Byggahus.se
Hejsan Jimmy,
Rebecka, kul att du är kvar!!

Jimmy, hoppas det är lugnt att jag skriver direkt i tråden, om inte får du ta det med Rebecka ;) Dock har jag av respekt för de referenser vi pratat med skickat er ett PM med deras namn och mobilnummer!

Vad gäller ritningarna gjorde vi själva halvproffsiga ritningar som till en början fungerade som offertunderlag,och med halvproffsiga menar vi att de var måttsatta och gjorda på datan (i Paint ;)). De gjorde sedan om de till CAD-ritningar för en liten peng, tror det var runt 200€, för ritningar på planlösning, fasader, genomskärning, osv. De CAD-ritningarna använde vi sedan som bygglovsritningar och de har även fungerat som utgångspunkt för bl.a. elritningar och även den svenska firman som vi använde för värmepumpen gjorde sina ventilationsritningar i de CAD-ritningarna. Vi har nog sparat en hel del pengar jämfört med ett arkitektarvode för att göra ritningarna men vi hade samtidigt en ganska klar bild av vad vi ville ha, annars kan det nog vara bra att konsultera med en arkitekt. Så om du har en klar vision för hur du vill ha det så är jag ganska säker på att du kan göra en skiss med mått och så gör de en CAD-ritning åt dig.

Angående hur lång tid processen tar, så levererades de prefabricerade husmodulerna 6 veckor efter att vi skrivit på kontraktet, under de sex veckorna hade de bland annat gjort grundläggningen. Därefter är arbetet på plats beräknat att ta 7 veckor, och de är nu efter ett litet juluppehåll återigen igång. Så det kommer dryga tre månader från påskrivet kontrakt till inflyttning, vet inte riktigt hur långt tid det brukar ta för svenska husleverantörer men vi tycker det är precis lagom tid, samtidigt som det hela tiden händer saker och bygget går framåt ger det fortfarande en tid att ordentligt tänka igenom designbesluten, men en del krävs också att man tänkt igenom innan.

Huset vi bygger ligger i Uppsala Kommun, en för övrigt bra kommun skulle vi säga vad gäller bygglovshandläggningen, och i Norrtälje en halvtimme från huset har vi en liten stuga där de övernattar. Det vi fick sagt om deras boende var att de behövde sängar, badrum och möjlighet att laga mat, och att en husvagn skulle funka bra men i och med att vi har en stuga ganska nära valde vi det alternativet istället. Kostnaden för husvagnen skulle vi annars stått för men det är ingen större utgift i relation till vad vi sparar in.
Kan också tillägga att de, i och med att de är i ett främmande land och borta från sina familjer, väljer att jobba 10h/dag och med 3-4 man på plats blir det 30-40h/dag. Så varje gång vi besöker huset, eller till och med medan vi är där, så kan man se en framsteg vilket är väldigt spännande. På plats är vi också ganska nyfikna och frågande så det är bra att iallafall någon av killarna på plats alltid kan engelska så att vi får svar på de byggtekniska(?!) frågorna! Annars hade nog kommunikationen på plats inte varit helt enkel eftersom estniskan i mångt och mycket påminner om finska :)

Kul att ni är intresserade och förhoppningsvis kan våra erfarenheter komma till nytta!
 
Hej!
Tack för att du tagit tid på dig att ge en så ingående beskrivning, det är guld värt för många av oss:)
Jag undrar lite hur du fick kontakt med firman, jag googlade dem och fick fram någon mailadress men inte fått svar på mail jag skickat (det har gått ett par veckor nu), funderar på om det verkligen var rätt adress? Har du några kontaktuppgifter du vill dela med dig av så skulle det uppskattas till tusen. Kramisar och lycka till
 
Det är jag igen...
Glömde fråga... var ni och besökte dem på deras kontor någon gång? Du skrev att de kom och tittade på tomten, vad hade ni för överenskommelse då? Betalade ni för att de skulle komma dit eller hade ni redan beslutat att välja att bygga med dem (de vill väl vara säkra på att få uppdragen innan de ger sig iväg på egen bekostnad)? Vi bor strax utanför Göteborg kanske jag ska tillägga...det är ju en bit ifrån Estland.
 
Tack för uppskattningen :), det känns bra att våra erfarenheter kan komma till nytta!

Det var lite konstigt, de brukar annars vara väldigt snabba med att svara...Han vi är i kontakt med, Andrei, brukar alltid svara på våra frågor inom några timmar så du kan testa hans e-mail andrei@trek.ee.

Första gången vi träffade honom på tomten hade vi egentligen inte gett någon indikation på att de skulle få projektet men ändå kom han hit på deras bekostnad. Samtidigt har de en del projekt både i Sverige och i Norge så det är nog ganska smidigt för de att besöka möjliga uppdrag i samma veva. Kan inte se att åka till Göteborg skulle vara något problem, de kan nog ta det ”på vägen” till Norge.:)

Sedan gjorde vi faktiskt en gång en liten endagsresa till Estland för att stilla vår nyfikenhet medan huset producerades och då kollade vi på när det producerades i deras fabrik och vi gick även igenom lite designbeslut på deras kontor innan vi tillsammans bl.a. besökte köksleveratören som de samarbetar med vilket var väldigt intressant. Egentligen så kunde vi göra allt det via mail då de höll oss uppdaterade med bilder medan huset tog form i fabriken men vi var som sagt lite nyfikna att se det live.:)
 
Tackar! Det var inte samma mail-adress jag försökt med innan, får se om jag får bättre lycka denna gång :)
 
Mycket intressant och utförlig information. Det skall bli roligt att följa tråden och jag ser fram emot fler bilder! :)
 
Skoj tråd, skoj bygge! Ser fram emot mer läsande och fler bilder :).

Hur är väggarna & tak uppbyggda?
 
Med största sannolikhet är det här nog den ”smiley-tätaste” tråden på hela forumet ;)

Vad gäller väggarna skulle jag nog säga att det är ”det vanliga” i följande ordning, träpanel, läkt, ”vindskyddad” gipsskiva, 200mm isolering och träram, fuktspärr 0.2mm, 50mm isolering och träram, OSB-skiva och slutligen gipsskiva direkt hämtat från specifikationen. Rör för elkablarna kom också redan installerade i elementen och i badrummen är det Fermacell skiva istället för gips. Taket består i stort av samma komponenter monterat i en annan ordning med två lager takpapp, OSB-skiva, takstolar, fuktspärr 0.2 mm, läkt och gipsskiva, där den stora skillnaden egentligen är att det är 500mm isolering.

Bilderna får vi återkomma med men tills vidare: Keep up with the smileys! :)
 
Tycker det är positivt att svenska byggföretag får konkurrens prismässigt, utförandemässigt. Tack!
 
  • Gilla
Annen
  • Laddar…
Dubbel kolla att Elektrikern verkligen har ABL-AlmännBehörighetLågspänning... Kolla det med elsäkerhetsverket. Samt ha en Svensk elektriker som gör besiktningen när huset är klart eller ännu hellre under tiden huset byggs.

Har ändrat åtskilliga elinstallationer efter Estländare, tyvärr.
 
Elinstallationen var den biten vi innan var lite osäkra på då vi läst det du tar upp på forumet tidigare. Så innan han satte igång med något arbete var vi väldigt noga med att få en kopia på hans certifikat som var ett behörighetsbevis som avsedde allmän behörighet för elinstallationsarbete för högst 1000 V systemspänning från Elsäkerhetsverket vilket vi också dubbelkollade att de hade utfärdat.

Det var inga obehagliga överraskningar, vilket kanske inte var så konstigt då de haft många arbeten i Sverige och Norge, så det känns ganska tryggt! Jag håller med om att elinstallationen är oerhört viktig att få till rätt, så tack för omtanken :)
 
Är hela huset färdigt ? bilder?
 
Jag är också mycket nyfiken och ser gärna mer bilder:)

/Krille
 
Intressant husbygge! Går själv i bygga-nytt-tankar.
Länge sedan tråden startade, men det skulle vara intressant med de efterfrågade bilderna.:) Ett plötsligt slut på tråden utan bilder? :) - hoppas att allt står rätt till och att ingenting gått snett i byggandet.

Skulle vilja veta om det skiljer något i "energi-tänket" mellan svenska husleverantörer och utländska, estnisk i det här fallet. De nybyggda husen verkar ju allt som oftast ha mycket bra och energibesparande konstruktioner.
Hur ställer sig svenska banker till utlåning av pengar om man har en utländsk leverantör?

/Nyfiken
 
Hei. Her kommer link til et hus. Huset ble bestilt fra Trek på grunn av denne tråden!


Tusen Takk! Vi er kjempe fornøyde!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.