Byggahus.se
T
Så, nu har vi nästan haft huset i en vecka. Allt känns bra, men efter att ha jobbat hela dagar och sena kvällar så tog förkylningen ny vändning. Nu sitter vi i lägenheten och låter som två troll.. MEN, vi har ändå stökat på lite!
Tanken är att hinna få till ett badrum och få klart sovrummet innan vi flyttar in (sista helgen i januari) och vi är på god väg. Har rivit en garderobsvägg mellan dom två sovrummen och sedan rest en 45x95 vägg istället. Nu har vi gipsat upp väggarna i vårat sovrum och spacklat en sväng. Golven är beställda och idag hämtade vi vit vaxad pärlspont till taket.
Tapeterna ska vi hämta på måndag! Sen ska sambon få börja lägga golv och tapetsera så jag kan börja koncentrera mig på badrummet!

Här är lite, halvbra bilder ifrån sovrummet,

GOPR0315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GOPR0312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Ja, verkligen inspirerande. Skall inte sabba din tråd nu men här är en bild på mitt "syskonhus". Har du någon aning om den här husmodellen heter något speciellt? Jag har inga ritningar eller någon dokumentation alls.

snow001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
hakan_o skrev:
Ja, verkligen inspirerande. Skall inte sabba din tråd nu men här är en bild på mitt "syskonhus". Har du någon aning om den här husmodellen heter något speciellt? Jag har inga ritningar eller någon dokumentation alls.
Bostadsstyrelsen typhus nr 105?

typhus-105.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Är uppväxt i ett liknande hus som min farfar byggde 1955, det var tillverkat av Mockfjärd, kostade då 55.000:-, om det var ink grund/källare, eller bara själva huset vet jag dock inte.

Bor själv sen ett år tillbaka i en liknade låda från 1959, i nära nog orginalskick, så jag har "lite" att göra.
Mitt hus har man dock tidigare öppnat upp lite, dörrarna till vardagsrummet är igenlagda, från skorstensstocken är det öppet till hallväggen. I vardagsrummet är fönstret på långsidan ersatt med altandörrar, och ett extra fönster monterat motsvarande köksfönstret, trevligt då man får ljus tvärs igenom kåken.

Toa/ingång är spegelvänt på mitt hus, därav altandörrarna i vardagsrummet.

Följer tråden, alltid kul med tips o ideer från ett hus man har själv.
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
Spännande projekt! Ska bli kul att följa! Kör hårt!
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
T
Just ja, har lärt sambon att köra en sticksåg. Hon är livrädd för maskiner så man får ta det lite försiktigt och hon får ta det i sin takt. Men det är framsteg iallafall! :)

Sen i onsdags så kom min gamla chef över och hälsade på, samtidigt kom han med en julklapp. Han är bra snäll han! Och dessa verktyg lär verkligen komma till hands nu här! Min gamla Makita 14v orkar inte lika mycket som dom här nya fina!
Tusen tack!

20141217_185927.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141217_184021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
fahlis skrev:
Bostadsstyrelsen typhus nr 105?
Ja, det kan mycket väl vara så. Dock så är det jag har spegelvänt med ytterdörr och badrum. Alltså ytterdörr och hall är där det är badrum på din bild. Och sålunda badrummet mellan köket och sovrummet. Kanske heter något annat då, 104 eller 106 när det är så nära på identiskt.
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
thomasbackstrom skrev:
Nu har vi gipsat upp väggarna i vårat sovrum och spacklat en sväng.
Hur tänker du lösa den väggbiten som är bakom radiatorerna, där blir det ju inte gipsat, spacklat och tapetserat om du inte tappar ner radiatorsystemet och det har man väl ingen större lust med nu vintertid antar jag.

Förresten, varför gipsa om alla väggarna, var de gamla väggarna så ojämna och fyllda med så många gamla hål att det hade tagit längre tid att fixa det än att gipsa om allting?
 
Redigerat:
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
Lite off topic, men här är några av de variationer som finns/fanns hos typ 105
Viktigaste skillnaden är:
entré på kökssidan eller rumssidan.
Kök & rum åt höger eller vänster.

typhus-105 var.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När typen var aktuell på 1950-talet, uppfördes husen oftast med en gavel mot gatan, vardagsrummet åt eftermiddagssolen och sovrummen gavs morgonsol.
Ett på det hela taget praktiskt och trevligt litet hus, bättre planerat än många samtida.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
T
hakan_o skrev:
Hur tänker du lösa den väggbiten som är bakom radiatorerna, där blir det ju inte gipsat, spacklat och tapetserat om du inte tappar ner radiatorsystemet och det har man väl ingen större lust med nu vintertid antar jag.

Förresten, varför gipsa om alla väggarna, var de gamla väggarna så ojämna och fyllda med så många gamla hål att det hade tagit längre tid att fixa det än att gipsa om allting?
Tanken är att vänta tills våren, sen ta ner elementet och fräscha upp det, och samtidigt måla bakom, ev en lite rot-gips så man får bort lite ojämnheter.
Jo jag gipsade för att jämna ut väggarna lite, och sen fäster tapeten bättre på gips. Och så hade jag möjligheten att fräsa in slang till ett varsitt el-uttag vid sängen, och sätta kontakt och HDMI där tv:n ska sitta :)
 
T
Idag har jag hunnit spackla klart andra svängen och slipat hela rummet. Sen fick jag även hem en dyckert-pistol och kompressor så jag hann även regla ner taket och sätta upp panelen. Jag började också med lite lätt rivning av badrummet (nästa projekt) Sovrummet lämnar jag till sambon nu, hon har fått bestämma allt ifrån golv, tapet och tak. Jag bara hjälper till med det tunga och tekniska!
Just ja, sambons mormor och morfar va ut idag också, sen när ja hade visat dom runt så gick vi ut och kollade utsidan, sen kom ja på att ja hade nycklarna inomhus.. och på dörrarna sitter det såna lås som låser sig själv hela tiden, så jag var tvungen att ta en ruta på källardörren så jag kom in.. (den ska tas bort och muras igen så de va ingen större skada skedd, men ändå)
Jag ska hämta min systemkamera så det blir lite bättre bilder, gopron är inte riktigt samma kvalite!

GOPR0327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GOPR0325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GOPR0324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141221_105555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141221_123032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Calf123 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Spännande projekt!
Har du tagit bilderna med selfie-pinne? ;-)
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
T
Åsa Lund skrev:
Spännande projekt!
Har du tagit bilderna med selfie-pinne? ;-)
Haha man kan tro det, men den dom här är tagna för hand! Men jag har en sån! Men den är till för fisket! Som kameran också är ämnad för! ;)
 
Du har fräst in slang och dosor till nya eluttag i väggarna. Hur djupt fräste du? Kom du igenom väggskivan och såg vad du hade för isolering? Borde du väl ha gjort om du fällde in nya dosor.

Hade du sågspån i väggarna som isolering? Påstås att jag skall ha det i mitt hus men jag vet inte, har aldrig kontrollerat om det stämmer.

Hur fäste du de nya eldosorna? Eller det kanske du inte gjorde...kanske bara "inklämda"?
 
fahlis skrev:
När typen var aktuell på 1950-talet, uppfördes husen oftast med en gavel mot gatan, vardagsrummet åt eftermiddagssolen och sovrummen gavs morgonsol.
Ett på det hela taget praktiskt och trevligt litet hus, bättre planerat än många samtida.
Det där stämmer ganska väl i mitt fall. Vardagsrum med eftermiddagssol och sovrum med morgonsol.
Jag har gata både på långsida och kortsida. Men att kortsidan hamnade ut mot gatan i normala fall med bara en gata hade väl att göra med att garaget låg på kortsidan i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.