och fyller upp det med fyllnads massorna.

Jag glömde ta kort men gör det imorn!

Jo jag köper nya garderober till sovrummet, och så blir det bara en klädhängare i hallen. Våra kläder som inte används beroende på årstid förvarar vi i ett rum eller en garderob på nedervåningen!
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
T
Idag har det gått sådär, fått lite besök (vilket är uppskattat) men dock inget besök av min rörmokare. Så jag står lite still. Städade lite och fixa.
De jag gjorde va att jag reglade klart nya väggen till badrummet och skivade igen utsidan!
Imorgon hoppas jag att vi får vårat golv till sovrummet, så man kan börja bocka för olika projekt :)

GOPR0330_1419766502035_high.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GOPR0331_1419774172729_high.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
thomasbackstrom skrev:
[bild]
Aha...så du tar lite av det rummet där för att få mer plats på toa.



thomasbackstrom skrev:
Jo jag köper nya garderober till sovrummet, och så blir det bara en klädhängare i hallen. Våra kläder som inte används beroende på årstid förvarar vi i ett rum eller en garderob på nedervåningen!
Men då fick du inte mer plats totalt sett i rummet genom att giva de gamla garderoberna om du får dit nya istället?
 
T
Ah exakt. Tar lite av andra sovrummet för att få plats med dusch på toan!

Jo jag sätter in 35 eller 50 cm djupa garderober. Och sen rev ja garderoberna o satte upp en 45x95 vägg för stöd till balken som sitter uppe vid takstolarna!
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
thomasbackstrom skrev:
Ah exakt. Tar lite av andra sovrummet för att få plats med dusch på toan!
Kanske fanns bilder på hur det såg ut tidigare i tråden men sitter med lite långsam uppkoppling som tar tid på sig att ladda hem bilder så jag frågar istället vad du hade tidigare?

Har originalstorleken kvar på toa och där är badkar, handfat och wc-stol. Inte stort och inte gott om plats men om badkaret försvinner kanske det går att tränga in en dusch. Eller du kanske har räknat mer i detalj på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.