Byggahus.se
Här kommer ett tips till dem som idag har problem med istappar mellan pump och stativ. Jag har en Daikin-maskin med "fritt hängande värmepaket", d.v.s. en sån pump där det droppar lite överallt när den avisar sig. :) Det är jättebra - man slipper uppvärmt tråg - men baksidan är att det lätt kan bli stumt mellan pump och stativ, både vertikala tappar som bildas där värmepaketet svänger runt direkt ovanför stativet samt att spiralfjädrarna fylls invändigt med is då de bildar en ringlande, lockande väg för smältvattnet. Blir det stumt någonstans ökar ljudvolymen markant då pumpen inte längre är fullt avvibrerad.

Problemet är nu löst med egenhändigt byggda "skidbackar" i aluminium. Kortsidorna är uppvika och långsidorna nedvikta, och de sitter monterade direkt under pumpens ramverk för att leda smältvattnet vid sidan om stativet istället för ned på. Nu är pumpen underhållsfri så länge istapparna inte räcker ända ner till spillplåten. ;-)
 
  • Luftvärmepump täckt av frost och istappar, vinterkyla, utomhus, röd vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftkonditioneringsenhet täckt av is och hängande istappar mot en röd vägg, snöig vintermiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt frosttäcke och is istappar på metallstruktur och gångjärn, kallt väderfenomen, röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuslampa täckt av frost och isbildningar med istappar hängande nedåt mot en snötäckt yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Hade inte Daikin tagit fram ett eget system som skulle skickas ut till kunderna ?
Senaste modellen/modellerna så är tydligen det öppna tråget skippat .
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vet inte, men vore kul att veta mer! Nån som vet? Min pump är från 2016 (tror jag) så kanske inte omfattas av nåt sånt åtgärdspaket längre. Egentligen är den fritt hängande värmeväxlaren en utmärkt lösning tycker jag, och nackdelen med is var ju inte så svår att åtgärda. Men de borde sälja såna skidbackar som tillbehör så man slapp bocka dem själv. 😊
 
P Pastoratet skrev:
Vet inte, men vore kul att veta mer! Nån som vet? Min pump är från 2016 (tror jag) så kanske inte omfattas av nåt sånt åtgärdspaket längre. Egentligen är den fritt hängande värmeväxlaren en utmärkt lösning tycker jag, och nackdelen med is var ju inte så svår att åtgärda. Men de borde sälja såna skidbackar som tillbehör så man slapp bocka dem själv. 😊
Kolla på Daikins tavla på värmepumpsforum, rätt säker på att Daikin själva skrev att det var något som skulle skickas ut för att undvika isproblemen på dämparna.
Borde inte spela någon roll hur gammal den är om man har problem.
Nackdelen med öppet tråg kan vara att när det bildas frost/is på lamellerna så letar luften in sig genom botten istället och luften tar fel väg Vilket borde påverka effekten/effektivitet, men det kanske är tillverkat så det inte är någon påverkan alls av att luften tar ”fel” väg.
 
Hittar inget där på forat men ska nog maila Daikin och fråga. 👍

Ska ta en närmare titt på min maskin (Caldo X35) till våren, men jag tror nog kruxet med tjuvluft är större höst och vår för vintertid blir spalten mellan värmeväxlaren och bottenplåten fylld med is så det tätar nog till. 😊 Överhuvudtaget är väl all förbindelse utifrån direkt till innandömet av ondo - man vill ju att all luft ska passera över värmeväxlaren - så dräneringshål i botten är inte heller nåt vidare ur den aspekten. På min maskin finns ett par små hål men en maskin med slutet tråg har nog fler och större sådana.
 
Jag trodde att modellerna som inte behöver uppvärmt tråg var mer öppna undertill? Den där har ju en ganska tät botten som ser ut att fånga upp en hel del vatten?
 
P Pastoratet skrev:
Hittar inget där på forat men ska nog maila Daikin och fråga. 👍

Ska ta en närmare titt på min maskin (Caldo X35) till våren, men jag tror nog kruxet med tjuvluft är större höst och vår för vintertid blir spalten mellan värmeväxlaren och bottenplåten fylld med is så det tätar nog till. 😊 Överhuvudtaget är väl all förbindelse utifrån direkt till innandömet av ondo - man vill ju att all luft ska passera över värmeväxlaren - så dräneringshål i botten är inte heller nåt vidare ur den aspekten. På min maskin finns ett par små hål men en maskin med slutet tråg har nog fler och större sådana.
Men det borde väl inte bli tätt av is i hela öppna rännan under utedelen?
Finns inte risken att den dels trycker sönder lamellerna eller bygger upp till fläkten ?
Ganska små hål i tråget med ”vanligt” bottentråg, värmekabel/värmestav håller dom öppna då den går in under själva avfrostningen och ingen direkt strömslukare som en del påstår .

Är själv usel på att söka efter gamla inlägg, hittade du inte inlägget på värmepumpsforum så kan den tråden onekligen finnas på detta forum.
Minns tyvär inte om det var som en skyddsplåt över dämparna eller om det var som en skena som monterades så dämparen på vänster bak blev förskjuten några cm bakåt!
 
Ska försöka förklara hur min kära pump ser ut. 😊 Innandömet har absolut en botten - vore den "helt öppen" skulle väl nästan ingen ingen luft passera över värmeväxlaren. Men bottens avslut är skuren efter värmeväxlarens svängda kontur, så det bildas en horisontell spalt på någon milimeter mellan växlare och bottenplåt; värmeväxlaren hänger alltså lite nedanför bottenplåten så att smältvattnet ska droppa därifrån istället för att fylla upp "tråget". Det jag inte minns är om det även sittter en tätlist där eller om det är en tom spalt. Men i spalten bildas det i alla fall is och istappar som täpper till vintertid. Det är knappast medvetet när de konstruerade utan nåt som bara blev så. Efter avisning är värmeväxlaren isfri sånär som på botten och där vill man knappast ha luftsug ändå. Man vill väl att all luft ska passera horisontellt genom växlaren (?). Så en vettig konstruktion för vårt klimat tycker jag! Enda nackdelen är väl att isbildningen sprids ut över större område så man måste bocka skidbackar för att undvika is mellan pump och stativ.
 
Ja det låter som en liten tankevurpa vid konstruktionen ihop med att dämparna även blir stumma av all is.
 
A
P Pastoratet skrev:
Här kommer ett tips till dem som idag har problem med istappar mellan pump och stativ. Jag har en Daikin-maskin med "fritt hängande värmepaket", d.v.s. en sån pump där det droppar lite överallt när den avisar sig. :) Det är jättebra - man slipper uppvärmt tråg - men baksidan är att det lätt kan bli stumt mellan pump och stativ, både vertikala tappar som bildas där värmepaketet svänger runt direkt ovanför stativet samt att spiralfjädrarna fylls invändigt med is då de bildar en ringlande, lockande väg för smältvattnet. Blir det stumt någonstans ökar ljudvolymen markant då pumpen inte längre är fullt avvibrerad.

Problemet är nu löst med egenhändigt byggda "skidbackar" i aluminium. Kortsidorna är uppvika och långsidorna nedvikta, och de sitter monterade direkt under pumpens ramverk för att leda smältvattnet vid sidan om stativet istället för ned på. Nu är pumpen underhållsfri så länge istapparna inte räcker ända ner till spillplåten. ;-)
klassiskt fel som bara inträffar på daikin
 
Såg en bild underifrån och det var inte lika öppet som jag trodde !
är några hål i botten så man undrar vad dom ska vara bra för då det knappast kommer något vatten där som kan frysa.
försökte hitta inlägget om tillbehöret som togs fram för att skydda dämparna på vänstra sidan men hittar det inte, har du löst det själv så är problemet borta ,en annars borde Daikin via återförsäljare eller supporten kunna ge besked. Undersida av en bro med metallstrukturer mot en klarblå himmel, bild tagen ur perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
C Comfort Thomas skrev:
Såg en bild underifrån och det var inte lika öppet som jag trodde !
är några hål i botten så man undrar vad dom ska vara bra för då det knappast kommer något vatten där som kan frysa.
försökte hitta inlägget om tillbehöret som togs fram för att skydda dämparna på vänstra sidan men hittar det inte, har du löst det själv så är problemet borta ,en annars borde Daikin via återförsäljare eller supporten kunna ge besked.[bild]
Daikin gör mycket som inte är färdiguttänkt
 
De där tre hålen i bottenplåten kan man ju faktiskt ana på min andra bild också (första inlägget) och man ser också att två av dem är omgärdade av is. Sen vet jag inte hur mycket de egentligen behövs på en sån här modell, det bör ju inte vara samma behov i och med att värmeväxlaren "hänger fritt". Men i och med att det blir is kvar i nederkanten av växlaren kanske det ibland kan rinna in lite vatten på insidan också, som då måste ut genom något av de där tre hålen. Jag ska se om supporten har ett svar på om man kan täppa igen dem för att öka verkningsgraden eller om det är puckat att göra så. :)
 
P Pastoratet skrev:
De där tre hålen i bottenplåten kan man ju faktiskt ana på min andra bild också (första inlägget) och man ser också att två av dem är omgärdade av is. Sen vet jag inte hur mycket de egentligen behövs på en sån här modell, det bör ju inte vara samma behov i och med att värmeväxlaren "hänger fritt". Men i och med att det blir is kvar i nederkanten av växlaren kanske det ibland kan rinna in lite vatten på insidan också, som då måste ut genom något av de där tre hålen. Jag ska se om supporten har ett svar på om man kan täppa igen dem för att öka verkningsgraden eller om det är puckat att göra så. :)
känns som det vattnet kommer frysa till is i tråget utan värmekabel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
känns som det vattnet kommer frysa till is i tråget utan värmekabel.
Ja det är sant, och jag har aldrig sett is inne i pumpen, så troligtvis är de hålen helt onödiga på en sån här maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.