Byggahus.se
Hej!

va kul att läsa om era erfarenheter av Trek. Jag och min sambo funderar nämligen på att bygga med dem på västkusten. Kan ni möjligtvis skicka kontaktuppgifter till de referenser ni pratade med?

Mvh
Sofie
 
SofieK skrev:
Hej!

va kul att läsa om era erfarenheter av Trek. Jag och min sambo funderar nämligen på att bygga med dem på västkusten. Kan ni möjligtvis skicka kontaktuppgifter till de referenser ni pratade med?

Mvh
Sofie
Hej,

Det vore mycket intressant att följa er om ni väljer att bygga med Trek. Tyvärr verkar trådskaparen gått under jorden. Norrmannen som länkade till sitt bygge på sidan två har inte uppdaterat sin blogg sedan maj månad. Skulle vara intressant att få veta vad som hänt. Man får hoppas att allt gått bra.
 
Kul läsning! Hade lite halvdålig bild av byggare från östblocket, men efter att ha anlitat en polsk-svensk firma själv och efter att ha läst denna tråden har jag en annan bild. Vår polska firma gjorde ett mycket bra jobb för en spottstyver jämfört med vad en svensk firma skulle ha tagit. Nu var detta iof måleriarbete, men dessa utländska firmor verkar väldigt hungriga till skillnad mot svenska.

Ska ev. bygga ut huset så småningom och det kanske skulle kunna vara aktuellt att anlita Trek Grupp men de kanske bara gör prefab?
 
humlan721 skrev:
@jarlen84:

Ska försöka berätta lite om de olika utgifterna, men eftersom det är ett helt hus är det väldigt många utgifter så uppdelningen kommer vara lite i grova drag.

Vi har redan gjort i princip alla inköp, eller vi har iallafall de offerterade, och när huset är färdigställt kommer vi att ha spenderat ganska exakt 1,6 milj. kr (ett kvadratmeterpris på 13 000kr). I det priset ingår absolut allt inkluderande alla bygglovsavgifter, lagfartsavgifter , markarbeten, grundarbeten, anslutningskostnader, allt material och arbete, inredning och försäkringar förutom tomtpriset. Det ska ändå tilläggas att det på vissa ställen i huset är mer än 4 meter takhöjd med stora glaspartier och att interiören kommer vara ganska hög "spec". Den inkluderar marmor på både väggar och golv i badrum, WC, och tvättstuga, björkkök med granitskivor, Merbau parkett golv, 200 kvm terrass i brun profilerad trall och en jacuzzi.

Av den summan kommer vi att ha betalat 90 000-100 000€ till den estniska husleverantören och även via de till t.ex. köks- och parkettgolvtillverkaren, och det inkluderar i princip allt i materialväg, även inredning, och allt arbete med undantag för installationen av värmepumpen. Differensen mellan den summan och totalpriset står bl.a. ComfortZone värmepumpen som kostade 85 000 kr inkl. installation för och resterande utgifter inkluderar anslutningskostnader, bygglovsavgifter, kvalitetsansvarige-arvodet, besiktningsman, försäkringskostnader, hyra av kran, markarbeten, osv, och icke att förglömma den lite för stora utgiften för jacuzzin :)


@Evi:

Tack! :)

Angående försäkringarna har vi tecknat byggfelsförsäkring med Bostadsgaranti och den försäkringen tror jag inte det spelar någon roll om man bygger med svenskt eller utländskt företag utan hur stort man bygger och lite hur man bygger brukar bestämma premien, vi betalade ca. 16 000kr vilket vi tror är ganska rimligt.

Utöver den ska entreprenören teckna en färdigställandeförsäkring alternativt en bankgaranti där den avsätter en viss summa, minst 10% av entreprenörsumman, som man sedan får för färdigställadet av huset om de inte skulle kunna slutföra arbetet. De har löst det med deras bank, Swedbank, och vi har fått en bekräftelse att den summan är låst hos banken tills huset är färdigställt och inspekterat.

De ger även försäkring på deras huselement, tror det var 2 år, samt på deras arbete vilket vi tycker känns ganska betryggande. Sen som en extra "försäkring" har man också en oberoende kvalitetsansvarig som bekräftar att alla byggtekniska krav uppfylls.


Försökte iallafall skriva lite kortare den här gången :p
Jag undrar om jag skulle kunna få komma och titta på ert bygge med min arkitet. Vi är sjukt nyfikna och jag har varit i kontakt med Trek Grupp. Fått offerter och i nästa vecka ska jag prata med en byggare i Sverige som får ta helentreprenaden. Enligt vårt byggkreditiv från Swedbank är det standard med helentreprenad. Vad har du för erfarenheter? Huset vi ska bygga kommer bli ca 200 kvm och med din kalkyl på 13000 per kvm så landar vi på 2,6. Lite mer än jag hoppats på men fortfarande 500' billigare än Vårgårda eller Ahus. Parketten är ju super bra pris fick du den genom trek? Köket magiskt billigt!! Är du fortfarande nöjd?
Det är någon från Göteborg som också startat bygget med det här företaget och Norrmannen är nöjd. Var är haken?
 
Norrmannen får du kontakt med via Trek. Bilderna på hans hus är fantastiska. Jag ska be Trek säga åt honom att skriva om resultatet
 
Sofi jag pratade med Trek kom han till er i förra veckan?
 
Hej! Får jag komma och titta på ert bygge? Vi ska göra samma projekt som er fast i Österåker Svinninge
 
Hei. Det er utrolig bra at dere er positive til Trek Grupp. Vi har ikke den erfarenheten med Trek Grupp.
Da jeg er i håndverker bransjen selv og har erfaring/samarbeid med utdannede håndverkargrupper.
De tilfredsstiller ikke bygglov TEK10.
De utførte veldig mye ufagmessig arbeider, så som følgende:
Trevirke rett på betongen, bærende hvit trevirke ute, dampsperre meget dårlig gjennomført, vindsperre ikke montert i etasje skille, ingen vindsperre i mellom elementene(skum ble brukt ved anmerkning, men ikke godkjent produkt.), gulvplatene i etasjeskille ikke fagmessig utført(kun spikret, knirker i hele huset), etc...,
De har kanskje et snekker lag som kan, og du har vært heldig.
Snekker lagene som har vært brukt i Norge har veldig mangelfull fagmessig utførelse/kjennskap.
Vi fraråder på det sterkeste å anvende Trek Grupp, hvis en ikke ønsker store utbedringer seinere grunnet fukt/råte skader eller løse elementer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.